top of page
Writer's pictureBazar

LinkedIn-markkinointi ja sen mainosmuodot

Facebook-mainonta on sinulle tuttua puuhaa, eikö vain? Ei kuitenkaan haittaa, vaikka näin ei olisikaan – LinkedIn-markkinointi on kummassakin tapauksessa yllättävän kivuttomasti sisäistettävissä. LinkedIn on kaikista toimivin markkinointiväylä silloin, kun yrityksen tuote tai palvelu halutaan viedä suoraan toisen yrityksen päättäjien tai muiden vaikutusvaltaisten henkilöiden nähtäville. LinkedIn-markkinointi ei kuitenkaan poissulje myöskään kuluttajille kohdennettua mainontaa, sillä myös suuri osa niin sanotusta tavallisesta populasta viettää aikaa LinkedIn-palvelussa etsiessään uusia työmahdollisuuksia tai verkostuessaan.


Suomalaisille LinkedIn tulee päivä päivältä tutummaksi. Palvelun parissa pörrää jo yli miljoona meikäläistä, mikä tekeekin siitä loistavan kanavan yrityksen tunnettuuden parantamiseen sekä yrittäjän itsensä ammatillisen osaamisen esille tuomiseen.


LinkedIn-markkinointi toimii kuin junan vessa


Väliotsikkoa tarkentaen – ei tietenkään kaikille. LinkedIn-markkinointi on paras vaihtoehto silloin, kun etsitään kustannustehokasta tapaa tavoittaa muiden yritysten päättäjät. LinkedIn-markkinointi kerää pisteitä muun muassa kohdennusmahdollisuuksista, kustannustehokkuudesta sekä siitä, että mainonnan tuloksia voidaan mitata hyvinkin tarkasti. Kohdentaminen onnistuu iän, sukupuolen sekä sijainnin lisäksi esimerkiksi työkokemuksen tai -tehtävän perusteella. Useiden eurojen klikkihintaa ei ole syytä säikähtää, sillä LinkedIn-markkinointi on niin tarkasti kohdennettavissa, että mainokseen sijoitetut roposet maksavat itsensä moninkertaisesti takaisin, mikäli mainonta on tehty oikein. LinkedIn-markkinointi voi myös ilahduttaa jopa Facebookia paremmalla ROI:lla (Return On Investment).


Aloita LinkedIn-markkinointi näin


Luo LinkedIn-yrityssivu, yhdistä siihen mainostili ja asenna LinkedIn-pikseli yritystilin asetuksista. Lisää verkkosivuillesi koodi, jonka saat pikselin asennuksen jälkeen. Aloita LinkedIn-markkinointi vasta nämä vaiheet käytyäsi läpi. Kun lähdet suunnittelemaan ensimmäistä mainostasi, valitse sopiva mainosmuoto, tunnista kohderyhmäsi ja kohdenna tarkasti.


Erilaiset mainosmuodot tekevät mainoksen sovittamisesta asiakkaan ostopolun varrelle tuloksekkaampaa. Seuraavaksi Bazar Helsinki ottaa käsittelyyn ne mainonnan muodot, jotka LinkedIn-markkinointi mahdollistaa:


1. Sponsoroitu postaus

Voit valita mainosmuodoksi sponsoroidun postauksen tai Direct Sponsored -postauksen. Vaikka nämä kaksi kuulostavat täysin samalta asialta, on pieni ero löydettävissä: sponsoroitu postaus näkyy yrityksen omalla LinkedIn-sivulla, Direct Sponsored -postaus sen sijaan ei. Molemmat kuitenkin toimivat samalla tavalla tavoittaen laajan kohderyhmän sekä ohjaten liikennettä yrityksen verkkosivuille. Sponsoroitu postaus sekä Direct Sponsored -postaus näkyy kaikille LinkedIn-käyttäjille ja antaa käyttäjille mahdollisuuden tykätä mainoksesta, jakaa sen tai alkaa suoraan mainostavan yrityksen LinkedIn-sivun seuraajaksi. Tämän tyyppiset mainokset voivat olla kuva- tai videomainoksia taipuen myös karuselliformaattiin.


2. Dynaaminen mainos


LinkedIn-markkinointi voi olla hyvinkin personoitua, kun mainosmuodoksi valitaan dynaaminen mainos. Mainokseen on mahdollista liittää potentiaalisen asiakkaan oma profiilikuva ja nimi, joka taatusti saa käyttäjän katseen nauliintumaan mainokseen – tuollahan olen minä! Laita kuitenkin muistiin, että dynaaminen mainos toimii ainoastaan LinkedInin tietokoneversiossa. Tähän mainosmuotoon valitaan ytimekäs teksti sekä selkeä toimintakehote eli CTA (Call To Action).


3. Tekstimainos


Tekstimainos usein koostuu pelkästä tekstistä, mutta voi sisältää myös kuvan. Tämä mainosmuoto ei näy käyttäjän uutisvirrassa kuten edelliset, vaan sijoittuu LinkedInin oikeaan reunaan tai yläreunaan. Tekstimainoksen hyvänä puolena voidaan pitää sitä, että se näkyy käyttäjälle vähän joka paikassa: pääsivulla, profiilisivuilla, erilaisten ryhmien sivuilla sekä myös yritysten sivuilla. Varjopuolena mainittakoon se, ettei tekstimainos näy mobiiliversiossa, joka rajaa näkyvyyttä jättäen helposti yllättävän suuren osan potentiaalisista asiakkaista mainoksen ulkopuolelle.


4. Display-mainos


Display-mainonta on perinteistä bannerimainontaa, joka kasvattaa yrityksen tunnettuutta tehokkaasti. LinkedIn-markkinointi vauhdittuu hyvin toteutetusta display-mainonnasta. Display-mainos tehdään jonkin ohjelmallisen ostamisen järjestelmän avulla – esimerkkinä sellaisesta mainittakoon Adform. LinkedInissä tehty bannerimainonta ei kuitenkaan tekstimainoksen tavoin näy mobiilikäyttäjille, vaan osuu ainoastaan tietokoneella surffailevan silmiin.


5. InMail-mainos


InMail-mainos sujahtaa suoraan potentiaalisen asiakkaan LinkedIn-postilaatikkoon. Kun mainosmuodoksi valitsee InMail-mainoksen tai dynaamisen mainoksen, on LinkedIn-markkinointi takuulla henkilökohtaiselta tuntuvaa. InMail-mainos saapuu perille potentiaalisen asiakkaan postilaatikkoon vasta hänen ollessa aktiivinen LinkedInissä, mikä herättää kohderyhmään kuuluvan käyttäjän huomion huomattavasti todennäköisemmin kuin muunlainen mainonta.


Sopiiko LinkedIn-markkinointi minulle?


Kun osaa asiansa, on LinkedIn-markkinointi helppoa kuin heinänteko. Parhaat vinkit alkuun antaa kuitenkin ammattilainen, jolla on aikaisempaa kokemusta siitä, kuinka LinkedIn-markkinointi kannattaa pyöräyttää käyntiin – ja ylipäätään millaiselle yritykselle kyseinen kanava sopii. Mikäli tahdot ottaa ensiaskeleet turvallisin mielin, starttaa LinkedIn-markkinointi ammattilaisen johdolla. Bazar Helsinki tietää vastauksen siihen, sopiiko LinkedIn-markkinointi osaksi yrityksesi strategiaa. Haluat taatusti kuulla, mitä vinkkejä meillä on annettavana – soita siis numeroon 020 127 9990 jo tänään tai kellon lähestyessä puolta yötä, ota puhelinnumero ylös ja tavoittele Bazarin tiimiä heti huomenna.



45 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page