• Bazar

Opi ottamaan myyvät tuotekuvat – neljä vinkkiä


Siinä missä digitalisaatio on ohjannut valtaosan yrityksistä verkkoon, siirtää vallitseva poikkeustilanne sinne loputkin. Asiakkaan ostopäätökseen verkossa vaikuttaa muun muassa verkkokaupan käyttömukavuus, tuotteen kuvaus sekä tuotekuvat. Kun tuotetta ei voi katsoa omin silmin tai koskea omin kätösin, täytyy asiakkaan muodostaa mielipiteensä sen perusteella, millainen tuotteen kerrotaan olevan, ja miltä se tuotekuvissa näyttää.


Tuotekuvat ovat tärkeässä roolissa etenkin silloin, kun asiakas shoppailee verkossa, eikä pääse koskettamaan tuotetta.

Myyvät tuotekuvat eivät suinkaan synny tuosta noin vaan. Hyvän kameran tai puhelimen lisäksi on osattava sommitella, käyttää rekvisiittaa ja leikitellä valojen kanssa niin, että lopputulos välittää jonkin tunteen. Koska ostopäätös tehdään tunteella, kannattaa niitä yrittää saada aikaiseksi. Millaisia tunteita herättää saippuapala valkoista taustaa vasten? Niin, tuskin minkäänlaisia. Jotta voit kasvattaa myyntiäsi tuotekuvien avulla, on Bazar Helsinki laatinut sinulle alle neljän vinkin muistilistan.


Laadukkaat tuotekuvat ovat monen tekijän summa


Onnistumiseen vaaditaan halu onnistua. Älä tyydy ensimmäisiin otoksiin, vaan vaadi itseltäsi aina hitusen enemmän. Tuotekuva on onnistunut silloin, kun tarkennus on tuotteessa, ja värit sekä muodot ovat selkeitä ja teräviä, eivätkä sulaudu toisiinsa. Tuotekuvan tehtävä on olla visuaalisesti silmää miellyttävä ja houkutteleva, mutta myös saada potentiaalinen asiakas samaistumaan ja haluamaan tuotteen itselleen. Laadukkaat tuotekuvat ovat monen tekijän summa, lue alta vinkit!


1. Kamera – älä pihistä, vaan panosta


Vaikka valitsisit upean kuvauspaikan, on lopputulos huonolla kameralla harvoin kehumisen arvoinen. Pihistä mieluummin esimerkiksi rekvisiitan kohdalla sen sijaan, että päätyisit huonompaan kamerapuhelimeen tai kameraan. Valtaosaan nykyajan puhelimista on rakennettu varsin hyvä kamera, jolla voit saada laadukasta kuvaa yhdessä vaadittavan valon kanssa. Hyvät tuotekuvat syntyvät houkuttelevasta sommittelusta ja kiinnostavasta hetkestä, joka on taltioitu myyväksi, laadukkaaksi kokonaisuudeksi.


Parhaimman kameran omaava puhelin tällä hetkellä on Huawei P40 Pro. Kameroista kannattaa kokeilla esimerkiksi Nikon D850 -mallia.

Hyvä kamera voi olla turhan hintava sijoitus, mikäli sen ominaisuuksiin ei ole aikaa perehtyä, tai koko vehkeelle ei ole tarvetta tuotekuvia enempää. Jos kuitenkin ymmärrät tuotekuvien tärkeyden ja haluat niistä mahdollisimman myyviä, kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Sellainen löytyy meiltä – Bazar Helsinki on kustannustehokkaita sisällöntuotannon palveluita tarjoava digimarkkinointitoimisto. Laita rohkeasti viestiä!


2. Skippaa keinovalo, valitse luonnonvalo


Nyt on aika siirtää verhot syrjään! Luonnonvalon tärkeys korostuu etenkin silloin, kun sinulla on käytettävissäsi ainoastaan kamerapuhelin ja tausta. Pöytälamput ja muut sisätilan keltaiset keinovalot eivät kuulu raikkaiden tuotekuvien reseptiin. Eniten keinovaloista kärsivät valkoiset tuotteet, joiden valkotasapaino horjuu keltaisesta sisävalosta – tilanne ei muutu yhtään paremmaksi edes silloin, kun keinovalon rinnalle valjastaa puhdasta luonnonvaloa. Skippaa siis keinovalo, ja valitse ainoastaan luonnonvalo. Pimeän vuodenajan saapuessa harkitse kuvausvaloja.


3. Elävöitä tuotekuvaa rekvisiitalla


Mitä paremmin pystyt välittämään potentiaaliselle asiakkaalle fiiliksen, sitä paremmin hän pystyy samaistumaan taltioituun tilanteeseen. Valkoisen, tyhjän taustan sijaan esimerkiksi lämpöiset tossut kannattaa sijoittaa oikean ihmisen jalkaan niin, että taustalla näkyy vaikkapa hieman pehmoisen viltin helmaa tai pussilakanaa. Tällöin tuotteen ominaisuudet tuntuvat tärkeämmiltä, ja tuotekuva saa potentiaalisen asiakkaan kuvittelemaan pakkassään jäädyttämät varpaansa pumpulinpehmeiden tossujen sisään.


Huomioi kuitenkin, että tuote pysyy kuvan tähtenä. Jos rekvisiittaa on liikaa tai sitä on väärässä paikassa, asiakkaan huomio saattaa kiinnityä tuotteen sijaan niihin.

Tuotekuvat heräävät henkiin, kun käytät rekvisiittaa. Voit ostaa esimerkiksi pakkasaltaasta tyrnimarjoja, jos tuotteesi sisältää tätä oranssia herkkua. Tunnelmaa voit luoda trendikkäisiin tuotekuviin pamppaheinällä tai vaikkapa juustolla ja viinirypäleillä, jotka ovat kuin luotu viiniä myyviin tuotekuviin. Kiinnostavat tuotekuvat vangitsevat katseen!


4. Muista, että vähemmän on enemmän


Vaikka tuote sisältäisi porkkanaa, selleriä, maissia, paprikaa, mustapippuria, suolaa sekä kasan yrttejä ja lorauksen vettä, ei kaikkea tätä kannata änkeä samaan kuvaan. Valitse näistä muutama tärkein, jotka otat tarvittaessa mukaan rekvisiitaksi. Raikkaat, ajattomat ja selkeät tuotekuvat toimivat usein paremmin kuin sellaiset, joista monet eri värit ja muodot tunkeutuvat ruudun läpi. Vähemmän on enemmän tässäkin tapauksessa.


Extravinkki: ennen kuin ryhdyt kuvaamaan, puhdista kameran linssi sormenjäljistä ja liasta.

Bazar Helsinki tuottaa myyvät tuotekuvat nopeallakin aikataululla


Kun tuotekuvat ovat ajantasalla ja istuvat eri sesonkeihin, myyvät ne taatusti tehokkaammin. Tuotekuvat vaativat tarkkaa, visuaalista silmää kera teknisen osaamisen, mikä saattaa olla kompastuskivi monelle yrittäjälle. Ei kuitenkaan kannata lannistua, vaikka kilpailijan verkkosivuilla lepäävät upeat tuotekuvat, joille omat otokset eivät vedä vertoja – Bazar Helsinki touhuaa toimistollaan Punavuoressa juuri sen takia, että sinun matkasi kohti menestystä sujuisi jouhevammin. Laita meille mailia, soita tai tekstaa, niin jutellaan lisää! Bazarin ammattilaiset tavoitat nopeasti numerosta 020 127 9991.

5 katselukertaa
Ota yhteyttä

Yhteystiedot:

info@bazarhelsinki.fi

020 127 9991

Bazar Helsinki

Tarkkampujankatu 18

00150 Helsinki

Seuraa Bazaria:

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • LinkedIn

© 2020 Bazar Helsinki