Kukapa ei tahtoisi olla luova? Naapurin taidemaalari Jutta, graafinen suunnittelija Jukka sekä kukkakauppias Jatta tarvitsevat kaikki työssään ja liiketoimintansa kehittämisessä luovuutta. Kiinnostava luova sisältö yrityksen viestinnässä erottuu edukseen! Mitä luova sisältö oikeastaan on ja kenen sitä kannattaa tuottaa? Bazar Helsinki taitaa luovan sisällön tuotannon ja jakaa vinkit loistavaan luovaan sisältöön, lue niksit alta!
Mitä on luova sisältö?
Luova sisältö on sisältöä, joka esitetään yleisölleen luovasti. Oli kyse sitten tekstistä, kuvasta tai kokonaisesta mainonnan konseptista, täytyy sisältö kääntää luovasti sille porukalle, jolle kyseinen luova sisältö kohdennetaan. On sanomattakin selvää, ettei kaikille toimi kaikki – luovan sisällön on puhuteltava erilaisia persoonia.
Luova sisältö voi olla esimerkiksi siis valokuva, video tai teksti. Käsitellään näitä nyt hieman.
Luova sisältö: valokuvat
Olet saattanut huomata esimerkiksi yrityksen Facebookissa kuvapankista napattuja kuvia, ja vielä pahimmassa tapauksessa tunnistanut samoja kuvia toisen yrityksen Instagramista. Mitä tunteita tämä on herättänyt sinussa? Luultavasti ei ainakaan luottamusta ja ammattitaitoa – siis juuri nämä ostopäätöksen kannalta tärkeät piirteet jäävät uupumaan, mikäli yrityksen luova sisältö ei vakuuta. Stokkikuvien lisäksi epäluottamusta herättävät helposti huonolaatuiset kuvat, vaikka ne olisivatkin omia.
Luova sisältö: videot
Ihmisten videoiden kulutus on jatkuvassa nousukiidossa. Siitä ei päästä mihinkään. Kuluttajat etsivät videoista tietoa – yleinen virhe onkin painottaa somevideon sisältö pelkkään tietoon sisällyttämättä siihen tarpeeksi myyntiä. Ammattimaisesti suunniteltu ja toteutettu video voi olla kultaakin arvokkaampi osa yrityksen luovaa sisältöä.
Luova sisältö: blogitekstit
Blogitekstit rakentavat yrityksen brändiä. Bloggaaminen antaa yritykselle äänen, kertoo kuluttajalle yrityksen tarkoituksen ja tarinan sekä avaa palvelutarjontaa. Kun yritys jakaa tietoaan ja taitoaan bloggaamalla, syntyy kuluttajalle siitä helposti käsitys työhönsä intohimoisesti ja ammattitaitoisesti suhtautuvasta tekijästä. Aivan kuten valokuvien ja videoiden kohdalla, ei myöskään toistuvat kirjoitusvirheet tai aiheesta toiseen pomppiva tekstisisältö saa potentiaalista asiakasta kiinnostumaan.
Luova sisältö ei saa kyllästyttää
Kilpailu on kovaa. Lähes jokaista yritystä yhdistää markkinointistrategian olemassaolo: sosiaalisen median mainonta ja luova sisältö kulkevat käsi kädessä osana tätä strategiaa. Mainokset käyvät äärettömän tylsiksi, mikäli samat tekstit ja kuvat hyppivät ihmisten silmille viikosta tai jopa kuukaudesta toiseen. Luova sisältö ei saa kyllästyttää – sen tulee inspiroida ja kiinnostaa! Bazar Helsinki suunnittelee yrityksesi potentiaalisen asiakkaan uutisvirtaan sisältöä, joka on yhtä tuoretta kuin vastaleivottu voisilmäpulla.
Päästä luovuutesi valloilleen – 5 vinkkiä
Luova sisältö tarvitsee tietenkin taustalleen luovuutta. Parasta luovuudessa on se, että kuka tahansa voi harjoittaa luovuuttaan! Mikäli luovan sisällön tuottaminen ei tunnu ahkerasta harjoittelusta huolimatta sujuvan, rientää Bazar Helsinki apuun ja taikoo taatusti kiinnostavan sisällön yrityksesi viestintään!
1. Treenaa aivojasi.
Jumppaat ehkä kroppaasi, mutta unohtuvatko aivot? Luovuutta vaativien tehtävien lisäksi harjoita aivojasi harjaamalla hampaat “väärällä” kädellä, valitsemalla ruokapöydän ääressä paikka pöydän sivusta päätypaikan sijaan ja stimuloimalla aivoja maistelemalla ja haistelemalla.
2. Ympäröi itsesi positiivisilla ihmisillä.
Positiiviset ihmiset saavat usein aikaan positiivisia ajatuksia myös toisissa. Hyvä luova sisältö saa alkunsa myönteisistä ja positiivisista ajatuksista, joita ruokkivat taatusti paremmin positiivisesti ajattelevat ihmiset negatiivisten sijaan!
3. Unohda tekosyyt – kuka tahansa voi olla luova!
Totta se on, kiinnostava luova sisältö voi olla juuri sinun aikaansaannoksesi. Vaikka tuntuisi, että muiden ideat ovat aina parempia tai tyhjä paperi kauhistuttaa, kääri hihat ja ala töihin. Luovuus vaatii aikaa, joten unohda deadlinet hetkeksi ja keskity vain antamaan itsellesi mahdollisuus olla luova. Pian huomaat, että luovuus todella lähtee laukalle!
4. Etsi paikka, jossa on helpompi olla luova.
Oletko huomannut, että puiston penkillä keksit ideoita solkenaan, kun taas kahvilassa ideat tuntuvat lähinnä pelkältä puurolta ilman mitään särmää? Jos löydät itsellesi paikan jossa luovuutesi kukkii, käytä sitä hyväksesi! Koeta myös huomioida ne tavat ja asiat, jotka arjessasi häiritsevät luovuuttasi. Kun tiedät, mikä saa luovuutesi kukoistamaan ja mikä vaikeuttaa ideointia, on huomattavasti helpompi olla luova.
5. Anna mahdollisuus uusille näkökulmille.
Erilainen, massasta erottuva luova sisältö vaatii usein sen, että antaa mahdollisuuden uusille näkökulmille. Kun asioita ajattelee jatkuvasti samalta, kuluneelta kantilta, ei vahingossakaan pääse syntymään mitään freshiä.
Välillä on viisasta lyödä myös useampi luova pää yhteen. Bazar Helsinki koostuu luovasta tiimistä, jonka asiantuntijuus yhdistettynä terävä-älyiseen luovuuteen antaa yrityksesi viestinnälle taatusti kiinnostavan twistin!
Comments