top of page
Writer's pictureBazar

Mitä on Account-Based Marketing?

Account-Based Marketing tottelee myös lempinimeä ABM. Kyseessä on monikanavainen tapa tehdä markkinointia sellaisille asiakkaille, jotka yritys on itse päättänyt ottaa asiakkaikseen. Tavanomaisesti yritykselle ennalta tuntematon asiakas löytää yrityksen sen markkinoinnin kautta, kun taas Account-Based Marketing pyrkii lähestymään vain niitä asiakkaita, joita yritys haluaa lähestyä. Tällöin on mahdollista valita vain ne asiakkaat, jotka tuovat yritykselle hyvät kaupat. Miksi Account-Based Marketing kannattaa? Bazar Helsinki on listannut alle muutamia ABM:n puolesta puhuvia syitä.


Account-Based Marketing on monikanavaista markkinointia

Account-Based Marketing pyrkii kontaktoimaan asiakasta ja viemään häntä ostopolulla eteenpäin jo ennen asiakkaan itsensä yhteydenottoa myyjään. Nykypäivänä asiakas usein etenee ostopolullaan ottaen suuria harppauksia, mikä voi johtaa siihen, ettei asiakasta kontaktoida ajoissa ja hänen ostoksensa löytävät sittenkin tiensä kilpailijan koriin. Account-Based Marketing on kuin oikealle reitille ohjaava kyltti asiakkaan ostopolulla. Kyse on filosofiasta, jonka pohjalta toimimiseen ei tarvitse lohkaista kovinkaan suurta siivua budjetista, vaan vähemmälläkin pärjää.


Account-Based Marketing saattaa sekoittua samaksi mössöksi inbound-markkinoinnin kanssa. Nämä kuitenkin eroavat toisistaan: ABM rajaa personoidun viestin tarkemmin määritellylle kohderyhmälle, kun taas inbound tavoittaa huomattavasti geneerisemmällä sisällöllään laajemman joukon.


Account-Based Marketing liimaa yhteen myynnin ja markkinoinnin parantaen yhteistyötä näiden osastojen välillä. Kummatkin osastot tukevat toisiaan matkalla yhteiseen päämäärään, joka on kauppojen syntyminen.


Kolme syytä, miksi Account-Based Marketing kannattaa

Account-Based Marketing sopii monenlaisille yrityksille. Parhaiten siitä kuitenkin hyötyvät sellaiset toimijat, jotka myyvät suhteellisen suuren hankintahinnan omaavia B2B-tuotteita tai -palveluita. ABM on loistava keino tavoittaa sellaisia kohderyhmiä, joissa päätösvaltaisia henkilöitä on useampia ja asiakkaiden ostoprosessi usein pitkä. Account-Based Marketing kannattaa, mutta miksi? Bazar Helsinki jakaa sinulle seuraavaksi kolme syytä:


1. Account-Based Marketing voi kasvattaa myyntiä ja tunnettuutta

Account-Based Marketing on oikein tehtynä toimiva tapa kasvattaa myyntiä. ABM on tutustumisen arvoinen etenkin silloin, kun yritys tietää millaisia asiakkuuksia se haluaa tavoittaa. Kun strategisesti tärkeät asiakkuudet on tunnistettu, on heitä helpompi lähestyä oikeanlaisella viestillä oikeaan aikaan ja oikeassa kanavassa. Useimmiten tavoiteltava asiakkuus on sellainen, josta syntyy hyvät kaupat.


2. Account-Based Marketing nopeuttaa päätöksentekoa

Account-Based Marketing on myyntiä ja markkinointia siinä missä muutkin: tavoitteena on kaupan syntyminen. ABM nopeuttaa myyntisuppiloa – mutta mikä se sellainen on? Myyntisuppilossa ideana on potentiaalisen asiakkaan tavoittaminen, kiinnostuksen herättäminen, toivotun toiminnan aikaansaaminen ja kaupan syntyminen sekä asiakkaan sitouttaminen yrityksen pitkäaikaiseksi asiakkaaksi. Account-Based Marketing nopeuttaa ostopäätökseen ajavaa päätöksentekoa ja kohdistaa viestin tehokkaasti useammalle päätöksentekijälle.


3. Usein Account-Based Marketing parantaa ROI:ta

Kun verrataan Account-Based -markkinointia muihin B2B-markkinoinnin taktiikoihin, vie ABM voiton korkeamman ROI:n osalta. Return On Investment eli ROI tarkoittaa investoinnilla takaisin saatua tuottoa. Voidaankin sanoa, että oikein tehtynä on Account-Based Marketing kustannustehokas tapa tavoittaa oikeat asiakkaat. Jotta ABM tuo tuloksia, on oikean asiakasryhmän kartoittamisen ja oikean sävyisen viestin räätälöimiseen nähtävä hitusen enemmän vaivaa – mutta lopussa kiitos seisoo.


Bazar Helsinki tietää, kuinka Account-Based Marketing viedään kerrasta maaliin

Account-Based Marketing on markkinointifilosofia, jonka sisäistäminen vaatii kuitenkin käytännön kokemusta. On lähes mahdotonta lähteä toteuttamaan tuloksekkaasti sellaista markkinointitaktiikkaa, jonka punainen lanka on hieman hakusessa. Bazar Helsinki auttaa mielellään kertaamaan ABM:n pääpointit kädestä pitäen tai ottaa haltuun koko homman! Tuloksekas markkinointi on meidän heiniä, ota yhteys jo tänään: skrollaa sivua alaspäin ja täytä yhteydenottolomake, tai pirauta meille suoraan officelle numeroon 020 127 9990.


11 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comentários


Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page