top of page
  • Writer's pictureBazar

Some-mainonta – vuoden 2020 kuumimmat trendit

Uusi vuosi tuo mukanaan uudet kujeet myös sosiaalisen median mainonnan saralla. Innovatiivinen some-mainonta on mukana luomassa uutta ja osaa erottaa jyvät akanoista kaikkiin trendeihin ei kannata oitis hypätä mukaan. Mitkä ovat vuoden 2020 tärkeimpiä, kuumimpia trendejä, joista yrityksesi some-mainonta voisi saada kaivattua potkua? Se selviää pian!


Millaista on toimiva some-mainonta?


Toimiva some-mainonta osallistaa, herättää keskustelua sekä saa potentiaalisen asiakkaan kiinnostumaan ja myynnin kasvamaan. Lähes meistä jokainen pyörii jollain tavalla sosiaalisessa mediassa ja kun somessa ollaan, ei mainonnalta voi välttyä. Markkinoijat rakastavat somea yhtä paljon kuin kuluttajat!


Tehokas some-mainonta muun muassa kasvattaa brändin tunnettuutta, ohjaa somettajat yrityksen verkkosivuille ja tavoittaa ne potentiaaliset asiakkaat, jotka ovat jo aiemmin tehneet tuttavuutta yrityksen verkkosivujen kanssa.


Onnistuakseen some-mainonta vaatii pitkäjänteisyyttä, suunnitelmallisuutta ja tuloshakuisuutta. Kun sosiaalisen median mainonnasta vastaa ammattilainen, eivät mainontaan sijoitetut eurot valu hukkaan tulokset on parasta, mitä rahalla saa! Bazar Helsinki tuntee markkinointimahdollisuudet sosiaalisessa mediassa ja auttaa mielellään siinä, mikä tuntuu yrittäjälle itselleen hankalalta.


Some-mainonta hyötyy Instagram Shopping -ominaisuudesta


Me kaikkihan rakastamme Instagramia, eikö? Instagram on esitellyt faneilleen ostosominaisuuden, joka yhdistää ostosten tekemisen ja somettamisen. Instagram Shopping on myös markkinoijien suosikkiominaisuus johtuen siitä, että markkinoitavat tuotteet löytävät tiensä potentiaalisten asiakkaiden ostoskoreihin suorastaan itsestään.


Kuinka niin kuluttajien kuin yritystenkin rakastama ominaisuus sitten toimii? Instagram Shopping mahdollistaa tuotteiden tägäyksen tuotekuviin kun yritys postaa kuvan esimerkiksi eniten myydystä hajuvedestään, voi somettava kuluttaja klikata suoraan kyseisen hajuveden ostoon. Tuotetägäys toimii myös suosituissa stooreissa eli Instagramin tarinoissa, jolloin kuluttaja pääsee yhdestä pyyhkäisystä suoraan ostoksille. Ja kyllä, myös alekoodien syöttäminen voidaan unohtaa tämän ominaisuuden avulla, sillä Instagram lunastaa tarjouskoodin automaattisesti. Instagram Shopping tarjoaa juuri sen, mitä kuluttajat ostokokemukseltaan haluavat helppoutta, vaivattomuutta ja nopeutta. Tämän helpommaksi ei enää voi mennä!


Instagram Shopping -ominaisuutta kannattaa ehdottomasti hyödyntää yrityksen some-mainonnassa.


Some-mainonta tarvitsee yhä vaikuttajamarkkinointia


Vielä vajaa kymmenen vuotta sitten vaikuttajamarkkinointi oli uusi ja mielenkiintoinen tapa tehdä markkinointia. Kymmenessä vuodessa vaikuttajamarkkinoinnista on tullut yksi tehokkaimmista mainonnan muodoista, jota toteutetaan nykyään erittäin ammattimaisesti. Ammattimainen vaikuttajamarkkinointi pohjautuu dataan ja saa aikaan selviä tuloksia. Lue Bazar Helsingin kirjoitus vaikuttajamarkkinoinnistä täältä.


Some-mainonta tarvitsee yhä aitoa vaikuttajamarkkinointia. Kiillotettu julkisuuskuva on saanut väistyä, sillä kuluttajat haluavat nähdä kaiken takana ihmisen, johon samaistua. Vaikuttajamarkkinoinnin teho perustuukin juuri aitouteen ja luottamuussuhteeseen, joka vaikuttajan ja seuraajan välillä on. Some-mainonta hyötyy tästä suhteesta suuresti, sillä vaikutusvaltainen vaikuttaja vaikuttaa kuluttajan ostokäyttäytymiseen.


Millainen vaikuttaja yhteistyöhön kannattaa valita? Seuraajamäärää tärkeämpi ominaisuus on se, että vaikuttaja pystyy jakamaan yrityksen kanssa samoja arvoja ja pitämään kiinni siitä, millaista viestiä yritys haluaa asiakkailleen välittää. Pienemmän seuraajamäärän omaavilla mikrovaikuttajilla voi olla myös korkeampi seuraajien sitoutumisaste kuin esimerkiksi suosituilla makrovaikuttajilla. Onkin siis punnittava, tuoko alan pienemmät vaikuttajat enemmän arvoa yhteistyöhön kuin kaikista suurimmat.


Some-mainonta on löytänyt uuden kanavan: TikTok


Oletko jo nähnyt kaupungilla puhelimen edessä liikehtiviä nuoria? TikTok on rantautunut myös Suomeen ja saanut etenkin nuorison tulisesti rakastumaan! Somessa pyörivät nykyään pitkälti videot, johon myös TikTokin suosio pohjaa sovelluksessa liikehditään ja tanssitaan lyhyisiin videopätkiin, joita tähdittää tämän päivän hittibiisit.


Yli 500 miljoonaa aktiivista käyttäjää ympäri maailman tekee TikTokista loistavan alustan tehokkaalle some-mainonnalle. Suomessa maksettu some-mainonta TikTokia mainosalustana käyttäen ei kuitenkaan vielä ole mahdollista, mutta sen sijaan vaikuttajayhteistyöt tuottavat tulosta TikTokissa. Sovelluksen “For You” -suosittelunäkymä tavoittaa potentiaalisia asiakkaita jopa Facebookia ja YouTubea tehokkaammin – vaikkakin ne pitävät edelleen paikkaa parhaimpina sosiaalisen median mainosalustoina Instagramin, Twitterin ja LinkedInin kanssa.


Some-mainonta on tuloksellista stooreissa


Instagram Storiesit viihdyttävät somettajia ympäri maailman. Ainoastaan 24 tunnin ajan näkyvät stoorit eli tarinat ihastuttavat aitoudellaan tarinoiden ei tarvitse olla viimeisen päälle viimeisteltyjä, vaan rennompi ote tarinoiden julkaisussa riittää. Aitous on nyt in! Tarinoita voi piristää muun muassa musiikilla, tarroilla ja hauskoilla kyselyillä, jotka saavat somettajat vuorovaikutukseen yrityksen kanssa.


Markkinoijat ovat huomanneet tarinoiden tehokkuuden, sillä ne ovat äärimmäisen kiehtovia ja koukuttavia kuluttajalle. Tarinoissa voidaan myös hyödyntää Instagram Shopping -ominaisuutta, joka antaa kuluttajalle suoran pääsyn tarinasta verkkokauppaan yhdellä swaippauksella eli pyyhkäisyllä.


Some-mainonta saa interaktiivisia apuvälineitä


Toimiva some-mainonta saa aikaan vuorovaikutusta asiakkaan ja yrityksen välillä. Some-mainonta saakin interaktiivisia apuvälineitä lisätystä todellisuudesta, joka juontaa nimensä englannin kielen sanasta Augmented Reality (AR). Lisätty todellisuus eli AR onkin yksi some-mainonnan kuumimmista trendeistä vuonna 2020 ja varmasti myös vuosina sen jälkeen.


Some-mainonta hyötyy lisätyn todellisuuden kyvystä sitouttaa ja luoda räätälöityjä asiakaskokemuksia. AR nähdään selvästi sijoittamisen arvoisena mahdollisuutena, sillä sitä ovat jo ottaneet käyttöönsä muun muassa Netflix, Google, Nike ja Sephora. Lisätyn todellisuuden teknologia mahdollistaakin kosmetiikkayritys Sephoran asiakkaille räätälöidyn asiakaskokemuksen, jossa asiakas pystyy kokeilemaan tuotteita kasvoilleen ennen ostopäätöksen tekemistä. Aika coolia, vai mitä?


Bazar Helsinki lähtee rakentamaan tulevaisuutta kanssasi!


Ammattilaisen toteuttama some-mainonta on tie tähtiin ja tuloksiin kuten varmasti jo tiedät, some-mainonta oikein tehtynä tavoittaa potentiaaliset asiakkaat hurjan hyvin. Kaipaatko vastauksia kysymyksiisi liittyen sosiaaliseen mediaan ja markkinointiin? Me vastaamme! Ota yhteyttä alta.

13 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page