top of page
Writer's pictureBazar

TikTok-markkinointi – yrittäjän ytimekäs opas

Maailmanlaajuisesti yli 500 miljoonan käyttäjän rakastama TikTok on levinnyt Aasiasta silmänräpäyksessä – yhtä kovalla vauhdilla kehittää sovellus myös markkinointimahdollisuuksiaan. Bazar Helsinki on raapustanut sinua varten ytimekkään oppaan, jonka avulla pääset nopeasti kärryille.


TikTok on sovellus, johon ladataan alle minuutin mittaisia videopätkiä eri aiheista. Käyttäjät voivat esimerkiksi huulisynkata, tanssia, kokata, puhua tärkeistä asioista tai treenata videolla. TikTokeja tekevät niin Drake, Justin Bieber kuin suomalainen Jennifer Käld.

Ensimmäistä kertaa sovellusta avatessa se todella oksentaa ulos kaikenlaisen teinien ja nuorison suosiman sisällön. Saatat sulkea sovelluksen ja toipua hetken, mutta löydät itsesi For You -syötteestä taatusti hetken päästä uudestaan. Koukuttavan sovelluksen algoritmi haistelee käyttäytymistäsi ja pian ehdottaa sinulle juuri sellaista sisältöä, jota haluat katsoa. Sitten se onkin menoa – TikTokissa saattaa vierähtää tunti jos toinenkin.


TikTok yhdistää Instagram Storiesin, Spotifyn, YouTuben sekä Snapchatin


Voit vaan kuvitella tämän sekoituksen suosion! TikTok-markkinointi tulee olemaan kova sana tulevaisuudessa.


TikTok yhdistää neljä suosituinta sovellusta varsin nerokkaalla tavalla. TikTokista löydät samanlaisia filttereitä kuin Snapchatista ja Instagramista, sekä saat videosi taustalle soimaan Spotifystakin tutut hittibiisit. Mikäli näitä sovelluksia verrataan keskenään, loistaa TikTok ylitse muiden. Siinä missä esimerkiksi YouTube-videot ovat ajoittain jopa tylsistyttävän pitkiä, viihdyttää TikTok nopeilla videopätkillään. Nykyajan ihmisten keskittymiskyky on harjaantunut sisällön jatkuvaan vilinään, jonka vuoksi sisältö halutaan nähdä nopeasti ja helposti. Tähän tarpeeseen sopii TikTok kuin nenä päähän!


3 x TikTok-markkinointi


TikTok-markkinointi on vielä kehittyvässä vaiheessa, sillä maksettua mainontaa on mahdollista tehdä täydellä teholla ainoastaan Intiassa, Taiwanissa ja Vietnamissa. Bazar Helsinki kertoo pian kolme mainosmuotoa, joiden avulla näkyvyyttä jättisuositussa sovelluksessa on mahdollista haalia. Tällä hetkellä Suomessa maksettua mainontaa on mahdollista tehdä Facebookin Audience Networkin tai TikTok Adsin kautta.


In-Feed Video

Koko puhelimen ruudun valtaava video, joka kestää 5-15 sekuntia.


Brand Takeover

Kaikki Suomen TikTok-käyttäjät tavoittava, koko puhelimen ruudun valtaava kuva tai video, joka näkyy potentiaalisen asiakkaan avatessa sovelluksen. Kuva näkyy 3 sekunnin ajan, video 3-5 sekuntia.


TopView

Aivan kuten Brand Takeover, näkyy video sovelluksen avautuessa. Videon kestoksi suositellaan 15 sekuntia, mutta se voi olla mitä tahansa välillä 5-60 sekuntia.



Vinkit TikTok-markkinointiin


Kiinassa nimellä Douyin suosiostaan nauttiva TikTok tavoittaa parhaiten 16-24-vuotiaat. TikTok-markkinointi onkin erityisen tehokasta silloin, kun kohderyhmään kuuluvat nuoret ja nuoret aikuiset. Suin päin mainonnan maailmaan ei kannata sukeltaa, vaan sovellukseen tutustumiseen on syytä uhrata päivästä muutama tunti. Bazar Helsinki on listannut alle muutaman vinkin, joita voit hyödyntää alkavalla TikTok-urallasi!


1. Näkyvyysjahti omalla käyttäjällä

Useat yritykset hyödyntävät TikTokia juuri näin. Yritys tekee itselleen käyttäjätilin, johon sitten lataa sisältöä tuotteistaan tai palveluistaan. Jäykkä sisältö ei TikTokissa menesty, vaan on osattava olla luova ja tuoda persoonaa esiin.


2. Vaikuttajamarkkinointi toimii täälläkin

TikTokissa on jo nyt menestyneitä suomalaisia, joista mainittakoon Jennifer Käld (@jennifererica) lähes 5 miljoonalla seuraajallaan. Vaikuttajamarkkinointi yrityksen imagoon istuvan vaikuttajan kanssa on varsin järkevä tapa toteuttaa yrityksen TikTok-markkinointi. TikTok kerää vaikuttajista ajankohtaista dataa, jota on mahdollista silmäillä TikTok Creator Marketplace -alustalla.


Nyt jos koskaan on paras aika ottaa haltuun TikTok-markkinointi


Olitpa sitten markkinoinnin ammattilainen, tuiki tavallinen tallaaja tai yritteliäs yrittäjä, on osaamisen esille tuominen TikTokissa yksi fiksuimmista asioista, jota voit tällä hetkellä tehdä. TikTok-markkinointi tulee kokemaan suuria muutoksia tulevan vuoden tai kahden aikana, eikä tästä tulevasta junasta kannata myöhästyä! Mikäli päässäsi pyörii pelkkiä kysymyksiä vielä sovelluksen pläräämisen jälkeenkin, antaa Bazar Helsinki näihin kyssäreihin vastauksia ilomielin.


Kun kaipaat sisältöä ja toimivaa suunnitelmaa sen tueksi, ota suunnaksi digimarkkinoinnin monipuolisin toimisto Bazar Helsinki – soita meille jo tänään numeroon 0400742623!

49 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page