top of page
  • Writer's pictureBazar

Näin syntyy hakukoneoptimoitu teksti

Eikö ajatuksia saa sanoiksi? Tuttu fiilis varmasti ihan kaikille. Kirjoittaminen voi tökkiä monestakin syystä, mutta taitavaksi tekstitaituriksi harjaantuu ainoastaan kirjoittamalla. Kun ajatukset alkavat soljua sanoiksi, on aika miettiä sitä, kuinka tekstiä voidaan tuottaa huomioiden sekä hakukone että ihminen.


Hakukoneoptimoitu teksti on osa hakukoneoptimointia


OK, hakukoneoptimoitu teksti on osa hakukoneoptimointia mutta mitä se on? Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla pyritään kipuamaan mahdollisimman korkealle Googlen hakutulossivulla. Kolmannelta sivulta sinua ei etsi enää kukaan, jonka vuoksi tähtäimeen on syytä ottaa sijoittuminen ensimmäiselle tai viimeistäänkin toiselle hakutulossivulle. Tekstin hakukoneoptimointi on yksi näistä sijoitusta parantavista toimenpiteistä.


Tekstiä luodessa on siis pidettävä silmällä hakukoneet. Hakukoneoptimoitu teksti voidaankin nimetä myös SEO-tekstiksi. SEO tulee englannin kielen sanasta Search Engine Optimization. Vaikka kirjoittaessa kannattaa ajatella hakukonetta, ei ihminen saa jäädä toissijaiseksi. Tavoitteena on pitää hakukoneoptimoitu teksti ihmiselle miellyttävänä lukea. Bazar Helsinki ei jätä ainuttakaan kirjoittajaa oman onnensa nojaan, vaan jakaa nyt muutaman vinkin SEO-tekstin raapustamiseen:


1. Hakukoneoptimoitu teksti tarvitsee avainsanoja


Tekstin runko koostuu otsikoista. Kun otsikko ja väliotsikot on mietitty jo heti alkuun, helpottuu kirjoittaminen ja aiheessa pysyminen huomattavasti. Google huomioi otsikot tekstikappaleita paremmin, mikä tarkoittaa sitä, että avainsana kannattaa sijoittaa otsikkoon ja väliotsikoihin. Avainsana on se sana, jota selailija käyttää tehdessään hakua ja se sana, jolla sinä haluat tulla esille Googlessa. Mikäli kirjoitat esimerkiksi kukista, voi avainsana olla kukka. Hakukoneoptimoitu teksti koostuu yhdestä tai muutamasta avainsanasta, jota artikkelissa maltillisesti toistetaan. Avainsanan hallitsematon viljely on turhaa, sillä se tekee tekstin lukemisesta epämiellyttävää ja karkottaa lukijat.


2. Hakukoneoptimoitu teksti ei ole kaiken A ja O


Kirjoita aina laatu edellä. Kun teksti antaa lukijan käyttämälle ajalle arvoa, viihtyy hän sen parissa pidempään ja tulee tiedonnälkäisenä vierailemaan sivustollasi taatusti uudestaan. Google ja muut hakukoneet arvostavat suuresti myös tätä. Hakukoneet haluavat tarjota käyttäjillensä parasta mahdollista sisältöä ja sellaisena sinun tekstisi näyttäytyy niille, mikäli sitä luetaan ahkerasti. Tämän huomatessaan hakukoneet ehdottavat sinun sisältöäsi muillekin.


Artikkelia ei aina tarvitse kirjoittaa hakukoneen kuvat silmissä, vaan tavoite voi olla myös jonkin reaktion aikaansaaminen lukijassa tai yksinkertaisesti mielipiteen ilmaiseminen. Kun artikkeli herättää kansan kesken keskustelua, haalii se myös sitä kautta orgaanista eli ilmaista näkyvyyttä.


3. Hakukoneoptimoitu teksti on kuitenkin tärkeässä roolissa


Tekstin hakukoneystävällisyys on kuitenkin tarpeellista tarkistaa, oli kyse sitten muutaman lauseen kappaleesta tai kokonaisesta artikkelista. Hakukoneoptimoitu teksti on kuitenkin tärkeässä roolissa, kun kyse on verkkosivun Google-näkyvyydestä ja siitä, kuinka potentiaaliset asiakkaat löytävät sivusi. Kiinnostava, hakukoneystävällinen tekstisisältö kasvattaa taatusti liiketoimintaa muun hakukoneoptimoinnin tukemana. Kokeile vaikka! Mikäli kaipaat alkuun jeesiä, on Bazar Helsinki tavoitettavissa numerosta 020 127 9990.


4. Hakukoneoptimoitu teksti tarvitsee laadunvalvontaa


Hakukoneoptimointi menettää tehonsa, mikäli huono sisältö ajaa sijoitusta jatkuvasti alas. Tekstin tehtävänä on herättää lukijassa luottamusta tai konvertoitua esimerkiksi ostoksi tai yhteydenottopyynnöksi vähän sinne päin kirjoitettu sisältö sitä harvoin tekee. Tutustu kohderyhmääsi ja kuuntele heidän toiveitaan: millaista tekstiä he haluavat lukea ja mistä aiheista? Vastauksen näihin kysymyksiin saat joko suoraan kysymällä tai seuraamalla heidän käyttäytymistään. Kun analysoit tekstin vetovoimaisuutta, opit kohderyhmästäsi ja heidän mieltymyksistään aina jotain uutta. Näitä tietoja voit hyödyntää hakukoneoptimoinnin lisäksi kaikessa muussakin tekemisessä.


Hakukoneoptimoitu teksti ei synny itsestään let’s start!


Jotta kävijät ohjautuvat verkkosivuillesi, tarvitset artikkeleihin, blogeihin sekä muuhun verkkosivusisältöön viljeltyjä avainsanoja. Hakukoneoptimoitu teksti syntyy hakusanatutkimuksen ja kohderyhmän kiinnostuksen kohteiden pohjalta. Huomioon kannattaa ottaa myös sivuston rakenne sekä laadittu sisältöstrategia. Kävijöistä noin 70 % klikkaa Googlen hakutulossivulla kolmea ensimmäistä hakutulosta pyri siis sijoittumaan kärkeen!


Bazar Helsinki tuottaa verkkosivuillesi tarvittaessa kaiken sisällön kuvista videoihin ja SEO-optimoituun tekstiin. Tahdotko kivuta Googlessa korkeammalle? Bazar Helsinki on mainostoimisto, joka tarjoaa yrityksellesi kuvitteelliset tikkaat kohti korkeuksia! Ota yhteyttä sivun alareunasta löytyvän yhteydenottolomakkeen kautta.





47 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page