Kun Teppo hakee Googlesta hakulausekkeella "milloin tiilikatto kannattaa huoltaa?", löytää hän siihen vastauksen tiilikaton huoltoja tarjoavan yrityksen blogiartikkelista, joka on otsikoitu esimerkiksi sanatarkalleen Tepon käyttämän hakulausekkeen mukaan. 👇
Hakukoneoptimoidut blogiartikkelit ovat siis blogiartikkeleita, joiden sisältö on suunniteltu tietyn hakusanan tai -lausekkeen ympärille. Hakusanan tai -lausekkeen lisäksi hakukoneoptimoidut blogiartikkelit noudattavat monia muita "sääntöjä", joiden huomioiminen artikkelissa nostaa sijoitusta Googlessa.
Hyvä sijoitus hakukoneessa on tärkeää, sillä suurin osa ihmisistä klikkaa ainoastaan ensimmäisen hakutulossivun ensimmäisiä tuloksia.
Hakukoneoptimoidut blogiartikkelit nostavat siis sijoitusta hakukoneessa orgaanisesti eli ns. ilmaiseksi – tarvitset jatkuvan mainosbudjetin sijaan ainoastaan omaa aikaa kirjoittaa artikkeleita tai sisällöntuotannon ammattilaisen, jolle ulkoistat työn.
Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization)
SEO sitä ja SEO tätä – olet taatusti kuullut paljon puhetta SEO:sta, mutta et välttämättä täysin tiedä, mistä on kyse. Hakukoneoptimointi eli SEO tarkoittaa sivuston optimointia niin, että se sijoittuu mahdollisimman korkealle Googlen hakutulossivulla. Sivustoa voidaan optimoida rakenteellisesti hakukoneystävällisemmäksi, mutta myös sisällöllä on suuri vaikutus hakukonenäkyvyyteen. Hakukoneoptimoidut blogiartikkelit ovat osa hakukoneoptimointia eli ns. ilmaista tapaa näkyä paremmin hakukoneessa.
Millaisia hakukoneoptimoidut blogiartikkelit ovat?
Hakukoneoptimointia ei ole ilman hakusanoja. Siispä hakukoneoptimoidut blogiartikkelit tarvitsevat 1-2 hakusanaa per artikkeli. Valittua hakusanaa kannattaa toistaa artikkelissa, mutta kohtuudella. Mikäli ylikäytät valitsemaasi hakusanaa, vaikuttaa se negatiivisesti käyttäjäkokemukseen ja sitä kautta hakukonenäkyvyyteen.
Otsikot sisältävät asiakkaan käyttämän hakusanan
Hakukoneoptimoidut blogiartikkelit tarvitsevat hakusanan tai -lausekkeen, jonka toistaminen tekstissä auttaa artikkelia nousemaan hakutuloksissa. On siis ensiarvoisen tärkeää lisätä valittu hakusana heti artikkelin pääotsikkoon (H1), ja laittaa hakusana mahdollisuuksien mukaan myös väliotsikoihin (H2, H3) sekä leipätekstiin.
💡 Vinkki: Hakusanatutkimus tai toiselta nimeltään avainsanatutkimus helpottaa artikkeleiden kirjoittamista. Hakukoneoptimoidut blogiartikkelit eivät välttämättä tuota lainkaan toivotunlaista tulosta, jos kunnollista pohjatyötä ei ole tehty, eikä asiakkaiden käyttämiä hakusanoja ole tiedossa. Voit myös hyödyntää Googlen ilmaista Keyword Planneria apunasi oikeiden hakusanojen löytämiseen.
Blogiartikkeli on riittävän pitkä – eli jopa yli 1000 sanainen
Tiesitkö, että pidemmät sisällöt nousevat pääsääntöisesti hakutulossivulla lyhyitä sisältöjä korkeammalle? Pitkät blogiartikkelit keräävät myös enemmän paluulinkkejä (backlinks), jonka vuoksi niitä kannattaa suosia. Informatiivisen, 500 sanaa sisältävän blogiartikkelin kirjoittaminen voi kuitenkin viedä kiireisen yrittäjän arjesta jo liikaa aikaa, jolloin pidemmän artikkelin tuottaminen olisi suorastaan mahdottomuus.
✔️ Hakukoneystävällinen blogiartikkeli = vähintään 400 sanaa
✔️ Yleinen, hyväksi havaittu pituus blogiartikkelille = 500-1000 sanaa
✔️ Blogiartikkeli kilpaillulla hakusanalla = jopa 2000 sanaa
Kaikista tärkeintä ei kuitenkaan ole sanamäärä, vaan sisällön laatu. Lyhyemmät, hakukoneoptimoidut blogiartikkelit saattavat saada aikaan parempia tuloksia kuin pidemmät vastaavat, joiden sisältö on ihan ok.
Metaotsikkoa ja -kuvausta ei olla unohdettu
Blogiartikkelisivu tarvitsee metaotsikon (meta title) sekä metakuvauksen (meta description). Metaotsikko ja -kuvaus näkyvät hakutulossivulla, mikä tekee niistä tärkeitä elementtejä. Kiinnostavat metatiedot houkuttelevat potentiaalisen asiakkaan klikkaamaan.
Suositeltava merkkimäärä metaotsikolle on noin 50-60 merkkiä, kun taas metakuvaukseen kannattaa kirjoittaa 150-160 merkin verran. Metaotsikko tai -kuvaus ei näy kokonaan, jos merkkimäärä ylittyy.
Artikkeli sisältää laadukkaita linkkejä
Hyvät hakukoneoptimoidut blogiartikkelit sisältävät sisäisiä linkkejä (internal links) ja ulkoisia linkkejä (external links). Sisäiset linkit tarkoittavat linkkejä, jotka johtavat esimerkiksi yhdestä blogiartikkelista toiseen, jonka olet kirjoittanut sivustollesi. Ulkoiset linkit ohjaavat käyttäjän toiselle sivustolle.
Esimerkki sisäisestä linkistä:
Lukuvinkki: Näin syntyy hakukoneoptimoitu teksti
Esimerkki ulkoisesta linkistä:
OptinMonsterin mukaan 72 % online-markkinoijista kertoo sisällöntuotannon olevan heidän parhain SEO-taktiikkansa.
Hakukoneoptimoidut blogiartikkelit vaativat panostusta
Huomioitavia asioita on paljon, eikä tässä artikkelissa ole edes mainittu niistä jokaista. Moni ajattelee, että hakukoneoptimoidut blogiartikkelit syntyvät helposti, jos vain tykkää kirjoittaa. Näin ei kuitenkaan ole, sillä kirjoittamisen taidon lisäksi tekstin tuottajalla on oltava perustietämys hakukoneoptimoinnista.
Sen lisäksi, että artikkelin sisällön täytyy olla kirjoitettu ajatellen sekä kohderyhmää että hakukonetta, ei epäsäännöllinen bloggaus ole tie menestykseen. Jotta hakukoneoptimoidut blogiartikkelit tekevät tehtävänsä, kannattaa niitä julkaista aktiivisesti vähintään kerran viikossa – toki mielellään useammin.
Tarvitsetko blogiisi timanttista sisältöä?
Comments