top of page
  • Writer's pictureBazar

Facebook-mainonta – onko koolla väliä?

Koolla on väliä. Facebook on rakastettu sovellus kaiken ikäisten keskuudessa – profiilit löytyvät niin teineiltä, nuorilta aikuisilta kuin vanhemmaltakin kansalta. Facebook-mainonta onkin yritykselle äärimmäisen tehokas työkalu, mutta koska kilpailu on suosituimmassa sovelluksessa kautta aikojen erittäin kovaa, on mainokset osattava optimoida toimimaan parhaimmalla mahdollisella tavalla kiinnostavasta sisällöstä puhumattakaan. Tänään keskitytään simppeliin optimointiin: aloitetaan Facebook-mainonta siitä, mihin kokoon kuvat ja videot on syytä optimoida, jotta mainos vastaa Facebookin ohjeistuksia. Bazar Helsinki tuntee Facebookin kuin omat taskunsa, ota siis vinkit haltuun!


Kannattaako Facebook-mainonta? Kyllä kannattaa!


Facebook-mainonta kannattaa, kun se on tehty oikein. Facebook-mainonta ei kannata, mikäli se on tehty vähän sinne päin. Jos siis rahalle halutaan vastinetta, tehdään mainokset alusta loppuun asti kunnolla Facebookin ohjeistusten mukaisesti. Facebook-mainonta voi olla äärettömän tuloksellista – Facebookin speksit todella puhuvat puolestaan:

  • 1.52 biljoonaa päivittäin aktiivista käyttäjää

  • 2.32 biljoonaa kuukausittain aktiivista käyttäjää

  • 2.7 biljoonaa ihmistä käyttää Facebookia ja Facebookin omistamia sovelluksia (Instagram, WhatsApp, Messenger) kuukausittain


Kuvamainokset Facebookissa


Vaikka useaan otteeseen on todettu videon kasvattavan suosiotaan kaikessa mainonnassa, on edelleen kuvalla paikkansa syötteessä. Facebook ei kuitenkaan niele mitä tahansa kuvaa: onnistunut Facebook-mainonta kuvalla vaatii muun muassa sen, ettei kuva sisällä juurikaan tekstiä – jos tekstiä on kuvan pinta-alasta yli 20 %, tulokset ovat huomattavasti heikompia. Tekstiksi lasketaan myös tekstiä sisältävät logot, vesileimat ja numerot. Tarkista aina tekstillisen mainoskuvan toimivuus Facebook Text Overlay Toolsin avulla.


Vaatimukset mainoskuvalle Facebookissa:


  • Suositeltu kuvakoko on 1200 x 628 (kuvasuhteelle 1:1 kannattaa valita kooksi 1080 x 1080)

  • Suositeltu kuvasuhde linkittömälle mainokselle on 9:16-16:9 ja 1.9:1-1:1 mikäli mainoksessa on linkki

  • Mainoskuvassa saa olla tekstiä maksimissaan 20 %

  • Mainoskuva ladattuna muodossa .jpg tai .png

  • Mainostekstin kappaleen pituus maksimissaan 125 merkkiä

  • Mainostekstin otsikon pituus maksimissaan 25 merkkiä

  • Mainostekstin linkin kuvauksen pituus maksimissaan 30 merkkiä


Videomainokset Facebookissa


Video on ottanut suuria harppauksia kohti kansan suosiota kuluneiden vuosien aikana. Myös entistä useamman yrityksen Facebook-mainonta pitää sisällään videoita – videomainonnalla voidaan saada käyttäjä huomioimaan mainos sekä näkö- että kuuloaistillaan. Videomainos toimii aivan samalla periaatteella kuin tavallinen kuvamainoskin: kuvan paikalle valitaan vain video.


Vaatimukset mainosvideolle Facebookissa:


  • Mainosvideo ei saa olla kooltaan alle 600 x 315 (vaaka) tai 600 x 600 (neliö)

  • Mainosvideo ladattuna suositellussa muodossa .MP4 tai .MOV

  • Mainosvideo saa viedä tilaa maksimissaan 4GB:n verran

  • Mainosvideon pituus saa olla maksimissaan 240 minuuttia

  • Mainosvideon kansikuva saa sisältää tekstiä maksimissaan 20 %

  • Mainosvideon otsikon pituus maksimissaan 25 merkkiä

  • Mainosvideon linkin kuvauksen pituus maksimissaan 30 merkkiä


Karusellimainokset Facebookissa


Etkö osaa päättää parasta kuvaa mainokseesi? Ei hätää! Facebook-mainonta on mahdollista toteuttaa myös hauskan karusellin muodossa, jossa monta kuvaa tai videota esitetään rinnakkain. Käyttäjät pyörittävät sisältöä karusellin tapaan. Karuselli sopii etenkin silloin, kun yrityksellä on useampi tuote, joita halutaan tuoda yhdessä mainoksessa esille.


Vaatimukset kuvakarusellimainokselle Facebookissa:


  • Mainoskuva ei saa olla kooltaan alle 600 x 600

  • Suositeltu kuvakoko on vähintään 1080 x 1080

  • Suositeltu kuvasuhde on 1:1

  • Mainoskuva ladattuna muodossa .jpg tai .png

  • Mainoskuvassa saa olla tekstiä maksimissaan 20 %

  • Karuselliin mahtuvien kuvien määrä on 2-10 kuvaa

  • Mainostekstin kappaleen pituus maksimissaan 125 merkkiä

  • Mainostekstin otsikon pituus maksimissaan 40 merkkiä

  • Mainostekstin linkin kuvauksen pituus maksimissaan 20 merkkiä


Vaatimukset videokarusellimainokselle Facebookissa:


  • Suositeltu mainosvideon koko on 1080 x 1080

  • Mainosvideo ladattuna suositellussa muodossa .MP4 tai .MOV

  • Mainosvideo saa viedä tilaa maksimissaan 4GB:n verran

  • Mainosvideon pituus saa olla maksimissaan 240 minuuttia

  • Mainosvideon kansikuva saa sisältää tekstiä maksimissaan 20 %

  • Karuselliin mahtuvien videoiden määrä on 2-10 videota

  • Mainostekstin kappaleen pituus maksimissaan 125 merkkiä

  • Mainostekstin otsikon pituus maksimissaan 40 merkkiä

  • Mainostekstin linkin kuvauksen pituus maksimissaan 20 merkkiä


Facebook-mainonta Storiesissa


Snapchat, Instagram, Facebook – kaikki ovat kokeilleet siipiään menestyksekkäästi vain 24 tuntia näkyvien tarinoiden saralla. Kuvatarina näkyy käyttäjälle vain 5 sekuntia tai sen aikaa, että käyttäjä swaippaa seuraavaan tarinaan. Videotarina sen sijaan nauttii huomiosta kymmenen sekuntia pidempään: 15 sekuntia tai sen aikaa, että käyttäjä tässäkin tapauksessa siirtyy seuraavaan. Haluatko onnistua vangitsemaan käyttäjän katseen näiden kriittisten sekuntien aikana? Bazar Helsinki tietää tähän parhaat kikat ja niksit!


Vaatimukset tarinan kuvamainokselle Facebookissa:


  • Suositeltu kuvakoko on 1080 x 1920

  • Suositeltu kuvasuhde on 1.91-9:16

  • Mainoskuva ladattuna muodossa .jpg tai .png

  • Mainoskuvassa saa olla tekstiä maksimissaan 20 %


Vaatimukset tarinan videomainokselle Facebookissa:


  • 250 pikseliä ylhäältä ja alhaalta vapaaksi tekstistä ja logoista

  • Mainosvideo ladattuna suositellussa muodossa .MP4 tai .MOV

  • Mainosvideo saa viedä tilaa maksimissaan 4GB:n verran

  • Mainosvideon pituus saa olla maksimissaan 15 sekuntia

  • Mainosvideon kansikuva saa sisältää tekstiä maksimissaan 20 %


Facebook-mainonta ilman optimointia ei ole järkevää – pyydä Bazar Helsinki apuun!


Tiedät nyt, millaiseen kokoon mainosmateriaali tulee Facebook-mainontaa varten optimoida. Urakka on silti vielä edessä – loppuuko aika tai osaaminen kesken? Bazar Helsinki ei ole perinteinen mainostoimisto, vaan maksat ainoastaan työpanoksesta jota kulloinkin tarvitset. Ota yhteyttä alla olevan yhteydenottolomakkeen kautta jo tänään!

48 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page