• Bazar

Miten kirjoittaa myyvä tuotekuvaus?

Tiesitkö, että 20 % keskenjääneistä ostoista voi johtua verkkokaupassa puutteellisista tai epäselvistä tuotekuvauksista? Kyllä, hyvä tuotekuvaus on hyvin tärkeä osa toimivaa verkkokauppaa. Tuotekuvauksen kirjoittaminen saattaa kuitenkin tuntua vaikealta, etenkin jos kuvaukset pitäisi keksiä vaikkapa sadalle tuotteelle.


Monet asiakkaat inhoavat ajatusta aikaavievästä palautusrumbasta, jonka vuoksi he haluavat olla jo ostovaiheessa täysin varmoja siitä, että tuote sopii heille ja on heidän elämäänsä tarpeellinen. Tuotekuvauksella vakuutat asiakkaan tekemään ostopäätöksen.


Tuotekuvauksen tehtävä on myydä


Mietit taatusti joskus, että "mun on ihan pakko saada tämä!" vaikka harvoinhan oikeasti mikään pakko on. Kenties tuotekuvaus, jossa vartalovoidetta kuvaillaan ihanan kermaisena ja samettisen silkkisenä, on saanut sinut himoitsemaan tuotetta? Niin.


Vaikka sanalla "tuotekuvaus" tarkoitetaan tuotteen ominaisuuksien kuvailemista, on sen tärkein tehtävä kuitenkin myydä. Hyvä tuotekuvaus vastaa asiakkaan tarpeisiin ja haluihin saaden tuotteen ostamisen tuntumaan jopa välttämättömältä.


Kumpi olisi sinusta houkuttelevampi tuotekuvaus?


A. Vartalovoide, joka on kuin silkkiä ihollasi hoitavat öljyt, kuten suomalainen kauraöljy, arktinen puolukkaöljy sekä antioksidanttinen vadelmansiemenöljy kera ihoa rauhoittavan kamomillan tekevät ihostasi vastustamattoman pehmeän.


B. Vartalovoide, joka sisältää öljyjä ja kasviuutteita.


gif

Kopioitu tuotekuvaus voi vaikuttaa Google-näkyvyyteen


Ei ole lainkaan tavatonta törmätä verkkokauppaan, joka on kopioinut tuotekuvauksen suoraan esimerkiksi maahantuojalta. Tuotekuvauksen kopioiminen on kuitenkin yksi suurimmista virheistä, sillä Google havaitsee kopioidut tekstit helposti. Kopioitu tuotekuvaus voi vaikuttaa Google-näkyvyyteen eli siihen, kuinka hyvällä paikalla näyt Googlen hakutulossivulla potentiaalisen asiakkaan googlettaessa tuotetta.


Näillä vinkeillä syntyy hyvä tuotekuvaus


Hyvän tuotekuvauksen kirjoittaminen saattaa tuntua mahdottoman vaikealta. Miten kuvailla persoonallisesti ja hakukoneystävällisesti tuotetta, jota monet muutkin verkkokauppiaat ovat jo kuvailleet omissa kaupoissaan? Siinäpä vasta pulma. Me olemme kuitenkin täällä auttamassa, joten kerromme seuraavaksi vinkkimme sinulle!


1. Kohdista tuotekuvaus ideaaliasiakkaalle, mutta älä unohda hakukonetta


Mieti, kenelle kirjoitat → onko ideaaliasiakas kenties nuori, keski-ikäinen vai vanhempaa kansaa edustava? Millaista kieltä hän käyttää, rentoa rupattelua vaiko tarkkaa kirjakieltä?


Vaikka kirjoitat tuotekuvauksen asiakkaalle, mieti myös hakukonetta. Ujuta tuotekuvaukseen hakusanoja, joilla potentiaaliset asiakkaat todennäköisesti etsivät tuotetta Googlesta. Esimerkiksi miesten kauluspaidan tuotekuvauksessa voisi olla lausahdus: "Vihdoin voit lopettaa etsimisen, *tuotteen nimi* on täydellinen miesten kauluspaita!", sillä asiakas saattaa hakea hakusanalla "miesten kauluspaita".


2. Kerro tuotteesta enemmän kuin parilla lauseella


Lyhyet tuotekuvaukset harvoin kertovat tarinaa, luovat mielikuvia ja tarpeita tuotteen ostamiselle, mitä ehdottomasti hyvä tuotekuvaus tekee. Sen lisäksi, että muutamasta sanasta tai lauseesta koostuvat tuotekuvaukset eivät riitä herättämään asiakkaan mielenkiintoa, ei lyhyitä pätkiä arvosta myöskään Google.


Pyri vastaamaan tuotekuvauksessa erilaisiin kysymyksiin, kuten:


  • Miltä tuote näyttää?

  • Miltä se tuntuu tai tuoksuu?

  • Mitä hyötyä tuotteesta on?

  • Kenelle tuote sopii?

  • Miksi tuote kannattaisi ostaa sinulta?


Asiakkaalla usein on kysymyksiä, joihin hän haluaa vastauksen ennen ostopäätöstä. Vastaukset kannattaa tarjota jo tuotekuvauksessa, jotta ostoksen tekeminen ei tyssää siihen, että asiakas joutuu kyselemään tarkempia tietoja esimerkiksi sähköpostitse.


3. Kirjoita tuotekuvaus yrityksen omalla äänensävyllä


Yrityksen äänensävy (Tone of Voice) on tärkeässä roolissa myös tuotekuvauksessa. Mikäli puhuttelet asiakkaitasi vaikkapa somessa rennosti, heität hieman huumoria ja tiedät, että asiakkaasi pitävät siitä, kannattaa samalla äänensävyllä puhutella heitä verkkokaupassakin. Tuotekuvauksen ei välttämättä tarvitse olla kankea, vaan hyvä tuotekuvaus on ehdottomasti juuri sinun yrityksesi kuuloinen.


Jos tekstin tuottaminen takkuaa, laita meille viestiä!


Mikäli aika ja/tai käytettävissä oleva sanavarasto tuntuu tulevan tiensä loppuun jo ennen urakan aloittamista, kannattaa tuotekuvausten kirjoittaminen ulkoistaa ammattilaiselle. Näin voit olla varma siitä, että jokaisen tuotteen tuotekuvaus on persoonallinen, mutta yrityksen äänensävyn mukainen ja hakukoneen sekä asiakkaan tarpeet huomioiva.


Soita meille numeroon 020 127 9991, tai ota yhteyttä alla olevalla yhteydenottolomakkeella, niin pistetään tuotekuvaukset kuntoon! 😊




7 katselukertaa
Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty