Mikä tulee mieleen, kun puhutaan vuosikausia matkassa mukana olleesta sovelluksesta, joka löytyy lähes jokaisen puhelimesta ja myös sieltä mummon pöytäkoneelta? Facebook tietysti! Facebookia rakastetaan sekä markkinointikanavana että seinänä, johon jaetaan kuvat ja videot niin keittiöremontista kuin Hilppa-koiran näyttelyistäkin.
Kaikille Facebook-tykkääjämäärä ei välttämättä ole se tärkein asia. Mikäli Facebookiin tuottaa paljon sisältöä ja sen eteen näkee vaivaa, toivoo toki sisällön myös tavoittavan muitakin kuin oman, rakkaan äidin. Monet yritykset painivat samojen kysymysten äärellä: miten saada lisää Facebook-tykkäyksiä ja missä ovat ylipäätään kaikki tykkääjät? Kun kommenttikentät ammottavat tyhjyyttään, Facebook-sivu tavoittaa muutaman henkilön ja postausten tykkäykset jäävät kahteen, on syytä panostaa kanavan kasvattamiseen. Kanavan kasvattaminen onnistuu nollabudjetillakin.
Miten saada Facebook-tykkäyksiä? Bazar Helsinki jakaa seuraavaksi kanssasi viisi toimivaa vinkkiä, joiden avulla voit vauhdittaa menestystäsi Facebookissa. Vinkit kannattaa lukea ajatuksella, sillä Facebook on edelleenkin loistava väylä tuoda esille omaa osaamista.
Facebook-tykkäyksiä helposti ja nopeasti – viisi vinkkiä
On turhauttavaa suunnitella sisältöä useiden tuntien edestä sellaiselle sivulle, jossa kukaan ei ole sitä näkemässä. Vaikka tavoitteena olisikin tykkääjämäärien ja tykkäysten kasvattaminen, on pohjimmainen tarkoitus koko prosessille se, että joukosta löytyy ostavia asiakkaita. Facebook-sivulla lojuvat tykkääjät eivät vielä tuo leipää pöytään, vaan heidät on ohjattava eteenpäin esimerkiksi verkkosivuille tai -kauppaan suorittamaan tietty toiminto – se voi olla vaikkapa oppaan lataaminen, kurssille ilmoittautuminen, tuotteen ostaminen tai sovelluksen hakeminen sovelluskaupasta. Seuraavat viisi vinkkiä antavat sinulle käsityksen siitä, miten saada Facebook-tykkäyksiä helposti!
1. Kutsu sivulle tykkääjiä
Lähetä kutsu niin mummolle, vaarille, siskolle kuin naapurin tuttavallekin! Vaikka heistä yksikään ei kuuluisi kohderyhmääsi, saattaa esimerkiksi siskon kavereista löytyä kohderyhmään kuuluva potentiaalinen asiakas. Kavereiden kutsuminen onnistuu yrityssivujen kautta painikkeesta “Kutsu kavereitasi tykkäämään sivusta”. Kutsu kannattaa lähettää myös julkaisuista tykänneille. Vaikka henkilö olisikin tykännyt julkaisustasi, ei hän välttämättä ole tykännyt Facebook-sivustasi.
2. Panosta sisältöön, josta halutaan tykätä
Mikäli sisältö ei puhuttele, ei siitä myöskään tykätä. Tykkääjät karsiutuvat pois alta aikayksikön, jos sisällön ainoa tarkoitus tuntuu olevan tuotteen tai palvelun myyminen. Sisällön tulisi antaa esimerkiksi inspiraatiota, vinkkejä tai hyödyllistä tietoa – sellaista, johon kannattaa käyttää aikaa. Mielenkiintoisen tekstin lisäksi lisää jokaiseen julkaisuun kiinnostava kuva tai video.
3. Tee Facebook-sivusta visuaalisesti kiinnostava
Valikoi profiilikuvaksi logo tai hyvälaatuinen kuva, joka on selkeästi yhdistettävissä yritykseesi. Pidä huoli, että Facebook-sivun värimaailma noudattaa yrityksen visuaalista ilmettä ja on näin ollen tunnistettavissa. Täydennä sivulle kaikki tarvittavat tiedot kuvauksesta osoitteeseen, puhelinnumeroon sekä aukioloaikoihin. Sivun yhtenäinen ilme, laadukkaat kuvat ja tekstikappaleet ilman kirjoitusvirheitä luo yrityksestä hyvän, ammattitaitoisen kuvan.
4. Linkitä sivu verkkosivuille sekä sähköpostiin
Verkkosivuille kannattaa linkittää Facebook-sivu. Facebookin Page-plugi mahdollistaa verkkosivuilla vierailevien Facebook-sivusta tykkäämisen menemättä itse Facebookiin. Verkkosivukävijät näkevät myös muut, jotka sivusta ovat tykänneet ja jättävät tykkäyksen todennäköisemmin itsekin. Linkki on järkevää lisätä myös sähköpostin allekirjoitukseen – tämän lisäksi Facebook-sivusta on syytä mainita näkyvästi muun muassa uutiskirjeessä. Uutiskirjeestä voi ohjata tykkääjiä Facebook-sivulle esimerkiksi niin, että järjestää kilpailun, jossa jokaisen sivusta tykänneen kesken arvotaan palkinto X.
5. Kannusta ihmisiä reagoimaan julkaisuun
Reaktiot keräävät ilmaisia näyttökertoja. Voit esimerkiksi julkaista kuvan tuotteestasi kahdessa eri värissä, ja pyytää ihmisiä valitsemaan mieleisensä reagoimalla punaiseen peukulla ja siniseen sydämellä. Julkaisuihin reagoiminen nostaa julkaisun näkyvyyttä ilmaiseksi, joten sitä kannattaa ehdottomasti kokeilla! Kun yritys osallistaa ja vuorovaikuttaa potentiaalisten asiakkaidensa kanssa, näyttäytyy se heille helpommin lähestyttävänä suuren, kaukaisen yrityksen sijaan.
Tärkeää ei ole Facebook-tykkääjien tai -tykkäysten määrä, vaan niiden laatu
Vaikka kysymys kuuluukin, miten saada Facebook-tykkäyksiä, ratkaisee laatu tässäkin. Sata aidosti tuotteestasi tai palvelustasi kiinnostunutta tykkääjää on paljon arvokkaampi joukko verrattuna kahteen sataan kohderyhmän ulkopuolelle jäävään tyyppiin, joista suurin osa ei tule koskaan tuomaan yrityksellesi kauppaa. Tästä syystä esimerkiksi Facebook-sivun tai julkaisun tykkäämisen ehdolla järjestetty arvonta kannattaa pyöräyttää sellaisella palkinnolla, joka on esimerkiksi tuote yrityksen valikoimasta iPhonen sijaan – iPhone palkintona kerää tykkääjiksi myös niitä, joita sinun yrityksesi ei kiinnosta millään tavalla.
Vaikka jokainen netistä löytyvä vinkki olisi käyty läpi jo kolmeen kertaan, vaatii alkuun pääseminen joskus kuitenkin jeesiä alan ammattilaiselta. Bazar Helsinki ohjaa yrityksesi somekanavat kasvuun kustannustehokkaasti ja vastaa ihan käytännössä kysymykseen, miten saada Facebook-tykkäyksiä?
Comments