• Bazar

Miksi somemainonnan automatisointi kannattaa?

Sosiaalinen media on markkinoijien leikkikenttä. Kyse ei kuitenkaan ole hyvän mielen pallottelusta, vaan somemainontaa tehdään tosissaan. Some on ainoa paikka, jossa mainonta voidaan kohdentaa näin tarkasti esimerkiksi iän, sijainnin tai käyttäytymisen perusteella. Kustannustehokas on myös taikasana, jonka kaikki rahan kanssa tekemisissä olevat haluavat kuulla – somemainontaa on mahdollista tehdä tehokkaasti pienelläkin budjetilla.


Somemainonnan automatisointi saattaa kuulostaa joillekin täysin vieraalta höpötykseltä, jonka vuoksi Bazar Helsinki avaakin asiaa tässä artikkelissa. On nimittäin äärettömän tärkeää olla perillä näin moniulotteisesta mahdollisuudesta tehdä mainontaa.


Mitä somemainonnan automatisointi on?


Perinteinen tapa tehdä mainontaa somessa noudattaa rutiininomaista kaavaa: idea mainokseen saadaan ja sitä suunnitellaan, jonka jälkeen mainosta lähdetään omin kätösin luomaan esimerkiksi Facebook Business Managerissa. Ei siinä mitään, mutta kun kyse on toinen toistaan toistavasta mainoksesta, on jokaisen alusta alkaen uudelleenrakentaminen ajanhaaskausta. Tällöin kuvioon astuu somemainonnan automatisointi, joka automatisoi rutiininomaiset mainontatoimenpiteet.


Somemainonnan automatisointi voidaan jakaa kahteen laatikkoon: on luovan sisällön automatisointi sekä julkaisun automatisointi. Luovaa sisältöä, kuten kuvia, videoita ja mainostekstejä voidaan automatisoida aivan yhtä lailla kuin esimerkiksi julkaisun aikatauluja ja kohdennusta.


Somemainonnan automatisointi kannattaa silloin, kun kyseessä on tuotemainokset ja -kampanjat, samankaltaisena toistuvat mainokset sekä muuttujaan perustuvat mainokset. Muuttuja voi olla esimerkiksi sää, valuutta tai ruokalista. Haluatko kuulla lisää? Bazar Helsinki jakaa nyt neljä painavaa syytä, miksi somemainonnan automatisointi kannattaa tehdä heti:


1. Somemainonnan automatisointi minimoi virheet


Mainokset täytyy suunnitella ja sen sisältö luoda, kohdentaa oikealle kohderyhmälle, ajastaa sopivaan ajankohtaan sekä budjetoida tarkasti. Somemainonnan automatisointi minimoi virheet, joiden mahdollisuus on tietysti olemassa jokaisen vaiheen kohdalla. Esimerkiksi laskuvirhe on inhimillinen virhe, joka mainokseen päädyttyään voi aiheuttaa sekamelskan. Somemainonnan automatisointi laskee muun muassa alennusprosentin, jolloin laskuvirhettä ei pääse syntymään.


2. Somemainonnan automatisointi säästää aikaa


Somemainonnan automatisointi säästää aikaa – ja aika on rahaa. Kun mainonta on automatisoitu, ei aikaa kulu rutiininomaiseen mainonnan päivittämiseen. Somemainonnan automatisointi kannattaa etenkin silloin, kun samoja asioita mainostetaan päivästä toiseen, mutta esimerkiksi hinta tai paikka mainoksissa vaihtuu. Muutostyöt hoitaa näppärästi automaatio, joka käynnistää mainonnan nopeasti eikä silloin, kun markkinoijan aikatauluun se sopii. Viikosta säästyy tuntitolkulla aikaa vaikkapa markkinointistrategian viilaamiseen tai pysäyttävien kampanjoiden ideointiin.


3. Somemainonnan automatisointi on kustannustehokasta


Somemainonnan automatisointi vie mainoksen aina oikeaan paikkaan oikeaan aikaan. Mainonnan automaatio odottaa sinulta sääntöjä, joiden mukaan sen toimii. Säännöt voivat olla esimerkiksi aikaan, paikkaan tai vaikka säähän pohjautuvia käskyjä. Yksi sääntö voi olla sellainen, että Vantaalla alueella 01300 näkyy aurinkotuoleja myyvä mainos aurinkoisella säällä, kun taas sadesään yllättäessä poistuu mainos näkyvistä. Nerokasta, eikö? Somemainonnan automatisointi jos jokin on kustannustehokasta.


4. Somemainonnan automatisointi parantaa sisältöä


Toivottavasti et laita mainosta pyörimään pariksi kuukaudeksi ja odota innolla tuloksia. Vaikka mainoksen tehtävä olisikin myydä samaa asiaa viikosta toiseen, on jonkin muututtava eri mainosversioiden välillä: esimerkiksi kuvan, sijoittelun tai otsikon. Saman viestin toitottaminen joka paikassa ei saa olla vaihtoehto, vaikka sitä se monille onkin. Somemainonnan automatisointi tekee viestistä kiinnostavamman ja puhuttelevamman, kun sen sisältöä optimoidaan automaation avulla.


Somemainonnan automatisointi tuo päivään lisää tunteja


Oletko joskus haaveillut muutamasta lisätunnista kellotauluun? Somemainonnan automatisointi tuo päivääsi kaivatut tunnit! Voit viettää leppoista aikaa sohvanpohjalla, virkistää kehoa ja mieltä metsälenkillä tai aivoriihata entistäkin iskevimpien mainoslauseiden parissa – nyt kun aikaa siihen vihdoinkin on.


Somemainonnan automatisoinnin hyödyt taatusti vakuuttavat, mutta ihan heti automaatiota kannata ottaa käyttöön, vaikka artikkelin otsikko niin väittääkin. Aihe vaatii hieman lisää tutustumista ja ehdottomasti käytännön opettelua. Mikäli aika tai hermot uuden työkalun opettelemiseen yksin ei tunnu riittävän, helpottaa tilannetta ammattilainen: Bazar Helsinki on somemainonnan konkari, jolta ei somevinkit lopu kesken! Ota ensimmäinen askel somemainonnan automatisointiin soittamalla numeroon 020 127 9990.



4 katselukertaa
Ota yhteyttä

Yhteystiedot:

info@bazarhelsinki.fi

020 127 9991

Bazar Helsinki

Tarkkampujankatu 18

00150 Helsinki

Seuraa Bazaria:

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • LinkedIn

© 2020 Bazar Helsinki