Someen virtaa sisältöä joka sekunti. Timanttinenkin sisältö hukkuu helposti muiden julkaisujen joukkoon, sillä jo pelkästään Instagramissa käyttäjiä on maailmanlaajuisesti 854 miljoonaa! Jotta julkaisusi pitää päänsä pinnalla, kannattaa kellukkeeksi värvätä joukko hyviä hashtageja. Relevanttien hashtagien käyttö on yksi parhaimmista tavoista kasvattaa julkaisun orgaanista eli ilmaista näkyvyyttä. Oikein käytettynä hashtagit siis tuovat näkyvyyttä, josta ei tarvitse maksaa latin latia. Ei hassumpaa, eihän?
Hashtagit ovat aihetunnisteita, joita hyödynnetään lähes jokaisessa kanavassa Instasta Twitteriin.
Ilmassa on kuitenkin monia kysymyksiä liittyen hashtagien käyttöön – missä niitä kannattaa käyttää ja kuinka paljon? Ennen kuin hashtageja lähtee laukomaan, kannattaa häsöjen maailmaan tutustua tämän postauksen verran. Lue alta neljä vinkkiä, jotka Bazar Helsinki on sinulle laatinut fiksumpaa risuaitojen käyttöä varten.
Miksi hashtagit kannattaa ottaa käyttöön?
Otetaan esimerkiksi hashtag #digimarkkinointi. Kun Bazar Helsinki lisää julkaisuunsa kyseisen hashtagin, näkyy julkaisu kaikkien muiden samalla hashtagilla julkaistujen kuvien joukossa. Potentiaalinen asiakas saattaa etsiä tietoa tai haluta ostaa palveluita, jolloin hän seuloo yrityksiä somesta tällä tunnisteella.
Hashtagien käyttöä varten kannattaa suunnitella strategia, jonka tavoitteena on orgaanisen näkyvyyden tehokas kasvattaminen ja uuden yleisön tavoittaminen. Parhaimmat strategiset neuvot antaa Bazar Helsinki – pirauta meille numeroon 020 127 9991! Voit myös skrollata sivua alaspäin, ja lähettää viestiä yhteydenottolomakkeella.
1. Älä arastele hashtagien käyttöä
Hashtagit ovat sosiaalisen median hakusanoja, joilla on merkittävä tehtävä. Niitä kannattaa käyttää, mutta risuaitojen holtiton viljely ei hyödytä ketään. Mikä sitten on sopiva määrä? Vaikka Instagram mahdollistaa jopa 30 hashtagin käytön, on monen gurun suusta kuultu taikaluku 11. Tästä poiketen muun muassa Twitter ja Facebook arvostavat vain muutamaa hashtagia kymmenten sijaan.
Hashtagit eivät myöskään kuulu ainoastaan syötejulkaisuihin, vaan tekevät tehtävänsä myös tarinoissa. Hashtagit lisäävät julkaisun orgaanista eli ilmaista näkyvyyttä todella tehokkaasti, älä siis arastele hashtagien käyttöä!
2. Piilota hashtagit kommenttikenttään
Kymmenet hashtagit Instagram-postauksen kuvauksessa eivät näytä järin kauniilta. Hashtagien piilottaminen kommenttikenttään ei heikennä niiden tehoa – voit siis täysin huolettaa heittää risuaidan taakse piiloutuneet aihetunnisteet kommenttien syövereihin.
3. Älä käytä aina samoja hashtageja
Saatat olla kirjoittanut yhden ritirimpsun valmiiksi puhelimen muistiinpanoihin odottamaan kunkin postauksen julkaisupäivää, sillä onhan se varsin kätevää! Näin ei kuitenkaan kannata tehdä, sillä Instagram näkee nämä samassa järjestyksessä toistuvat hashtagit spämminä. Valitse kuhunkin julkaisuun sopivat, relevantit hashtagit aina erikseen, äläkä toitota samaa ritirimpsua postauksesta toiseen.
Valitse hashtagit, jotka ovat sopivan suosittuja. Liian suosittujen hashtagien käyttäminen hukuttaa julkaisun muiden joukkoon.
3. Luo yrityksellesi oma hashtag
Sen lisäksi, että käytät muiden luomia hashtageja, kannattaa yritykselle vakiinnuttaa oma hashtag. Tämän jälkeen voit kannustaa asiakkaitasi jakamaan yrityksen hashtagilla sisältöä, jossa esimerkiksi yrityksen valikoimasta löytyvä tuote tai palvelu esiintyy.
Oman hashtagin luominen tapahtuu lisäämällä sanan eteen risuaitamerkki. Hashtag on syntynyt, kun esimerkiksi Katjan Kukkakauppa kirjoittaa Instagram-postauksen kommenttikenttään #katjankukkakauppa.
4. Seuraa kiinnostavia hashtageja
Instagramissa on mahdollista seurata ihmisten ja yritysten lisäksi kiinnostavia hashtageja. Kun seuraat hashtagia, nostaa Instagram nähtävillesi seuraamallasi hashtagilla julkaistua sisältöä. Hashtagien seuranta tekee samalla hashtagilla julkaistujen postausten tykkäämisestä ja kommentoimisesta helpompaa. Kun reagoit julkaisuihin, tulee Instagram-tilisi esiin tämän toisen henkilön seuraajien keskuudessa.
Valitse oikeat hashtagit
Hashtagit toimivat ainoastaan silloin, kun ne ovat relevantteja. Epärelevantit hashtagit voidaan myös ns. ilmiantaa käyttäjien toimesta, jolloin epärelevanteilla hashtageilla käyttämäsi julkaisut eivät välttämättä näy.
Tärkeää on
tutkia kilpailijoiden käyttämiä hashtageja.
tutkia kohderyhmän seuraamia hashtageja.
kokeilla rohkeasti, mitkä hashtagit tuovat näkyvyyttä.
huomioida kanavakohtaiset hashtag-suositukset → esimerkiksi Instagramissa kymmenet hashtagit toimivat, kun taas Facebookissa aihetunnisteiden määrä kannattaa jättää noin kahteen.
Bazar Helsinki tuo valonpilkahduksen risukasaan
Risuaidoilla leikitteleminen voi toimia, mutta takuuvarmasti tuloksia tuo ammattilaisen johdolla sumplittu hashtag-strategia. Kun somettaminen tuntuu hankalalta, eikä hashtagien käyttö eri kanavissa tuo toivottuja tuloksia, on aika hälyttää paikalle Bazar Helsinki.
Comentarios