• Bazar

Hyvä otsikko herättää huomion: otsikoi oikein – viisi vinkkiä!

Ensimmäisten kuuden sanan on voitettava lukija puolelleen. Otsikko pitää poikkeuksetta sisällään nämä ensimmäiset sanat, oli kyse sitten mainoksesta tai artikkelista. Kaikessa lyhykäisyydessään otsikko tavoittaa tai karkoittaa. Liian pitkä, ympäripyöreä tai vaikealukuinen otsikko ei saa lukijaa kiinnostumaan seuraavastakaan kappaleesta. Otsikko antaa ensivaikutelman siitä, mitä on luvassa.


Otsikon laatimiseen on syytä käyttää hieman aivokapasiteettia. Jos kirjoitat ensin pitkän artikkelin ja hutaiset perään hälläväliä-tyylisen otsikon, on tuntien työ artikkelin kirjoittamiseen käytetty hukkaan.


Tuottaako otsikko päänvaivaa? Ei vaan enää! Lue vinkit:

  • Kuuden sanan mittainen otsikko on pituudeltaan täydellinen.

  • Lukijan huomio kiinnittyy ensimmäiseen ja viimeiseen sanaan, painota niitä.

  • Nyt on lupa olla negatiivinen, esimerkiksi: Älä tee tätä kohtalokasta virhettä liikenteessä!

  • Kokeile sisällyttää otsikkoon numero, adjektiivi, avainsana ja lupaus.

Hyvä otsikko vangitsee katseen. Mitä muuta se tekee?

Otsikko määrittää sen, jatkaako lukija lukemista otsikkoa pidemmälle vai siirtyykö hän seuraavaan juttuun. Otsikolla on tärkeä tehtävä, joten varmista, että kirjoittamasi otsikko iskee kerrasta. Millainen hyvä otsikko sitten on? Bazar Helsinki on listannut alle viisi tapaa, jolla otsikko voi olla hyvä:


1. Hyvä otsikko puhuttelee

Hyvä otsikko puhuttelee se saa aikaan reaktion, tunteen ja toiminnan. Kun otsikko vetoaa tunteisiin, tuntuu se henkilökohtaiselta ja saa klikkaamaan. Otsikolla on tärkeä tehtävä, sillä sisältöä on niin paljon saatavilla joka kanavasta. Moni uutissivusto julkaisee sisältöä myös tismalleen samasta aiheesta, jolloin otsikko ja kanava ratkaisevat sen, kuka saa lukijat puolelleen.


Otsikko voi myös puhutella suoraan sitä henkilöä, johon kirjoitus on kohdistettu: esimerkiksi Somettaja! Tiedäthän tämän Instagramista?


2. Otsikko voi kysyä

Jos sinulle esitetään kysymys, yleensä kuuntelet sen ja vastaat. Kysyvä otsikko toimii samalla tavalla: se saa lukijan pysähtymään ja pohtimaan, onko kysymys kohdistettu hänelle. Kysyvä otsikko voi olla myös suora, yleinen kysymys, johon lukija haluaa saada vastauksen.


3. Otsikko saa hämmentää

Kuten sanottu, toimiva otsikko saa lukijassa aikaan reaktion. Otsikko saa hämmentää, sillä hämmennys saa lukijan silmäilemään otsikon läpi uudestaan ja siirtymään tekstikappaleen pariin selvittämään, mistä on kyse. Hämmentävä otsikko on OK, mutta harhaanjohtava otsikko sen sijaan ei.


4. Toimiva otsikko sisältää kehotteen

Yleisesti joka tuuttiin tulee aina sijoittaa CTA eli Call to Action. CTA on kehote toimintaan: esimerkiksi osta, lue, katso. Myös toimiva otsikko voi sisältää toimintakehotteen, mutta se ei kuitenkaan ole pakollista otsikko voi olla hyvä ilman kehotettakin, kunhan CTA on upotettu johonkin. Mainoksessa CTA:n voi liittää otsikon läheisyyteen, artikkelissa CTA voi olla piilotettuna tekstikappaleeseen.


5. Numeron sisältävä otsikko kiinnostaa

Numerot piirtävät kuvaa aiheesta. Lue, kuinka voit kasvattaa myyntiä jopa 50 % on hyvä esimerkki otsikosta, jossa numeron sijoittaminen otsikkoon korostaa aiheen tärkeyttä. Numeron sisältävä otsikko kiinnostaa ja saa lukijan huomion kiinnittymään ihmiset pyörittelevät numeroita joka asiassa, mikä saa silmät nauliintumaan automaattisesti numeroihin. Numerot koetaan tärkeinä.


Bazar Helsinki on tekstitaikuri, jonka otsikko säväyttää

Eikä pelkästään otsikko, vaan myös tekstikappale toisensa jälkeen. Säväyttävät otsikot syntyvät ajatuksella ja ammattitaidolla Bazar Helsinki on yrityksesi kustannustehokkain kumppani, joka löytää parhaat ratkaisut niin otsikointiin kuin Google-kampanjointiinkin.

Toisinaan ajatuksia on vaikea saada sanoiksi puhumattakaan siitä, että sanojen tulisi kaiken kukkuraksi myydä. Pyöriikö ajatukset lauseiden ympärillä yötä päivää? Ulkoista tekstintuotto täältä ja anna tilaa myös muille mukaville ajatuksille!


9 katselukertaa
Ota yhteyttä

Yhteystiedot:

info@bazarhelsinki.fi

020 127 9991

Bazar Helsinki

Tarkkampujankatu 18

00150 Helsinki

Seuraa Bazaria:

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • LinkedIn

© 2020 Bazar Helsinki