Vaikuttajia rakastetaan. Heihin halutaan samaistua ja jos vain voisi, moni tekisi taatusti vaihtokauppaa elämällään ja haluaisi päästä kokeilemaan, millaista arki heidän kengissään on. Tuotteet ja palvelut ovat seuraajan keino päästä lähemmäs esimerkiksi lempparibloggaajaa – kun bloggaaja mainostaa Instagramissa juovansa joka päivä Pirkan hedelmäsmoothieta tai kertoo tietyn brändin korun sopivan joka asuun, ostaa tosifani taatusti saman smoothien testiin ja shoppailee identtisen korun itselleen. Vaikuttajamarkkinointi on niin vaikuttavaa, että sitä kannattaa kokeilla kaikkien. Kuten sanottu, influencers are the media houses of tomorrow.
Vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa kuluttajan ostokäyttäytymiseen
Yrityksen yksi tärkeimmistä tehtävistä on rakentaa luottamussuhde asiakkaan ja yrityksen välille – halutaan, että asiakas luottaa yrityksen toimintaan ja myytäviin tuotteisiin tai palveluihin. Aitous on asia, jota mikään markkinointibudjetti ei kata. Vaikuttajamarkkinointi on kaikista aidoin markkinoinnin muoto: vaikuttajiin usein kun luotetaan kuin omaan ystävään. Seuraajat voivat luottaa vaikuttajaan jopa niin paljon, että uskaltautuvat kysymään tai kertomaan sellaisia asioita, joista edes kavereille ei uskallauduta. Kun luottamussuhde on näin uskomattoman vahva, on vaikuttajamarkkinointi yksi tehokkaimmista tavoista markkinoida.
Vaikuttajamarkkinointi on erityisen hyödyllistä, kun:
markkinoitava aihe on vaikea käsitellä, esimerkiksi yleinen tabu
yritystä, tuotetta tai palvelua ei tunneta hyvin markkinoilla
Kun valitset vaikuttajan, jonka seuraajat edustavat yrityksesi kohderyhmää, on vaikuttajalla hämmästyttävän suuri sananvalta kyseiseen yleisöön ja heidän ostokäyttäytymiseensä. Vaikka sovellus ja viesti olisi sama, uskovat seuraajat helpommin vaikuttajan sanaa kuin brändiä itseänsä: esimerkiksi ostamiseen kannustava Instagram-postaus toimii usein paremmin vaikuttajan tilillä tuoden ostoja.
Vaikuttajamarkkinointi on tuloksellista
Vaikuttajamarkkinointi on tuloksellista, mutta kallista? Tässä tapauksessa tulokset ovat usein sellaisia, joihin kannattaa muutama roponen enemmän satsatakin. Vaikuttajamarkkinointi on niin tehokasta, että ilmaisia tuotteita vastaan ei alan osaajat tee yhtikäs mitään. Vaikuttajille kyse on myös leipätyöstä sekä osaamisen ja ajan fokusoimisesta, josta on maksettava aivan samalla tavalla korvausta kuin mistä tahansa muustakin työstä. Vaikka päälle päin näkyisikin muutama Instagram-kuva, on taustatyöhön kulunut tuhottomasti työtunteja.
Vaikuttajat osaavat työnsä: uskollisia seuraajia voi olla kymmeniä – jopa satoja tuhansia. Ammattimainen vaikuttaja osaa lukea dataa ja kertoo siitä myös ääneen: asiakkaalle lähtee datan täyteinen raportti, josta selviää muun muassa lukijamäärät, linkin klikkaukset sekä se, millaisen ihmisjoukon some-postaukset ovat tavoittaneet ja miten lukijat ovat sitoutuneet.
Vaikuttajamarkkinointi on tuloksellista suosittelua, mutta ei vastaa tietenkään koko ostoprosessista: tarkista, että verkkokauppasi on pystyssä!
Vaikuttajamarkkinointi muokkaa asenteita
Vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa kaikkeen – niin kuluttajien ostopäätöksiin kuin asenteisiinkin. Asenteita on tavallisesti hankala oikoa mihinkään suuntaan, mutta vaikuttajat voivat pystyä tekemään senkin. Yritykset hyötyvät vaikuttajamarkkinoinnista, joka rakentaa osittain heidän puolestaan brändin julkisuuskuvaa tai ainakin antaa syyn kuluttajalle uskoa brändin itsensä kertomaa asiaa.
Onnistunut vaikuttajamarkkinointi vaatii oikeanlaisen vaikuttajan
Et tee mitään sellaisen vaikuttajan panoksella, jonka kohderyhmä ei osu lainkaan siihen, millaista asiakasta yrityksesi tavoittelee. Vaikuttajan valinnassa on syytä huomioida myös se, kuinka vaikuttajan seuraajat sitoutuvat julkaisuihin – osuuko silmiisi esimerkiksi Instagram-postauksen kommenttikentässä aitojen seuraajien kommentteja? Sitoutuminen ei ole järin hyvää, jos viidestä tuhannesta seuraajasta vain viisikymmentä tykkää julkaisusta ja kommenttikenttä ammottaa tyhjyyttään.
Toisin sanoen älä valitse vaikuttajaa ainoastaan seuraajamäärän perusteella: katso kuinka hän kirjoittaa ja millaista sisältöä hän tuottaa, kuinka seuraajat käyttäytyvät, mitä hänestä puhutaan muissa kanavissa ja osuuko hänen välittämänsä arvot yrityksesi viestimiin arvoihin.
Mega, makro, mikro vai nano?
Vaikuttajat jaetaan eri kategorioiden alle seuraajamäärien perusteella.
Megavaikuttaja: Megavaikuttajaksi voidaan laskea esimerkiksi Kim Kardashian ja Justin Bieber – kyse on siis lähestulkoon koko kansan tietämistä staroista.
Makrovaikuttaja: Megaa seuraa makro, jonka vaikuttajien seuraajamäärät vaihtelevat noin sadasta tuhannesta miljoonaan. Esimerkiksi suomalainen laulaja-lauluntekijä Alma on yli sadalla tuhannella Instagram-seuraajallaan makrovaikuttaja.
Mikrovaikuttaja: Mikrovaikuttajan seuraajakunta on useimmiten hyvin vaikuttajansa kanssa vuorovaikutuksessa ja seuraa tiliä aidosti kiinnostuneena sen sisällöstä. Vaikuttajamarkkinointi mikrovaikuttajan kanssa on myös huomattavasti ylempiä edullisempaa.
Nanovaikuttaja: maksimissaan 1000 seuraajaa. Nanovaikuttajat ovat helposti samaistuttavia vaikuttajia, jotka koetaan tavanomaisina ihmisinä – toisin ehkä kuin esimerkiksi mikrovaikuttaja, joka saatetaan nähdä julkkiksena.
Vaikuttajamarkkinointi on tapa saada aikaan ostohousut jalassa juoksevia asiakkaita, jotka suorastaan rynnistävät ostoksille verkkokauppaasi.
Tuntuuko vaikealta saada kohderyhmää vuorovaikutukseen some-tiliesi kanssa? Kaikissa sosiaaliseen mediaan liittyvissä haasteissa auttaa digimarkkinoinnin ammattilainen, Bazar Helsinki!
Comentários