Mietitkö, onko verkkosivustosi riittävän hyvä kävijöiden silmissä? Nyt riittää arvailu! Tämän tiedon selvittämistä helpottaa Bounce rate, joka kertoo kävijöiden poistumisprosentin.
Sivuston sisältöä ja toimivuutta on huomattavasti helpompi kehittää, kun ongelmakohdat saadaan kaivettua esiin. Jokaisen verkkosivuston ylläpitäjän tai verkkokauppiaan tavoitteena on kuitenkin käyttömukavuus sekä kaupanteko, eikö vain? Nämä kaksi asiaa kulkevat käsi kädessä: jos sivustoa ei ole mukava ja helppo käyttää, ei ainakaan sieltä käsin synny myöskään kauppaa. Verkkosivu tai -kauppa on kuitenkin perustettu juuri myynnin kasvattamisen ollessa kiikareissa.
Bazar Helsinki syventyy tässä jutussa välittömään poistumisprosenttiin ja kertoo sinulle muutaman hyödyllisen vinkin siltä varalta, että verkkosivustosi Bounce rate liitelee turhan korkealla.
Bounce rate eli välitön poistumisprosentti
Osa kävijöistä viihtyy sisältösi kimpussa jopa tunnin, toiset vartin ja loput lähtevät yhtä nopeasti kuin tulivatkin. Bounce rate kertoo sivustosi välittömän poistumisprosentin eli sen, kuinka moni todella lähtee samalta istumalta. Kun kävijä ei vietä aikaa sivuilla, nousee Bounce rate. Korkea Bounce rate voi siis kertoa viasta tai yksinkertaisesti siitä, että kävijän etsimä tieto on ensimmäisellä hänen vierailemallaan sivulla. Vaikka tavoitteena olisikin matala Bounce rate, voi todella matala Bounce rate puolestaan kieliä epäselvästä sivustosta, josta tieto ei löydy hakemallakaan.
Viisi syytä, miksi Bounce rate on korkea
Pääsääntöisesti tavoitteena on matala Bounce rate. Hälytyskellojen tulisi soida, mikäli Bounce rate pomppaisi yli 50 %:n tai kieppuisi jatkuvasti alle 20 %:n. Tämän prosenttilukeman perässä pysyt kätevästi Google Analyticsin avulla. Google Analytics poimii tiedon sivuille asennetuista seurantakoodeista. Bazar Helsinki kertoo sinulle nyt viisi mahdollista syytä sille, miksi Bounce rate on korkea:
1. Bounce rate on korkea, jos verkkosivu latautuu hitaasti
Onko kukaan koskaan sanonut sinulle rakastavansa hitaita verkkosivuja? Ei taatusti. Bounce rate pomppaa pilviin, jos verkkosivun latautumista saa odottaa ikuisuuden – totta puhuen kävijät tekevät päätöksensä alle neljässä sekunnissa, mikä tarkoittaa sitä, että sivusi pitäisi latautua siinä ajassa.
Haluatko tehdä sivustostasi mahdollisimman hitaan?
lataa jättikokoisia kuvia
käytä liikaa kuvia
valitse kustomoituja fontteja
lisää paljon efektejä ja slidereita
2. Bounce rate on korkea, mikäli sivu ei toimi mobiilissa
Mobiili on tänä päivänä kova sana. Jos haluat pitää kävijät pörräämässä sivustosi ympärillä, on mobiiliystävällisyys välttämättömyys. Suurin osa surffailee internetissä mobiililaitteen – kuten puhelimen tai tabletin välityksellä sen sijaan, että istuisivat pöytäkoneella päivät pitkät. Kävijät odottavat saavansa tiedon käsiinsä nopeasti mobiililaitteella, joten myös sinun verkkosivusi on vastattava tähän tarpeeseen olemalla nopeasti latautuva ja mobiiliin optimoitu.
3. Bounce rate on korkea, jos metatiedot johtavat harhaan
Bounce rate kokee kolauksen, mikäli metatiedot johtavat kävijää harhaan. Mitä metatiedot sitten ovat? Ne näkyvät kävijälle ennen kuin hän painaa linkkiä Google-hakutulossivulla. Näkyviä osia ovat otsake ja kuvaus, piilossa kävijän silmiltä pysyy avainsanat. Harhaanjohtava metatieto voi olla esimerkiksi vanhentunut tieto, joka kertoo sivujen myyvän autonrenkaita, vaikka todellisuudessa sivuilta ei löydä yhtäkään autonrengasta. Tällöin kävijän klikatessa sivuille autonrenkaiden perässä, huomaa hän nopeasti, että sivusto myykin kaurahiutaleita ja poistuu samalla sekunnilla. Hiphurraa, Bounce rate kohoaa kohti taivasta!
4. Bounce rate on korkea, kun sivun visuaalisuutta ei ole mietitty
Kaikki ihmiset tykkäävät katsoa puoleensavetäviä asioita, eikä verkkosivusto ole poikkeus sääntöön. Osa sivustollasi vierailevista saattaa myös käydä sivuja läpi ainoastaan visuaalisen inspiraation perässä. Mikäli verkkosivustosi on kirkkaanpunainen kera keltaisten Comic Sans -tekstien, Bounce rate on varmasti luokkaa sata – vähemmänkin epämiellyttävän visuaalisen ilmeen omaava verkkosivusto riittää karkottamaan potentiaaliset asiakkaat. Kun teet sivuistasi kauniit tai tyylikkäät ja toimivat, Bounce rate näyttää huomattavasti parempaa lukua.
5. Bounce rate on korkea, jos kävijät löytävät heti etsimänsä tiedon
Korkea Bounce rate ei aina kaikissa tapauksissa kerro virheestä tai asiasta, joka on tehty päin prinkkalaa, vaan sille selitys voi olla yksinkertainen: kävijät löytävät etsimänsä tiedon heti ensimmäiseltä sivulta. Joko he etsivät ainoastaan puhelinnumeroa tai olet onnistunut rakentamaan sivustosi niin, että kaikki tarvittava tieto löytyy ensimmäisellä silmäyksellä. Bounce rate ei siis kerro yksinään koko totuutta, mutta kannattaa aina selvittää, mistä prosenttilukema on peräisin.
Bazar Helsinki karkottaa sivuiltasi bounssaavat kävijät
Bounssaavat eli välittömästi poistuvat kävijät eivät aiheuta muuta kuin epätietoisuutta ja ahdinkoa – miksi kaikki lähtevät? Toki ne kertovat myös tärkeää tietoa siitä, että jokin verkkosivuilla useimmissa tapauksissa on pielessä. Pääsääntöisesti tavoiteltavana pidetään kuitenkin verkkosivustolla pidempään viihtyviä kävijöitä. Bazar Helsinki huomaa piilossa pysyneet ongelmakohdat ja ratkaisee ne: ongelmia voivat tuottaa muun muassa huonolaatuinen sisältö, kehnosti mobiilioptimoitu sivu tai esimerkiksi CTA:n huono sijainti. Älä paini probleemien kanssa yksin! Ota yhteyttä Bazarin tiimiin sivun alareunasta löytyvällä yhteydenottolomakkeella, niin korjataan tilanne.
Comments