TikTokin kaima on tullut mestoille. Facebook on vasta julkaissut uuden lyhytvideopalvelun, joka kantaa nimeä Instagram Reels. Instagramin sisältä löytyvä Instagram Reels mahdollistaa lyhyiden, maksimissaan 15 sekunnin mittaisten videopätkien kuvaamisen ja jakamisen kaikkien käyttäjien tai rajatun yleisön kesken. Sillä välin kun TikTok taistelee paikastaan Yhdysvalloissa hallinnon hampaissa, valtaa Instagram Reels markkinoita. Palvelu on käytössä tällä hetkellä 50 maassa, joihin vielä Suomi ei lukeudu. Instagram Reelsin kuitenkin odotetaan saapuvan Suomeen hetkenä minä hyvänsä – ja kun Reels pamahtaa paikalle, on sen ominaisuuksista hyvä olla tietoinen, jotta apajille pääsee ensimmäisten joukossa. TikTokin menestystarinaa seuraten samanlaista suosiota on odotettavissa myös tälle palvelulle.
Bazar Helsinki on jo ottanut ensiaskeleita ystävyyssuhteen muodostamiseen Instagram Reelsin kanssa, emmekä malta olla jakamatta vinkkejämme myös sinulle.
Instagram Reels on hauska luoda tehdä sisältöä
Instagram Reels on uusi väylä itsensä ilmaisuun, oman osaamisensa esille tuomiseen sekä markkinointiin. Reelsit voivat olla esimerkiksi tanssivideoita tai tuotteesta tietoa jakavia pätkiä. Informatiivinen sisältö löytyy samasta paikasta kuin luova ja hassutteleva matsku. Instagram Reelsin avulla kuka tahansa voi olla ihana, luova oma itsensä! Kuinka Instagram Reels toimii käytännössä? Bazar Helsinki on tehnyt työn puolestasi ja selvittänyt, kuinka reels luodaan ja jaetaan:
1. Reelsin luominen
Instagram Reels on varsin helppokäyttöinen etenkin TikTok-käyttäjille. Aivan kuten TikTokissa, myös Instagram Reelsissä videoon on mahdollista lisätä pätkä musiikkia Instagramin omasta musiikkikirjastosta. Äänen voi napata myös toisen käyttäjän klipistä eli reelsistä tai käyttää videossa omaa musiikkiansa. Tässä onkin loistava läpimurron mahdollisuus esimerkiksi uudelle artistille.
Reelsin luominen tapahtuu Instagram Stories -ominaisuuden kautta. Sieltä löytyy Reels -painike, jota klikkaamalla pääsee käsiksi videon kuvaamiseen, ääneen ja efekteihin. Alkuun valitaan musiikki ja se kohta kappaleesta, jota halutaan käyttää. Tämän jälkeen säädetään nopeus: .3x, .5x, 1x, 2x tai 3x. Reelsiin voidaan lisätä myös niitä samoja efektejä, joita Instagramin tarinoissa käytetään. Lopuksi määritetään reels-pätkän kesto sekunteina (maksimissaan 15 sekuntia) ja kuvataan.
2. Reelsin jakaminen
Kun reels on luotu, sen voi jakaa julkista Explore-välilehteä tutkivalle yleisölle tai pitää ainoastaan omien seuraajien nähtävillä. Instagram Reelsin Explore on kuin TikTokin For You. Mikäli Instagram-profiili on yksityinen, ei Exploreen jakaminen onnistu. Tällöin kuvatut reelsit näkyvät vain ystävien ja tuttujen keskuudessa.
Julkisesta Instagram-profiilista jaetut reelsit näkyvät kustomoidulla Explore-välilehdellä, joka näyttää käyttäjälle sopivaa sisältöä pohjautuen käyttäjän käyttäytymiseen. Jos reels on hervottoman hauska tai hyödyllinen, voi sen helposti jakaa eteenpäin kaverille. Myös tykkääminen ja kommentoiminen onnistuu samaa periaatetta noudattaen kuin tavalliseen Instagram-kuvaan tai -videoon sitoutuminenkin. Osa reelseistä saattaa päätyä myös Featured-välilehdelle.
Instagram Reels markkinoinnissa x 3
Kun uusi palvelu raivaa tiensä ihmisten tietoisuuteen, kiinnostuu siitä oitis tietenkin myös markkinoijat. Instagram Reels markkinointiväylänä perustuu tietoisuuden levittämiseen ja siihen, ettei nähty mainos tunnu mainokselta. Kuinka Instagram Reelsiä voidaan hyödyntää bisnesmielessä?
1. Instagram Reels on väylä tuotteen tai palvelun käytön opettamiseen
Aivan kuten TikTok, Instagram Stories ja IGTV, myös Instagram Reels on loistava väylä opettaa potentiaalisille asiakkaille tuotteen tai palvelun käyttöä. Kun potentiaalinen asiakas näkee, kuinka helppoa ja vaivatonta esimerkiksi tuotteen kokoaminen on, syntyy myös ostopäätös turvallisin mielin. Luottamuspula on usein syypää sille, ettei kauppoja tehdä: asiakas ei luota yritykseen, tuotteeseen tai kumpaankaan. Ostaminen tuntuu turvallisemmalta, kun yrityksen myyntipuheet saavat tuekseen käytännönläheisen videon.
2. Instagram Reels mahdollistaa yrittäjän persoonan esille tuomisen
Persoona erottaa valtavirrasta. Autoja, kukkia ja kasvohoitoja myy tuhannet ja heillä on käytössään täysin samat markkinointiväylät kuin sinullakin – persoonasi on kuitenkin valttikortti, jota heillä ei ole. Instagram Reels on kanava, johon ladatun sisällön ei tarvitse olla kiillotettua julkisuuskuvaa, vaan palvelu elää luovasta, hauskasta ja rennosta sisällöstä, jota on helppo lähestyä. Potentiaaliset asiakkaat pystyvät kommunikoimaan paremmin aidon puolensa näyttävän yrityksen kanssa. Parhaimmassa tapauksessa Instagram Reels parantaa yrityksen ja asiakkaan välistä suhdetta.
3. Instagram Reels tavoittaa asiakkaat – ja se on jo todettu käytännössä
Kosmetiikkaa myyvän Sephoran reels-pätkiä on katsottu jo yli 300 000 kertaa. Kuinka he sen tekivät? Sephora France lähestyy palvelun käyttäjiä meikkitutoriaalien sekä tuotedemojen kautta. Kuten sanottu, sisällön tulisi olla potentiaaliselle asiakkaalle 80 % hyödyllistä ja ainoastaan 20 % tuotetta tai palvelua myyvää. Jo nyt Instagram Reelsin avulla tuloksia takovat myös muun muassa Louis Vuitton, My Paris Portraits sekä Fastandfoods. Varmista paikkasi menestyjien joukosta palvelun saapuessa tänne kotikulmille, sillä Instagram Reels tavoittaa potentiaaliset asiakkaat.
Bazar Helsinki on markkinointitoimisto aina ajan hermoilla
Uudet palvelut avaavat jatkuvasti uusia ovia markkinoinnin maailmassa. Jotta kilpailijat eivät pääse edellesi, käänny Bazarin puoleen: Bazar Helsinki on markkinointitoimisto aina ajan hermoilla. Tiimimme vahtii markkinointikenttää haukan lailla, eikä yksikään potentiaalinen markkinointiväylä pääse katseeltamme karkuun. Mikäli haluat nähdä osaamisemme käytännössä, pirauta meille numeroon 020 127 9990.
Commentaires