Leikitäänkö kiekuroilla vai pistetäänkö sittenkin mutkat suoriksi? Hyvä logo jää mieleen, saa aikaan yrityksen tavoitteleman fiiliksen ja antaa potentiaaliselle asiakkaalle vinkin siitä, millaisesta lafkasta on kyse. Logo on yrityksen persoonasta sekä toimialasta kertova tunnus, joka painetaan niin printtiin kuin somepostauksenkin kylkeen.
Hyvä logo koostuu muutamasta selkeästä elementistä, kuten tekstistä ja grafiikasta. Tekstin paikalla usein komeilee yrityksen nimi, kun taas grafiikka pyrkii visuaalisesti tekemään selväksi sen, mitä yrityksellä on annettavaa. Logo kannattaa miettiä juurta jaksaen juuri oikeanlaiseksi ja hioa timanttiseksi, sillä sen tehtäväksi lankeaa potentiaalisen asiakkaan mielikuvan muodostaminen. Logon intensiivinen punainen väri saa yrityksestä aikaan eri mielikuvan kuin rauhallinen ruskea. Bazar Helsinki vie logosuunnittelun kerrasta maaliin – voit myös olla oman elämäsi taiteilija, jolloin suosittelemme lukemaan seuraavat kolme vinkkiä kera suurennuslasin. Logosuunnittelu on kuitenkin ammattilaisen heiniä, jollaiseksi se syystäkin kannattaa jättää.
Hyvä logo ei välttämättä ole kaunis
Vaikka hyvä logo ei välttämättä ole kaunis, on se miellyttävä. Useiden värien sekamelska kera kaunokirjaillun tekstin saa potentiaalisen asiakkaan siirtymään seuraavaan. Paksut, neliskanttiset kirjaimet kuvaavat vahvuutta sekä luotettavuutta, kun taas pyöreät ja pehmeät puskevat läpi mukavan fiiliksen nuorekkaalla twistillä. Aivan kuten typografialla, myös värien valinnalla voidaan vaikuttaa mielikuvaan. Esimerkiksi vihreä kuvastaa luonnollisuutta, kasvua ja terveyttä, oranssi ystävällisyyttä sekä lila luovuutta ja fiksuutta.
Millainen on hyvä logo? Hyvä logo tarrautuu potentiaalisen asiakkaan verkkokalvoille kuin takiainen. Hyvää logoa ei voi ohittaa, kun sen näkee kadulla. Hyvä logo saa sormet pysäyttämään villisti vilisevän puhelimen ruudun.
1. Hyvä logo toimii niin T-paidassa kuin Facebookissakin
Yksinkertaisuus on tärkeää. Kun logo on simppeli, toimii se kaikkialla – oli kyse sitten jättimäisestä näyteikkunasta tai herneen kokoisesta läntistä T-paidan kauluksessa. Logon tulee olla skaalattavissa niin pieneen kuin suureenkin kokoon ilman, että laatu kärsii: pienessä koossa tulee kaikkien elementtien olla luettavissa ja nähtävissä, eikä suuressa koossa kauniilta näytä reunoistaan venyneet elementit. Yksinkertainen logo säilyy myös pidempään ajankohtaisena, eikä sitä tarvitse olla päivittämässä uuteen uskoon joka vuosi. Logon muuttaminen vie uskottavuutta sekä kaivertaa rahareiän lompakkoon. Logosuunnittelu kun ei ole halpaa hommaa ja tästä syystä maksoi Pepsinkin logo kokonaisen miljoonan.
2. Hyvä logo on usein hyvin yksinkertainen
Puhutaan hetki vielä yksinkertaisuudesta. Mikäli logossa on värejä ja sävyjä saman verran kuin sateenkaaressa, ei logo säily tunnistettavana mustavalkoversiona. Ja kyllä, yrityksen logon on taivuttava yksiväriseen muotoon. Kun tunnistettavuus kärsii, mikä on logon idea? Hyvä logo näyttäytyy yrityksen kasvoina potentiaalisille asiakkaille. Kun logo vie potentiaalisen asiakkaan aikamatkalle läpi yrityksen koko historian ja antaa vielä siivun nykyhetkestä, on kyseessä fiasko. Logoon ei kannata yrittää mahduttaa verkkosivuosoitetta, puhelinnumeroa ja yrityksen tarinaa, vaan ainoastaan yrityksen nimi sekä mahdollisesti jokin muu elementti – muutaman sanan slogan tai yksinkertainen grafiikka. Ihmisen aivot muistavat viittä elementtiä paremmin vain yhden tai kahden.
3. Hyvä logo ei ole kulu, se on sijoitus
Logoon kannattaa panostaa hieman isompi lohko lompakosta, sillä kyse on yrityksen kasvoista. Vaikka hyvää ei saa halvalla, työstää Bazar Helsinki unelmiesi logon varsin sopivaan hintaan. Voit toki tilata logosi freelancereiden Fiverr-palvelusta vitosella ja mennä eteenpäin sillä, tuli mitä tuli. Logoa ei kuitenkaan kannata nähdä kuluna, vaan enemmänkin sijoituksena: hyvä logo jää kohderyhmän mieleen ja tuo logoon käytetyt roposet tuplana takaisin, kun taas huono logo menee ohi niin Martalta kuin Pirkaltakin jättäen lompakon aikaisempaakin kevyemmäksi.
Anna meidän tehdä se – Bazar Helsinki taitaa logosuunnittelun!
Neljäntenä vinkkinä kerro meille, mitä yrityksesi tekee ja missä sekä ketkä ovat asiakkaitasi. Tämän jälkeen utelemme vielä vähän, kerromme suunnitteluprojektin kulusta sekä ryhdymme työntouhuun. Hyvä logo saa potentiaalisessa asiakkaassa fiiliksen, että yritys osaa asiansa, kun taas huono logo vaikuttaa epäammattimaiselta töherrykseltä – onko sellaista myös yrityksen itsensä työnlaatu? Mikäli tahdot vakiinnuttaa paikkasi ammattilaisena potentiaalisten asiakkaiden silmissä, ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella.
Comments