Sähköpostimarkkinointi on pitänyt pintansa hämmästyttävän hyvin. Vaikka nykyään markkinointia tehdään kymmenissä muissakin kanavissa ja nopean kommunikoinnin mahdollistavat WhatsApp sekä Skype, lukevat ihmiset edelleen sähköpostiviestejä – myös markkinointiviestejä, mikäli ne tuntuvat henkilökohtaisilta ja niiden sisältö osoittautuu arvokkaaksi kerta toisensa jälkeen.
Spämmi sen sijaan päätyy roskakoriin saman tien. Mikäli yrityksen viestintä tuntuu roskapostilta, on metsään menty ja pahasti. Sähköpostimarkkinointi toimii ainoastaan silloin, kun viestien sisältö on lukijalle hyödyllistä. Parhaiten menestyvät sellaiset markkinointiviestit, joissa kerrotaan esimerkiksi vinkkejä kuivan talvi-ihon hoitoon tai jaetaan ilmaisia oppeja liittyen vaikkapa markkinointiin.
Sähköpostimarkkinointi voi tuoda euron sijoituksella takaisin 38 euron myynnin
Sähköpostimarkkinointi on oikein tehtynä erittäin kustannustehokas ja tuottoisa tapa tehdä markkinointia. Campaign Monitor kertoo, että sähköpostimarkkinointiin sijoitettu euro tuo keskimäärin 38 euroa takaisin – Return On Investment eli ROI onkin siis loistava! Jotta sähköpostimarkkinointi voi saada aikaan merkittäviä rahanarvoisia tuloksia, on huomioitava muutama seikka. Bazar Helsinki listaa seuraavaksi kolme asiaa, jotka kannattaa pitää mielessä sähköpostimarkkinointia tehdessä:
1. Sähköpostimarkkinointi iskee personoidulla viestillä
Sähköpostimarkkinointi on ollut käytössä jo pitkään. Se ei kuitenkaan muiden kanavien tapaan ole säilynyt markkinointikanavana täysin entisellään: siinä missä ennen toimivat ympäripyöreät massaviestit, täytyy tänä päivänä panostaa viestin personointiin.
Henkilökohtaiselta tuntuva markkinointiviesti puhuttelee huomattavasti paremmin ja saa lukijan avaamaan seuraavankin viestin. Mikäli ensimmäinen viesti tuntuu turhalta massapostilta, menee sitä suuremmalla todennäköisyydellä automaattisesti roskikseen se seuraava posti.
Kuinka viestin voi personoida? Pidä silmällä asiakkaan käyttäytymistä ja tee tutkimusmatka hänen ostohistoriaansa. Postituslista kannattaa synkronoida verkkosivun ja -kaupan tai CRM-työkalun datan kanssa, joka mahdollistaa entistäkin henkilökohtaisemmalta tuntuvien viestien räätälöimisen.
2. Sähköpostimarkkinointi tarvitsee tuekseen ohjelman
Sähköpostimarkkinointi toimii siihen tarkoitetun ohjelman sekä markkinoinnin automaation avulla erittäin sujuvasti. Jokaista viestiä ei tarvitse raapustaa itse, eikä kannettavan äärellä tarvitse päivystää koko iltaa sen vuoksi, että viestin voisi lähettää parhaimpana ajankohtana.
Markkinoinnin automaatio voidaan käskeä lähettämään sähköpostiviesti esimerkiksi potentiaalisen asiakkaan suorittaessa verkkokaupassa halutun toiminnon. Kätevää, eikö? Näistä kaikista mahdollisuuksista monet yrittäjät eivät ole tietoisia, vaikka helpotus arkeen on suuri.
Sähköpostimarkkinointi tarvitsee tuekseen myös työkalun, joista mainittakoon yhtenä vaihtoehtona edullinen MailChimp. Sen avulla sähköpostiviestejä voidaan luoda, ajastaa ja lähettää eri postituslistoille. Älä siis huoli, jokaista sähköpostiviestiä ei tarvitse kirjoittaa omin kätösin, eikä niitä tarvitse lähettää piilokopioina omasta sähköpostiosoitteesta sadoille vastaanottajille.
3. Sähköpostimarkkinointi saa olla luovaa ja visuaalista
Sähköpostimarkkinointi kannattaa tehdä suunnitelmallisesti. Ensimmäisen, toisen ja kolmannen markkinointiviestin tehtävä voi olla ilmaisten oppien tai vinkkien antaminen eli luottamussuhteen rakentaminen, kun taas neljäs ja viides viesti voi myydä tuotetta tai palvelua. Vaikka kyse ei ole Instagramin kaltaisesta visuaalisesta kanavasta, saa sähköpostimarkkinointi olla visuaalista, helposti lähestyttävää, kaunista ja hauskaa – sellaista, mitä yrityksen brändikin on.
Selkeä otsikointi, yrityksen visuaalista ilmettä noudattava värimaailma sekä nopeasti latautuvat, pienikokoiset kuvat tekevät ihmeitä. Pelkkä pitkä pötkö tekstiä valkoisella taustalla ei saa ketään innostumaan aiheesta.
Kyllä, sähköpostimarkkinointi on edelleen kannattavaa
Sähköpostimarkkinointi tavoittaa laajan kirjon eri ikäisiä ihmisiä. Vaikka nuorempi kohderyhmä tavoitetaan TikTokista, lukee jokainen aikuinen ihminen sähköpostiaan. Sähköpostimarkkinointi kannattaa tehdä tilaajalle mahdollisimman hyödylliseksi ja arvokkaaksi, jotta hän ei turhaudu esimerkiksi jatkuvasta spämmistä ja poistu postituslistalta. Mikäli potentiaalinen asiakas kuitenkin päättää poistua, on myös se tehtävä helpoksi. Yleinen postituslistalle liittymisen houkutin on esimerkiksi 10 % alennus seuraavasta ostokerrasta – olet saattanut itsekin liittyä listalle sillä verukkeella, eikö?
Lyhyesti ja ytimekkäästi sanottuna on sähköpostimarkkinointi edelleen kannattavaa. Mikäli kaipaat apua sähköpostimarkkinoinnin strategian laatimiseen tai viestien koukuttavien tekstikärkien kirjoittamiseen, Bazar Helsinki auttaa sinua mielellään!
Comments