top of page
  • Writer's pictureBazar

Onko bannerisokeus totta – kannattaako bannerimainonta?

Oletko kuullut bannerisokeudesta? Bannerimainonta, tai toiselta nimeltään myös display-mainonta on juurikin tämän tyyppisen sokeuden uhri: kuluttajat tulevat sokeiksi bannereille jättäen ne tyystin huomioimatta. Onko tällöin bannerimainonta järkevä kohde markkinointiin budjetoiduille lanteille? Kyllä ja ei.


Kun tietää mitä tekee, bannerimainonta toimii


Bannerimainonta voidaan nähdä vanhana ja kulahtaneena: kyseessä on yksi vanhimmista keinoista tehdä nettimarkkinointia. Kaikenlainen bannerimainonta ei toimi, mutta oikein tehtynä kustannustehokas bannerimainonta on täysin realistinen ajatus. Bannerimainonta ei ole markkinointikikkana menneen talven lumia lue vinkit siihen, kuinka voit onnistua:


1. Tee banneri, joka aktivoi kuluttajaa klikkaamaan sitä


Visuaalisesti houkuttava banneri kera kiinnostavan mainostekstin iskee kuluttajaan täydestä. Suorastaan häiritsevän epämiellyttävä banneri herättää kuluttajassa epäluottamusta: onko yritys bannerin takana todellinen? Bannerimainonta voidaan helposti ajatella outona spämminä, jota ei yhtään ainakaan auta kirkkaan keltaisena hohtava banneri punaisten Comic Sansilla kirjoitettujen tekstien kanssa. Toimiakseen bannerimainonta vaatii, että bannerin ulkonäkö ja sisältö on mietitty loppuun. Sisällön tehtävänä on puhutella sitä kohderyhmää, jolle bannerimainontaa teet. Mitä tahansa bannerin mitoissa olevaa ei kannata lähteä mainostamaan.


Visuaalisesti viehättävä banneri ei yksinään takaa huikeita tuloksia, vaan myös muun muassa sijoittelulla on merkitystä. Kun banneri asetetaan sivun yläosaan, on se huomattavasti alaosaan sijoitettua banneria tehokkaampi. Suuri banneri herättää huomion paremmin kuin herneen kokoinen pilkku sivun alareunassa.


2. Älä tietämättäsi maksa klikkauksesta useita euroja


Jos mitään muuta koko artikkelista et muista, niin muista tämä: älä osta bannerimainonta näyttö- tai aikaperusteisena. Tai jos sen teet, ota huomioon, että bannereiden keskimääräinen klikkausprosentti sijoittuu alle prosentin luokkaan välille 0,1 %-0,2 %. Klikkausprosentti voi toki olla suurempikin riippuen kohdennuksesta, itse bannerista, mediasta sekä mainospaikasta, mutta turvallisempi vaihtoehto kuitenkin on ostaa mainospaikka esimerkiksi Cost per Click -hinnoittelulla: tällöin mainoksen näyttäminen ei maksa mitään, vaan ainoastaan klikanneista peritään maksu.


  • Bannerimainonta mainosnäyttöihin perustuvalla hinnoittelulla: Cost per Mille (CPM) näyttää bannerimainosta määrän X verran, esimerkiksi kaksituhatta kertaa.


  • Bannerimainonta aikaperusteisella hinnoittelulla: bannerimainos näkyy verkkosivuilla määritetyn ajan verran, esimerkiksi kaksi kuukautta.


  • Bannerimainonta toiminta- tai myyntiperusteisella hinnoittelulla: Cost per Click (CPA) kustantaa sinulle vain silloin, kun mainoksen klikkaaja tekee oston. Mainoksen näyttäminen tai siitä klikkaaminen ei vielä maksa mitään.


  • Bannerimainonta klikkauksiin perustuvalla hinnoittelulla: Cost per Click (CPC) kustantaa sinulle klikkausten mukaan, eikä mainoksen näyttäminen itsessään maksa latin latia.


Jos mainospaikka on ostettu näyttö- tai aikaperusteisena, saatat joutua maksamaan yhdestä klikkauksesta useamman euron. Kun näistä kalliista klikkaajista muutama prosentti tekee oston, maksaa sinulle yksi osto useamman satasen. Ei kiva.


3. Osta näkyvyyden sijaan kävijöitä


Bannerimainontaa myyvä mediamyyjä saattaa kertoa sinulle, että mainosnäytöillä on rahallinen arvo näin kuitenkaan harvoin on. Kun kuluttajan silmissä vilisee sata banneria, voi näistä parhaimmassa tapauksessa yksi tai kaksi jäädä hänen mieleensä. Jos kaikki sata on ostanut paikkansa näyttöperusteisesti, on bannerimainonnasta hyötyä ainoastaan yhdelle tai kahdelle prosentille. Ei vakuuta? Ei tosiaan!


4. Kohdenna tarkasti, jotta saat tuloksia


Onnistunut bannerimainonta vaatii tarkkaa kohdennusta. Bannerimainonta on toimivaa vasta silloin, kun kohdennus on kunnossa ja bannerin sisältö tarkkaan mietitty kohderyhmän mukaan. Kohderyhmän kartoitus saattaa paljastaa esimerkiksi radiomainonnan olevan kohderyhmään iskevämpi kuin bannerimainonta, jolloin ei tietenkään ole syytä sijoittaa bannerimainontaan. Kun kanavat valitaan fiksusti, säästytään pettymyksiltä, huonoilta tuloksilta ja rahan tuhlaukselta. Vähän kaikille tehty sisältö ei todellisuudessa iske juuri kehenkään ja syy tällöin vieritetään herkästi kanavan niskoille.


5. Aloita pienin askelin


Heti ensikättelyssä ei välttämättä ole fiksua sijoittaa bannerimainontaan tuhatta euroa, vaan järkevintä on aloittaa pienin askelin. Suuryritys ei ota samalla tavalla nokkiin virheinvestoinnista kuin esimerkiksi pieni tai keskisuuri PK-yritys pienyrittäjän onkin kannattavaa satsata alkuun vain sen verran, että bannerimainonta tulee tutuksi.


Haluatko edullisesti lisää kävijöitä verkkosivuillesi? Valitse bannerimainonta!


Bannerimainonta ei ole kuopattu markkinointityökalu. Oikein tehtynä bannerimainonta tuo edullisesti lisää kävijävirtaa sinne, missä sitä kaivataan. Haluatko lisää kävijöitä verkkosivuillesi? Taatusti haluat! Bazar Helsinki suunnittelee bannerin visuaalisen ulkomuodon ja katseen vangitsevan sisällön, auttaa määrittelemään kohderyhmän sekä hoitaa tuloksekkaan mainonnan.

82 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page