top of page
  • Writer's pictureBazar

Sisältömarkkinointi – nämä 5 asiaa sinun tulee tietää

Sisältömarkkinointi tekee kiinnostavasta sisällöstä vakuuttavaa ja myyvää. Kaikenlainen sisällöntuotanto ei ole automaattisesti sisältömarkkinointia: sisältömarkkinointi ajaa tarkoituksella yrityksen liiketoimintaa kasvattavaan toimintaan.


Hyvä sisältömarkkinointi pyrkii siihen, että sisältö antaa yleisön käyttämälle ajalle mahdollisimman paljon arvoa. Sisällöksi voidaan lukea esimerkiksi teksti verkkosivustolla, uutiskirje, podcast, Instagram-päivitys tai blogikirjoitus. Näistä yksikään ei sellaisenaan ole sisältömarkkinointia, vaan sisältöön tarvitaan ripaus tätä yleisön haluamaa arvoa.


Tuloksellinen sisältömarkkinointi asettaa toiminnalleen tavoitteet ja pitää niistä kiinni. Jotta sisältö on osa sisältömarkkinointia, tulee sen esimerkiksi kasvattaa yrityksen myyntiä tai kasvattaa asiakaskuntaa.


1. Sisältömarkkinointi on nykyään tehokas työkalu


Aina sisältömarkkinointi ei sitä ole ollut, vaikka sen juuret ulottuvatkin sadan vuoden päähän historiaan. Hyvä sisältömarkkinointi on nykyään tehokkaampaa kuin ennen, sillä kuluttajat vastaanottavat sisällöntuottajien tuottamaa sisältöä paremmin he suorastaan haluavat kuulla ja nähdä, mitä yrityksellä tai esimerkiksi bloggaajalla on sanottavana. Kaikkea sontaa ei kuitenkaan siedetä, vaan sisällön on oltava kiinnostavaa sekä ennen kaikkea kuluttajalle hyödyllistä. Kenestä tahansa voi tulla loistava sisällöntuottaja, ja ammatikseen sisältöä tuottavia freelancereita pursuaakin ovista ja ikkunoista aiemmin hyvistä tekijöistä kun oli pulaa. Sisältömarkkinointi nähdään tehokkaana työkaluna osana yrityksen markkinointiviestintää juuri siitä syystä, kuinka avosylin kuluttajat siihen tänä päivänä suhtautuvat.


2. Asiakas on ykkönen ja sisältömarkkinointi tietää sen


Nyt ei ajatella omaa napaa sisältömarkkinointi keskittää voimavaransa siihen, mitä asiakas tarvitsee. Hyvä sisältömarkkinointi tunnistaa ne asiat, jotka ovat asiakkaalle tärkeitä ja joista hän haluaa saada tietoa. Jos asiakkaalla on ongelma, sisältömarkkinointi ratkaisee sen. Sisältömarkkinoinnin lähtöajatuksena on siis asiakkaan palveleminen ja hänen kanssaan keskusteleminen hänelle arvokkaiden sisältöjen avulla.


3. Toimiva sisältömarkkinointi vaatii rinnalleen strategian


Toimiva sisältömarkkinointi ja sisältöstrategia kulkevat käsi kädessä. Strategian tehtävä on yksinkertainen: se ohjaa sisältösuunnittelua. Strategiaa tarvitaan, jotta oikeanlainen sisältö voidaan kohdistaa oikealle kohderyhmälle. Kun sisältöstrategiaa luodaan, on syytä pohtia seuraavia kysymyksiä:


  • mitä sisältömarkkinointi tavoittelee, miksi sitä tehdään?

  • kenelle sisältömarkkinointi kohdennetaan?

  • mitä asioita sisältömarkkinointi käsittelee, mitkä aiheet tuovat arvoa kohderyhmälle?

  • missä, millä ja miten sisältömarkkinointi tehdään?


4. Hyvä sisältö ei myy kovaan ääneen


Hyvä sisältömarkkinointi luopuu yrityksen palveluiden tai tuotteiden kovaäänisestä myynnistä, sillä se ei toimi. Sen sijaan myyntiä tehdään hiljaisesti laadukkaan sisältömarkkinoinnin avulla. Moni yritys kokee kiinnostavien ja laadukkaiden sisältöjen aktiivisen tuottamisen haastavana. Koetko sinäkin? Et ole yksin! Timanttinen sisältö syntyy usein ammattilaisen näppäimistöllä vielä osa yrityksistä yrittää kuitenkin pärjätä omin avuin, jolloin sisältö tuppaa helposti olemaan liian kovaäänistä markkinointia hiljaisen sisältömarkkinoinnin sijaan.


Puuttuuko yritykseltäsi kiinnostava sisältö ja sen ympärille rakennettu sisältömarkkinointi? Bazar Helsinki lähtee kanssasi tavoittelemaan menestystä timanttisen sisällön ja terävän strategian avulla!


5. Asiakas on valmis maksamaan kiinnostavasta sisällöstä


Sen lisäksi, että toimiva sisältömarkkinointi tavoittaa niin potentiaaliset kuin olemassa olevat asiakkaatkin, saa parhaimmassa tapauksessa onnistunut sisältömarkkinointi asiakkaat maksamaan. Tästä hyvä esimerkki on maksullinen aikakauslehti, jonka sisältöön lukijat ovat valmiita laittamaan roposensa. Kun yritys onnistuu luomaan esimerkiksi maksullisen aikakauslehden ympärille yhteisön, on oman kohderyhmän tavoittaminen mahdollista ilman sen suurempaa panostusta mediamainontaan. Kaikessa lyhykäisyydessään hyvästä sisällöstä ollaan valmiita maksamaan ja hyvä sisältömarkkinointi tuo asiakkaita edullisesti.


Summa summarum: sisältömarkkinointi on oikein tehtynä tuloksellista


Ja tuloksiahan me kaikki jahtaamme, eikö? Sisältömarkkinointi on syytä suunnitella strategisesti pitkälle aikavälille, sillä kyseessä ei ole lyhyen tähtäimen suunnitelma. Tarvitsetko apua? Bazar Helsinki tietää, kuinka sisältö saa asiakkaan ryntäämään paikalle ostohousut jalassa! Tarvitsitpa apua vain sisältöön, strategiaan tai molempiin, maksat ainoastaan tehdystä työstä ja tuloksesta ilman turhanpäiväisiä kustannuksia.

26 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page