top of page
  • Writer's pictureBazar

Neljä painavaa syytä, miksi brändimarkkinointi kannattaa

Brändi vaikuttaa jokaisen mielikuvaan – oli kyse sitten potentiaalisesta asiakkaasta, nykyisestä työntekijästä, uudesta tekijästä tai yhteistyökumppanista. Brändin rakentaminen onkin osa jokaista yritystä jollain tapaa: uusille toimijoille sen suunnitelmallinen tekeminen on alun kannalta äärettömän tärkeää, kun taas jo jonkin aikaa toimineiden yritysten brändimarkkinointi pitää yllä haluttua mielikuvaa. Brändimarkkinointi vaikuttaa tunteeseen, joka puolestaan ajaa toimintaan. Ja toiminta on haluttu asia, eikö vain? Toiminta voi olla esimerkiksi osto, ystävälle suositteleminen tai niinkin yksinkertainen ja pieneltä tuntuva teko kuin Facebook-postaukseen kommentin jättäminen.


Brändi = mielikuva

Ennen kuin brändimarkkinointi otetaan käsittelyyn, on syytä tietää brändin merkitys. Mikä se on? Brändi on mielikuva, mutta kenen? Brändi on asiakkaan ja kuluttajan muodostama mielikuva yrityksestä. Tähän mielikuvaan vaikuttavat muun muassa yrityksen logo, kommunikointi, viestintä sekä se, mitä muut puhuvat. Brändi eli mielikuva ohjaa kuluttajan valintoja vaikuttaen siihen, missä valossa potentiaalinen asiakas näkee yrityksen sekä sen tuotteet tai palvelut. Tunteisiin vetoava brändi vaikuttaa vahvasti ostopäätökseen syrjäyttäen lopulta myös järkeen pohjautuvat syyt.


Yritys pyrkii vaikuttamaan potentiaaliseen asiakkaaseen sekä siihen, millainen mielikuva hänelle yrityksestä syntyy. Lopullisen päätöksen brändistä tekee kuitenkin kuluttaja itse. Yritys voi toiminnallaan pyrkiä viemään mielikuvaa toiseen suuntaan – brändin rakentaminen ja mielikuvan muovaaminen on kuitenkin pitkäjänteistä työtä, joka ei synny itsestään yhdessä yössä.


Mitä brändimarkkinointi on?

Kun brändiä lähdetään rakentamaan, tehostetaan rakennusvaihetta markkinointitoimenpiteillä. Kaikessa lyhykäisyydessään brändimarkkinointi tarkoittaa näitä toimenpiteitä. Brändimarkkinointi voi siis pitää sisällään esimerkiksi vaikuttajamarkkinointia, yritysilmeen suunnittelua tai videomarkkinointia. Kaiken pohjalla on kuitenkin liiketoimintastrategia, jota ilman brändin rakentamisessa tuskin pysyy yksikään lanka kädessä. Hyvän brändin luominen vaatii aikaa enemmän kuin uskallat edes kuvitella puhumattakaan siitä, kuinka kauan mielikuvan iskostaminen potentiaalisten asiakkaiden mieleen vie.


Brändimarkkinointi kannattaa – 4 painavaa syytä

Nyt kun tiedät, mikä brändi on ja mitä brändimarkkinointi tarkoittaa, on syytä tarkastella markkinoinnin hyötyjä. Brändimarkkinointi on oikein tehtynä hyödyllistä, kunhan brändin viesti on mietitty. Bazar Helsinki on listannut alle neljä painavaa syytä, miksi brändimarkkinointi kannattaa:


1. Brändimarkkinointi tuo oikeanlaista ostovoimaa

Hyvä brändi on puhutteleva. Se sitouttaa yrityksen arvot jakavan asiakasryhmän tehokkaasti, jolloin brändimarkkinointi onnistuu tuomaan oikeanlaista ostovoimaa. Oikeanlainen ostovoima on arvokasta kohderyhmää, jolle brändin viesti halutaan kohdistaa.


2. Brändimarkkinointi tekee yrityksestä tunnistettavan

Luottamus on myös yrityksen ja asiakkaan välisen suhteen kulmakivi. Brändimarkkinointi auttaa kasvattamaan tunnettuutta, mikä puolestaan lisää luottamusta potentiaalisissa asiakkaissa. Tuntemattoman yrityksen tuote tai palvelu herättää huomattavasti helpommin epäröintiä verrattuna sellaiseen yritykseen, jonka brändi on vahva ja tunnettu. Voidaankin sanoa, että brändimarkkinointi antaa yritykselle kasvot ja persoonan.


3. Brändimarkkinointi erottaa yrityksen kilpailijoista

Vahva brändi muistetaan. Yrityksen tuotteet sekä palvelut voivat muuttua ja vaihtua, brändi ei. Tietenkin vanhanaikaista brändiä voidaan muovata ajankohtaisemmaksi, mutta arvot säilyvät läpi näiden myllerrysten. Kilpailijoista erottuminen on yrityksen menestyksen kannalta elintärkeää. Brändimarkkinointi tavoitteleekin vakaan kilpailuedun saavuttamista, jolloin kuluttajan ostopäätökseen vaikuttaa hinnan sijaan brändi.


4. Brändimarkkinointi vaikuttaa myös työntekijöihin

Brändimarkkinointi pyrkii vaikuttamaan potentiaalisten asiakkaiden lisäksi työntekijöihin sekä yhteistyökumppaneihin. Tunnetun ja luotetun yrityksen kanssa halutaan tehdä töitä – oli kyse sitten uuden työntekijän rekrytoimisesta, pitkään talossa olleen työntekijän sitouttamisesta tai yhteistyökumppanin hankkimisesta.


Brändimarkkinointi on tärkeää niin isolle kuin pienelle

Kyse ei ole ainoastaan uuden, aloittavan yrityksen elintärkeästä toimesta, vaan ihan jokaisen on kehitettävä sekä ylläpidettävä yrityksensä brändiä. Mikäli potentiaalisen asiakkaan mielipide yrityksestäsi on sinulle tärkeä, pyri vaikuttamaan siihen ja kehittämään brändiäsi. Bazar Helsinki uskoo, että asiakkaan mielipiteellä on myös sinulle merkitystä. Brändimarkkinointi auttaa lujittamaan potentiaalisten asiakkaiden luottoa – luottamus saa asiakkaan ajattelemaan järjen sijaan tunteet edellä, mikä puolestaan ohjaa toimintaan.


Brändimarkkinointi on Bazarin heiniä! Olipa huolenasi mikä tahansa digimarkkinointiin liittyvä ongelmantynkä, auttaa Bazar Helsinki kustannustehokkaasti läpäisemään kaikki matkan varrella ilmaantuvat esteet. Ota yhteyttä täältä – me autamme aina hymy huulilla.


5 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page