Siinä missä ennen junalippu kulki paperisena myttynä taskussa, tänä päivänä se löytyy puhelimen ruudulta kera QR-koodin. Kivijalkaliikkeet ovat paperisten alekuponkien sijaan siirtyneet yhä enemmän puhelimeen ladattaviin mobiilisovelluksiin sekä alekoodeihin. Digitalisaatio on väistämätön totuus – paluuta paperiseen junalippuun tai alekuponkiin ei ole.
Digitalisaatio on toki muutakin kuin kaiken sähköistymistä. Digitalisaatio vaikuttaa yhteiskuntaan joka kolkassa muuttaen kuluttajien tapoja tehdä ostoksia ja yritysten keinoja menestyä. Bazar Helsinki on digitoimisto Ullanlinnassa, jonka ammattitiimi todella tietää, mitä digitalisaatio tarkoittaa yrittäjän näkökulmasta ja kuinka sen mukana tuomia mahdollisuuksia voi parhaiten hyödyntää.
Digitalisaatio muokkaa kuluttajien ostokäyttäytymistä
Etenkin digitaaliseen aikakauteen syntyneet kuluttajat vaativat yritykseltä paljon. Kaikki on pystyttävä tekemään verkossa sen sijaan, että jo valmiiksi kiireisestä aikataulusta kaivaisi raon kivijalkakaupassa asioimiseen. Digitalisaatio vie tuotteet ja palvelut verkkoon muokaten myös kuluttajien ostokäyttäytymistä. Jotta bisnes pysyy pystyssä, on tarpeisiin pystyttävä vastaamaan. Jos sinä et pysty vastaamaan näihin tarpeisiin, joku muu kyllä pystyy ja vie samalla myös asiakkaasi.
Kivijalkakaupan ylläpitäminen tulee myös huomattavasti esimerkiksi verkkokauppaa kalliimmaksi, mutta ei poista sitä tosiasiaa, että edelleen löytyy joukko niitä asiakkaita, jotka ostavat tuotteensa tai palvelunsa mieluusti paikan päältä. Tätä joukkoa verkkokauppa ei houkuttele ostamaan – vaikka digitalisaatio onkin yritykselle tärkeää, tulee huomioida ostajapersoonien erilaisuus.
Digitalisaatio kuitenkin muokkaa kuluttajien ostokäyttäytymistä digitalisaatiolle suotuisaksi muun muassa niin, että junista yksinkertaisesti poistetaan paperisten lippujen ostomahdollisuus ja jokin tuote siirretään saataville ainoastaan verkkokauppaan.
Digitalisaatio on yritykselle tärkeää
Digitalisaatio ei tarkoita ainoastaan tietokoneen, puhelimen ja tabletin käytön räjähdysmäistä kasvua sekä tähän tarpeeseen vastaten kaiken siirtymistä verkkoon, vaan myös toimintatapojen muuttumista digitalisaation seurauksena. Digitalisaatio on tärkeää yritykselle sen koosta tai toimialasta riippumatta: asiakkaat odottavat saavansa palvelua modernilla tavalla, myynti ei digitalisaation ansiosta enää rajoitu aukioloaikoihin ja kansainvälistyminen on huomattavasti helpompaa.
Digitalisaatio voi oikein hyödynnettynä tuoda yritykselle useita etuja:
tyytyväisemmät työntekijät → parempi työpanos
helpompi päätöksenteko → ajansäästö
tehokkaampi tiimityöskentely → parempi tulos
alhaisemmat tuotantokustannukset → tuloksen kasvu
tuotteen sujuvampi valmistusprosessi → resurssien säästö
kansainvälistyminen on helpompaa → suuremmat markkinat
Digitalisaatio tekee kaikesta hitusen sujuvampaa
Digitalisaatio on nopeuttanut tahtia huomattavasti. Enää ei kyyhkyt lennä kirjeitä A:sta paikkaan B, vaan sähköpostiviestit, WhatsApp ja Skype pitävät keskustelua yllä huomattavasti paremmin.
Digitalisaatio tekee kaikesta hitusen sujuvampaa – oli kyseessä sitten ystävän kutsuminen lounaalle tai yritystoiminnan pyörittäminen. Liiketoiminnan kannalta positiivisena hyötynä voidaan nähdä esimerkiksi se, että digitalisaatio nopeuttaa asiakaspalautteisiin reagoimista ja vastaamista. Kuten me kaikki tiedämme, ovat asiakkaat menestyneen liiketoiminnan ydin. Heitä kannattaa kuunnella ja pyrkiä saamaan heidän olonsa arvostetuksi. Digitalisaatio nopeuttaa asiakkaiden kanssa kommunikointia muun muassa erilaisin chatbotein sekä jo perinteisen sosiaalisen median kanavien kautta. Tämän lisäksi digitalisaatio mahdollistaa aiempaa alhaisemmat tuotantokustannukset, helpottaa uusien tuotteiden lanseerausta sekä parantaa koko prosessia tuotteen valmistuksesta sen myyntiin ja markkinointiin.
Bazar Helsinki auttaa yritystäsi digitalisoitumaan!
Yritystoiminta kannattaa viedä ainakin osittain verkkoon, mikäli mahdollista. Mikäli kilpailijasi hyödyntää digitalisaation tuomia mahdollisuuksia, on hänellä huomattavasti sinua parempi kilpailuetu. Voit toki nojautua ainoastaan siihen ajatukseen, että kyllä tyytyväiset asiakkaat yritystäsi suosittelevat, mutta valitettavasti se ei nykyaikana enää toimi samalla tavalla kuin ennen. Yrityksesi jo olemassa olevat asiakkaat saattavat pysyä asiakkainasi ilman verkkosivuakin toimialasta riippuen, mutta kuinka luoksesi löytävät uudet? Kuten sanottu, digitalisaatio tekee myös asiakkaista vaativampia ja muokkaa heidän tapojaan tehdä ostoksia sekä etsiä palveluita.
Bazar Helsinki vie sinut kädestä kiinni pitäen digitalisaation maailmaan – onnistunut alku ammattilaisen johdolla avaa reitin menestykseen.
Comments