top of page
  • Writer's pictureBazar

Pinterest-markkinointi kannattaa – mutta miksi?

Pinterest on kaikista muista sosiaalisen median kanavista poikkeava kanava, joka tarjoaa yritykselle hyviä mahdollisuuksia paremman näkyvyyden tavoittelemiseen. Pinterest perustuu kuviin ja videoihin, jotka eivät kuitenkaan pyöri julkisuuden henkilöiden tai somettajien ympärillä kyse on enemmänkin informatiivisesta ja inspiroivasta sisällöstä, jota muut käyttäjät voivat tallentaa ja sen avulla rakentaa profiiliinsa tauluja. Pinnit ovat näitä kuvia ja videoita, joista rakennetaan tauluja eli boardeja. Kun pinnejä tallennetaan omaan kansioon, puhutaan tästä nimellä uudelleenpinnaus.


Pinterestiin luodusta sisällöstä vastaavat usein vaikuttajat ja yritykset niin sanottujen tavallisten tallaajien sijaan, jonka vuoksi myös sinun kannattaa viedä bisneksesi Pinterestiin. Erotut brändin kauniilla visuaalisella ilmeellä ja saat taatusti uudelleenpinnauksia, jolloin sana leviää hienon sisällön muodossa. Pinterest-markkinointi on kannattavaa monenlaiselle yritykselle, sillä Pinterestistä löytyy suuri joukko eri ikäisiä suomalaisia nuorista perheenäiteihin.


Mitä Pinterest-markkinointi on käytännössä?


Pinterest-markkinointi tarkoittaa käytännössä lähinnä tietoisuuden levittämistä sekä ostohalun herättämistä. Siinä Pinterest toimiikin loistavasti yli puolet yhdysvaltalaisista nuorista aikuisista kertoo, että Pinterestin kautta on löytynyt mielenkiintoista ostettavaa. Mainokset luodaan Pinterest-profiiliin yhdistetyllä mainostilillä, jossa mainoksille valitaan kuva sekä video ja määritetään muun muassa kohdennus kera budjetin.


Oikein kohdennettuna Pinterest-markkinointi voi tavoittaa laajan kirjon populaa: suomalaisia käyttäjiä palvelussa on satoja tuhansia. Pinterest-markkinointi sulautuu palvelun ei-maksettuun sisältöön varsin mallikkaasti, eikä puolet mainoksia nähneistä käyttäjistä edes tiedä nähneensä mainosta. Pinterest-markkinointi rokkaa suurtenkin kansainvälisten yritysten keskuudessa, mainittakoon näistä esimerkkinä Nordstrom, Target ja TOMS. Myös suomalaisista yrityksistä esimerkiksi Eurokangas on jo löytänyt tiensä Pinterestiin.


Pinterest-markkinointi mahdollistaa avoimen yrityskuvan rakentamisen tehokkaasti, kävijöiden ohjaamisen esimerkiksi verkkosivuille tai -kauppaan, tietoisuuden levittämisen sekä kertoo kävijöille siitä, että yritys pysyy aallonharjalla ja tietää trendeistä.


Pinterest-markkinointi saa alkunsa hyvästä profiilista. Bazar Helsinki on listannut alle neljä vinkkiä kiinnostavan profiilin rakentamiseen:


1. Valitse hyvä profiilikuva


Pinterestin kaltainen kuviin ja visuaalisuuteen perustuva sovellus vaatii myös sen käyttäjiltä visuaalista silmää. Kun kävijät nauttivat kauniista ja tyylikkäistä asioista, kannattaa myös yrityksen profiili tehdä sellaiseksi. Persoonallisuutta ei saa unohtaa ja yrityksen visuaalista ilmettä tulee noudattaa, mutta hyvän profiilikuvan valitsemista näistä kumpikaan ei poissulje. Huonolaatuinen, epäselvä tai epärelevantti profiilikuva saa potentiaaliset pinnaajat suorastaan juoksemaan karkuun. Yrityksen Pinterest-profiilikuva on usein luonnollisesti sama profiilikuva, joka on yrityksellä muissakin kanavissa. Tällöin tunnistettavuus sekä yhtenäinen visuaalinen ilme säilyy läpi eri kanavien.


2. Linkitä yrityksen verkkosivut profiiliin


Pinterest pyytää vahvistamaan verkkosivun, jonka jälkeen saat uuden linkin sivuillesi. Yrityksen verkkosivujen linkittäminen Pinterest-profiiliin avaa ovet myös Pinterestin analyysityökaluun, josta saat kaivettua hyödyllistä tietoa kävijöistä ja heidän sitoutumisestaan. Kun tunnet yleisösi ja tiedät, mistä he pitävät, osaat tuottaa heidän silmissään arvokasta ja kiinnostavaa sisältöä. Kiinnostava sisältö puolestaan pitää kävijät tiukasti profiilisi parissa osa heistä siirtyy mielenkiintoisen sisällön inspiroimana tutkimaan myös verkkosivuillesi sitä, mitä sinulla on tarjota.


3. Älä tyrkytä jatkuvalla syötöllä


Pinterestin käyttäjät pörräävät palvelussa ostohousut jalassa. Tästä huolimatta yrityksen omien tuotteiden tai palveluiden liiallinen tyrkyttäminen tulee korvista ulos sellaisellakin ostajalla, joka suorastaan heiluu setelit kourassa joka nurkalla. Pinterest-markkinointi tulee koostaa niin, että 80 % sisällöstä on jollakin tavalla hyödyllistä tai inspiroivaa, kun taas ainoastaan loput 20 % saa myydä.


4. Ole aktiivinen ja pinnaa päivittäin


Kuten kaikki kanavat ja niiden markkinointi, myös Pinterest ja Pinterest-markkinointi elää säännöllisesti julkaistulla laadukkaalla sisällöllä. Pinnaaminen on yksi yrityksen tärkeimmistä toimenpiteistä, mikäli tavoitellaan näkyvyyttä. Kerran kuukaudessa pinnaaminen ei auta mitään eikä ketään, vaan pinnaamisen oltava osa jokaista päivää. Pinnausta ei tarvitse käydä omin kätösin tekemässä tunnin välein, vaan työhön voi käskyttää automatisaation esimerkiksi WP Pinnerin.


Pinterest-markkinointi on kokeilun arvoista


Kaikki kanavat eivät toimi kaikille. Pinterest voi toimia yritykselle A tehokkaana kanavana, kun taas yritys B hyötyy enemmän Twitterin tuomasta näkyvyydestä. Pinterestin käyttäjiä kuitenkin löytyy monesta eri ikäluokasta, jonka vuoksi sopiva kohderyhmä kyseisestä palvelusta löytyy suhteellisen helposti. Bazar Helsinki on sitä mieltä, että Pinterest-markkinointi on ehdottomasti kokeilun arvoista! Mikäli tahdot seuloa yrityksellesi sopivat somekanavat läpi ammattilaisen johdolla, laita meille viestiä alla olevan yhteydenottolomakkeen kautta, niin sovitaan tapaaminen vaikkapa kaffen äärellä.


24 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page