Kaikki vaikuttajathan sitä tekevät – kaupallinen yhteistyö on vahvasti läsnä blogipostauksissa, YouTube-videoissa ja podcasteissa. Mitä kaupallinen yhteistyö tarkoittaa käytännössä? Kaupallinen yhteistyö on merkki siitä, että yhteistyössä raha vaihtaa omistajaa. Vaikuttajan tuottamasta sisällöstä on siis maksettu rahallinen korvaus. Kaikki eivät kuitenkaan palkkioille asti yllä, sillä usein vielä tuhannenkin sitoutuneen seuraajan kohdalla korvaus vaikuttajan työlle tuppaa olemaan tuote tai palvelu. Jostain on kuitenkin aloitettava! Bazar Helsinki kertoo tässä jutussa kuusi vinkkiä etenkin sellaiselle vaikuttajalle, jonka tekemisen taustalla ei ole vaikuttajamarkkinointitoimistoa tukemassa.
Kaupallinen yhteistyö kannattaa
Kaupallinen yhteistyö tavoittelee yrityksen näkökulmasta usein myynnin kasvattamista tai paremman brändin tunnettuuden saavuttamista. Kun yritys valitsee yhteistyökumppanikseen oikeanlaisen vaikuttajan ja myös toisin päin – vaikuttaja valitsee yhteistyöhön arvoihinsa sopivan yrityksen, kantaa kaupallinen yhteistyö usein hedelmää. Onnistunut kaupallinen yhteistyö on siis arvokas markkinointitoimenpide molemmille osapuolille.
Kaupallinen yhteistyö on syytä toteuttaa yleisiä käytäntöjä noudattaen. Yhteistyön molempien osapuolien on varmistettava omalta osaltaan se, että säännöt huomioidaan. Piilomainonta on ehdottomasti hyvän maun vastaista, eikä sellaista tule harjoittaa – tai mikäli piilomainontaa tekee, saa taatusti seuraajat ärsyyntymään ennemmin tai myöhemmin.
Käytäntöjen noudattamisen sekä yhteistöiden solmimisen helpommaksi tekee vaikuttajamarkkinointitoimistot (esimerkiksi Indieplace), joiden asiakkuustiimit pitävät huolta kaupallisten yhteistöiden aikatauluista, palkkioista sekä laadusta. Kaikki vaikuttajat eivät kuitenkaan yllä vaikuttajamarkkinointitoimistojen esittämiin vaatimuksiin, kuten tuhansiin seuraajiin, jonka vuoksi Bazar Helsinki on koonnut kuuden vinkin ohjenuoran kaupallisen yhteistyön toteuttamiseen:
1. Valitse yhteistyökumppani tarkasti
Vaikuttajalla on vapaus valita. Omille seuraajilleen kannattaa pysyä aitona ja suositella vain sellaisia tuotteita tai palveluita, joista oikeasti pitää. Yrityksen tausta, arvot sekä tuotteet tai palvelut kannattaa siis syynätä läpi kera suurennuslasin, ennen kuin myöntyy yrityksen yhteistyöpyyntöön. Voit myös lähestyä itse sellaisia yrityksiä, jotka sinua kiinnostavat. Onnistuakseen kaupallinen yhteistyö vaatii kommunikointia sekä molempien osapuolten tarpeiden ymmärtämistä.
2. Muista kaupallinen yhteistyö -merkintä
Piilomainontana tehty kaupallinen yhteistyö ei kanna kovin pitkälle. Merkinnästä vastuussa on ammattimaisen vaikuttajan lisäksi vaikuttajamarkkinointia tekevä yritys. Kun vaikuttajan elinkeino on vaikuttaminen, on kyseessä kuluttajansuojalain perusteella vastuussa kaupallisen yhteistyön kertomisesta oleva ammattilainen.
Mikäli vaikuttaminen on vaikuttajalle harrastustoimintaa, ei sitä arvioida kuluttajansuojalain perusteella. Vaikuttajamarkkinointia tekevän yrityksen kohdalla tilanne on kuitenkin toinen: oli kyseessä sitten ammatti- tai harrastajavaikuttaja, tulee kaupallinen yhteistyö merkitä selkeästi. Millainen merkinnän tulee olla? Bazar Helsinki kertoo jutun lopussa!
3. Älä anna aikaasi ilmaiseksi
Sinunkin työtunneillasi on arvo. Yhdenkin blogipostauksen julkaiseminen vaatii tuntien taustatyötä, joihin lukeutuvat muun muassa tiedon etsiminen, valokuvaaminen sekä kirjoittaminen. Älä siis anna aikaasi ilmaiseksi – saatat polkea alas myös muiden alan tekijöiden palkkausta. Tarvittaessa voit selventää yhteistyökumppanille työmäärää summan takana, mutta älä sorru turhan pieneen korvaukseen. Onnistunut kaupallinen yhteistyö maksaa itsensä yritykselle parhaimmillaan moninkertaisesti takaisin.
4. Pidä kiinni sovituista aikatauluista
Vaikka tarkkaa aikataulua ei sovittaisikaan, ei raameja kannata paukuttaa. Usein yritys antaa vaikuttajalle jonkin määräajan, johon mennessä kampanja on julkaistava. Aikataulu voi olla myös päivälleen tarkka, jolloin suunnitelmallisen tekemisen tärkeys korostuu entisestään. Pidä kiinni sovituista aikatauluista, jotta kanssasi halutaan tehdä yhteistyötä uudestaankin – kukaan ei tahdo joutua odottamaan materiaalia kuukausia.
5. Muista arvonlisävero sekä ansiotulovero
Mikäli saat esimerkiksi television ilmaiseksi tehdessäsi kaupallista yhteistyötä, on telkusta maksettava veroa kahdessa muodossa: arvonlisäverona sekä ansiotuloverona. Verotus pätee myös yhteistyöstä ansaittuun rahalliseen korvaukseen.
6. Raportoi yhteistyökampanjan tuloksista
Tuloksista raportoiminen on tärkeää, ja sen voi tehdä puolestasi myös vaikuttajamarkkinointitoimisto. Mitä asioita sitten mitataan? Tykkäyksiä, klikkejä, kommentteja, tallennuksia, katselukertoja sekä muita Google Analyticsin antamia tietoja. Onnistunut kaupallinen yhteistyö vaatii sen, että onnistumisesta raportoidaan ja huomioidaan ne asiat, jotka oltaisiin voitu ehkä tehdä paremmin.
Kuinka kaupallinen yhteistyö merkitään?
Oli kanavana sitten esimerkiksi Instagram tai YouTube, tulee kaupallinen yhteistyö merkitä julkaisun alkuun näkyvälle paikalle mahdollisimman selkeästi. Usein käytetään seuraavaa merkintää: Kaupallinen yhteistyö: mainostaja ja/tai tuotemerkki. Hashtag #kaupallinenyhteistyö on hyvä lisä, mutta ei yksinään riitä.
Instagramissa voit myös lisätä julkaisun yläreunaan kumppanin.
Instagram Storiesissa ja Snapchatissa tulee samaan tyyliin mainita kumppanuudesta jokaisessa klipissä – kaupallinen yhteistyö: mainostaja ja/tai tuotemerkki.
Kaupallinen yhteistyö on mainittava YouTube-videossa heti alkuun myös suullisesti.
Facebookissa kannattaa hyödyntää Branded Content -toimintoa, mutta myös maininta kumppanuudesta julkaisun ensimmäisten rivien aikana on riittävä.
Bazar Helsinki kannustaa jokaista vaikuttajaa menestymään!
Kaikki aloittavat jostain. Kukaan ei synny tuhat seuraajaa taskussaan, vaan myös se sinun idolisi on laittanut homman pyörimään nollasta – samoista lähtökohdista kuin sinäkin. Bazar Helsinki on hyvien tyyppien toimisto, joka kannustaa muitakin hyviä tyyppejä tiellään kohti menestystä. Oli kyseessä sitten yksinyrittäjä tai yritys, löytyy meiltä ajankohtaiset vinkit markkinointiin sekä myös henkilöbrändin kasvattamiseen. Ota rohkeasti yhteyttä!
Comentarios