Digimainontaa voidaan ostaa mediamyyjän kautta tai suoraan ilman mediamyyjää välikätenä: ilman mediamyyjää suoritettu digimainontaosto kulkee nimellä ohjelmallinen ostaminen. Ohjelmallinen ostaminen tarkoittaa siis mainonnan ostamista automaatiota hyödyntäen. Mainonta ostetaan erilaisten järjestelmien ja koneiden avulla ilman myyjäkontaktia. Tutustutaan aiheeseen nyt tarkemmin: mitä ohjelmallinen ostaminen käytännössä on ja kuinka siitä hyötyy pieni tai keskisuuri PK-yritys? Bazar Helsinki on ohjelmallisen ostamisen ammattilainen – mikäli kirjoituksen luettuasi mieleesi herää vielä kysyttävää tai tarvitset apua aiheen kanssa, kysy rohkeasti!
Ohjelmallinen ostaminen on usein huutokauppaa
Ohjelmallinen ostaminen tapahtuu reaaliajassa. Mainosnäytöistä käydään usein huutokauppaa avoimena huutokauppana (Open Marketplace) tai suljettuna huutokauppana (Private Marketplace). Avoimessa huutokaupassa mainosinventaari asetetaan myyntiin tietyllä pohjahinnalla, joka antaa isolle joukolle ostajia mahdollisuuden osallistua huutokauppaan. Suljetussa huutokaupassa molemmat osapuolet tekevät sopimuksen (Private Deal), jonka avulla ostaja tietää täysin, missä mainonta esiintyy. Suljettu huutokauppa on avoimeen huutokauppaan verrattuna kontrolloidumpi ja turvallisempi paikka molemmille osapuolille – sekä ostajalle että julkaisille tehdä kauppaa.
Ohjelmallinen ostaminen antaa avaimet mainonnan reaaliaikaiseen optimointiin
Ohjelmallinen ostaminen eroaa perinteisestä ostamisesta myös siten, että mainontaa on mahdollista optimoida reaaliaikaisesti datan pohjalta. Ohjelmallinen ostaminen voi hyödyntää kolmea eri dataa: mainostajan dataa, julkaisijan dataa ja ulkopuolisen myyjän dataa. Kun kyseessä ovat miljardit mainosnäytöt, voidaan datan avulla seuloa mainosnäyttömerestä juuri sopiva kohderyhmä. Mainonnan kohdentamisen ja mainospaikan hinnan optimoimisesta vastaa konsultti, joka tekee optimointityötä reaaliajassa tarvittaessa tunnista toiseen – reaaliaikaisuus mahdollistaa kampanjan kehittämisen heti, kun kehittämiskohteita havaitaan.
Mikäli mainos ei toimi, voidaan se myös vaihtaa vikkelästi uuteen. Tietoa mainonnan toimivuudesta tai toimimattomuudesta antaa dataan pohjautuva mainosjärjestelmä, joka tarjoaa tietoa muun muassa mainonnan kustannuksista ja tuotoista. Reaaliaikainen toiminta on etu kustannustehokkaassa display-mainonnassa. Mietitkö, että mikä ihmeen display-mainonta? Display-mainontaa on esimerkiksi verkkosivuilta tutut bannerimainokset. Haluatko oppia lisää? Bazar Helsinki auttaa sinua kaikissa ohjelmallisen ostamisen ja display-mainonnan pulmissa!
Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa tarkemman kohdentamisen
Mediamyyjän kautta ostettu mainonta sisältää valmiit kohdennukset, kun taas ohjelmallinen ostaminen antaa mahdollisuudet tehdä tarkempaa ja monipuolisempaa kohdennusta:
mainontaa voidaan kohdentaa sijainnin ja kielen perusteella
kun tiedetään käytettävä laite, pystytään asiakas tavoittamaan juuri oikealla hetkellä
hyperlokaalin kohdennuksen ansiosta kohderyhmä voidaan rajata jopa sadan metrin säteelle
Listaa voisi tästäkin jatkaa. Kohdennustapoja voidaan myös yhdistellä toimivaksi kokonaisuudeksi.
Mitä hyötyjä ohjelmallinen ostaminen tuo yritykselle?
Ei tarvitse mennä kauaskaan ajassa taaksepäin aikaan, jolloin mainospaikkojen varaaminen hoidettiin puhelimen tai sähköpostin välityksellä – ja takaisin tulevaa tarjousta saattoi joutua odottamaan päiväkausia. Turhauttavaa! Etenkään pienellä tai keskisuurella PK-yrityksellä ei ole aikaa ja resursseja tuhlattavaksi mainostilasta neuvottelemiseen päivien viiveellä. Ohjelmallinen ostaminen on kuitenkin muuttanut digimainonnan ostamisen sekä myymisen käytännöt täysin.
Ohjelmallinen ostaminen helpottaa etenkin pientä tai keskisuurta yritystä muun muassa näin:
ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa parhaiden mainospaikkojen ostamisen helpommin ja nopeammin ilman rajoittavaa minimibudjettia
yritys ei joudu enää maksamaan mediamyyjän provisiopalkkioita
ohjelmallinen ostaminen tuo myös enemmän kohdennuskeinoja
mainoskampanjoita voi ohjelmallisen ostamisen ansiosta optimoida kesken kampanjan kulun
Milloin ohjelmallinen ostaminen kannattaa valita?
Ohjelmallinen ostaminen on mielletty liittyvän taktiseen mainontaan, vaikka todellisuudessa ohjelmallinen ostaminen sopii ostotavaksi lähes poikkeuksetta aina. Nykyään ohjelmallinen ostaminen nähdään mahdollisuutena monenlaisissa kampanjoissa – taktisista brändikamppiksiin.
Kun haetaan erityisen laajaa näkyvyyttä kampanjalle tarkasti määriteltynä ajankohtana tai kyse on näyttävämmästä ratkaisusta, kannattaa ohjelmallisen ostamisen sijaan miettiä perinteistä suoraostamista. Muutoin lähes aina ohjelmallinen ostaminen on erityisen kannattavaa.
On kuitenkin huomoitava, ettei ohjelmallinen ostaminen ratkaise markkinoinnin ongelmia, mikäli peruspohja ei ole kunnossa. On yhdentekevää ohjata liikennettä verkkosivuillesi, mikäli ne ovat puolitiessä eivätkä anna potentiaaliselle asiakkaalle juuri mitään käsitystä siitä, mitä yritys tekee tai myy.
Ymmärsitkö ohjelmallisen ostamisen pääpointit, mutta aihe tuntuu silti ehkä hankalalta? Anna meidän näyttää, kuinka ohjelmallinen ostaminen tehdään tuloksekkaasti! Ota yhteyttä alta.
Comentarios