Kun potentiaalinen asiakas seikkailee internetin syövereissä, leikkii hän erilaisilla hakusanoilla ja hakusanayhdistelmillä Googlen hakukentässä. Kuluttajat luottavat Googleen kuin parhaaseen ystäväänsä – sieltä löytyvät suositukset sekä tärkeät tiedot tuotteista ja palveluista, joiden ostoa he ehkä harkitsevat. Tänä päivänä harvemmin kävellään suoraan kivijalkakauppaan ilman mitään hajua siitä, mitä on sieltä hakemassa. Googlesta kaivetaan tietoa mahdollisimman paljon ennen päätöksentekoa.
Kun tilanne on tämä, tekee hakusanatutkimus ihmeitä bisnekselle. Yksinään hakusanatutkimus ei tietenkään riitä nostamaan sijoitusta Googlen hakutulossivun ykkössijalle, vaan sivuston sisältö on muokattava vastaamaan tutkimuksesta saatua informaatiota. Hakusanatutkimuksen pohjalta laadittu sisältö tuo verkkosivuille liikennettä, joka puolestaan kasvattaa myyntiä. Kun tiedät hakusanojen perusteella, mihin ongelmaan kohderyhmäsi hakee ratkaisua Googlesta, pystyt myös kehittämään omaa tuote- tai palveluvalikoimaasi vastaamaan tähän tarpeeseen.
Hakusanatutkimus on yritykselle kuin yritykselle tarpeellinen, jatka siis lukemista. Bazar Helsinki jakaa jutun lopussa myös kolme simppeliä vinkkiä hakusanatutkimuksen tekemiseen!
Hakusanatutkimus opettaa puhumaan asiakkaan kieltä
Asiakkaiden tunteminen on liiketoiminnalle ensiarvoisen tärkeää sen toimialasta riippumatta. Kun asiakas etsii Googlesta jotakin liiketoimintaasi liittyvää, saattaa hän käyttää täysin eri hakusanoja kuin olit kuvitellut. Ilman hakusanatutkimusta et voi mitenkään saada selville, mitä hakusanoja asiakkaat käyttävät – ja kun et tiedä näitä hakusanoja, et luultavasti sisällytä niitä verkkosivuillesi, jolloin potentiaaliset asiakkaat päätyvät hakusanatutkimuksen tehneen kilpailijan verkkosivuille.
Tavallisesti ihminen tekee muutamia hakuja eri hakusanoilla ennen kuin löytää etsimänsä. Ensimmäinen hakusana voi olla esimerkiksi lamppu, toinen kattovalaisin ja kolmas olohuoneen kattovalaisin. Ideaalitilanne on se, että valaisinliike ponnahtaa hakutulossivun kärkeen jokaisen näiden kolmen hakusanan kohdalla. Mikäli valaisinliike on sisällyttänyt ainoastaan yhden näistä hakusanoista sivuilleen, jää kaksi muuta huomioimatta. Potentiaalinen asiakas ei välttämättä klikkaa sivustoa nähdessään sen hakutuloksissa yhden kerran, mutta mikäli sivusto osuu silmiin kolme kertaa peräkkäin, klikkaa hän taatusti tutkimaan sivuston sisältöä tarkemmin.
Kuinka hakusanatutkimus tehdään?
Hakusanatutkimus on ensiarvoisen tärkeä osa näkyvyysjahtia Googlessa. Sen avulla asiakkaat ohjautuvat yrityksen tuotteiden tai palveluiden pariin huomattavasti todennäköisemmin.
Hakusanatutkimus saa alkunsa siitä, kun tehdään yksinkertainen listaus yrityksen tuotteista tai palveluista. Tämän jälkeen tutkitaan kunkin tuotteen tai palvelun laskeutumissivulla tällä hetkellä käytettyjä hakusanoja ja niiden menestystä. Kolmannessa vaiheessa päästään in action: selvitetään ne yrityksen tarjontaan sopivat hakusanat, jotka ovat kohderyhmän ahkerassa käytössä.
Hakusanatutkimus tehdään käyttäen siihen suunniteltua työkalua. Sopivista työkaluista mainittakoon SEMrush, Keyword Tool, Google Ads Keyword Planner, Long Tail Pro ja UberSuggest. Jotta hakusanatutkimuksen aloittaminen tuntuisi edes hitusen helpommalta, on Bazar Helsinki listannut alle kolme nopeaa vinkkiä tutkimuksen alulle laittamiseen:
1. Aloita paikallisista hakusanoista
Tämä on tärkeää etenkin pienelle, paikalliselle yritykselle, joka kamppailee hakusanatutkimuksen kanssa. Aloita paikallisista hakusanoista, jotka kytkeytyvät liiketoimintaasi. Tällainen hakusana voi olla esimerkiksi sisällöntuotanto Helsinki tai sisällöntuotanto Bazar Helsinki – liitä siis yrityksen aihealueen perään toimipaikkakunta tai yrityksen nimi. Näin tuot yritystäsi esille sellaisille ihmisille, jotka ovat lähellä yrityksen fyysistä toimipaikkaa. Muista tämän jälkeen kylvää hakusanaa myös ympäriämpäri verkkosivuasi!
2. Ota mallia kilpailijoista
Menestyneiden jalanjälkiä kannattaa aina seurata. Ota siis selvää niistä hakusanoista, joita Googlessa hyvin pärjäävät kilpailijasi käyttävät kalastellakseen asiakkaita. Etenkin pienempien yritysten on kannattavaa ottaa mallia suuremmista toimijoista. Pääset Google Adsin kautta etsimään hakusanoja URL-linkin perusteella: laita kenttään kilpailijan URL ja katso, mitä hakusanoja heidän verkkosivunsa kätkee sisälleen.
3. Hyödynnä Googlen omia ehdotuksia
Jokaisesta kävijän tekemästä Google-hausta Google oppii heidän käyttäytymisestään. Hakujen pohjalta Google ehdottaa myös seuraavalle hakijalle sellaisia hakusanoja, jotka voisivat viedä hakijan hänen etsimänsä tiedon äärelle. Voit hyödyntää tätä ominaisuutta tekemällä myös itse hakuja yrityksesi liiketoiminnan aiheeseen liittyen. Valaisinliikkeen kannattaa etsiä esimerkiksi sanalla lamppu, jonka jälkeen Google ehdottaa myös muun muassa seuraavia hakusanoja: kattolamppu, jalkalamppu, led-lamppu, E27-lamppu. Voisiko jokin näistä hakusanoista olla sellainen, jota valaisinliikkeen potentiaaliset asiakkaat käyttävät?
Hakusanatutkimus itse tehtynä vai ammattilaisen toimesta?
Kuinka tahansa! Hakusanatutkimus on mahdollista tehdä itse, usein suurimmaksi esteeksi muodostuen kuitenkin joko ajan tai osaamisen puute. Jos aika, osaaminen tai molemmat puuttuvat, ei hakusanatutkimusta kuitenkaan kannata jättää tekemättä. Hakusanatutkimus antaa yritykselle arvokasta tietoa potentiaalisista asiakkaista ja pitää pinnalla Googlen hakutuloksissa.
Mikäli päädyt jälkimmäiseen vaihtoehtoon, on Bazar Helsinki yrityksesi luotettavin Google-kumppani. Meillä maksat ainoastaan tehdystä työstä ilman turhia kuluja. Nappaa luuri käteen, näppäile ruutuun numero 0400742623 ja pirauta Jerelle!
Comments