top of page
Writer's pictureBazar

Somekuvien koot – näin valitset oikean

Somekuvien koot vaihtelevat aika ajoin, eikä tahdissa meinaa välttämättä pysyä mukana. Nyt voit kuitenkin tarkistaa omien kuviesi koot, ja julkaista someen vain priimaa! 😊


Sosiaalinen media on läsnä lähes meidän jokaisen arjessa osa selaa sisältöä sisällön kuluttajan roolissa, kun taas osa toimii somessa sisällön luojana. Joka tapauksessa somessa riittää vilinää, eikä kuluttajan huomiota ole helppo napata. Siitä voimme olla varmoja, ettei huonosti rajautuneet tai epäselvät kuvat vangitse käyttäjän katsetta.


Tiesitkö, että koko maailman väestöstä noin 48 %* käyttää sosiaalista mediaa päivittäin?

Somekuvien koot ovat monelle julkaisijalle harmaata aluetta. Sosiaalisen median kanavat muuttavat jatkuvasti sitä, miten kuvat näkyvät käyttäjille, joten ajantasalla pysyminen on usein hankalaa tarkallekin somettajalle. Yhtä lailla myös ajantasalla oleva tieto voi olla kiven alla, sillä tuoreeltakin tuntuva informaatio saattaa olla jo vanhentunutta.



Somekuvien koot ilmoitetaan pikseleinä


Oletko joskus pähkäillyt, miksi somekuvien koot ovat ilmoitettu oudolla lyhenteellä? Pikseli (pixel) eli kuvapiste on kuvan pienin yksittäinen osa. Somekuvien koot ilmoitetaan pikseleinä, lyhenteellä px. Esimerkiksi kuvakoko 100 x 150 px tarkoittaa, että kuva on 100 pikseliä leveä vaakasuunnassa ja 150 pikseliä korkea pystysuunnassa.


Facebook kuvakoot


Vaikka videoformaatti onkin yleistynyt Facebookissa, tarvitaan siellä myös edelleen katseen vangitsevia kuvia. Mitä tahansa kuvakokoa ei kuitenkaan kannata käyttää, vaan suosittelemme kuuntelemaan Facebookin suosituksia.


✔️ Facebook-profiilikuva

Kuvakoko: minimi 180 x 180 px


✔️ Facebook-kansikuva

Kuvakoko: 820 x 312 px


✔️ Facebook-mainos tai -kuvajulkaisu

Kuvakoko: 1200 x 628 px tai 1080 x 1080 px


✔️ Facebook-tarina

Kuvakoko: 1080 x 1920 px




Instagram kuvakoot


Aikojen alussa Instagramissa nähtiin vain neliön mallisia kuvia. Tänä päivänä kuvakoko ei kuitenkaan rajoitu neliöön, vaan vaihtoehtoja on monenlaisia. Pidä kuitenkin mielessä, että Instagramia selataan pääsääntöisesti puhelimella, jolloin pystykuva on toimiva valinta.


✔️ Instagram-profiilikuva

Kuvakoko: 110 x 110 px


✔️ Instagram-kuvajulkaisu (neliö)

Kuvakoko: 1080 x 1080 px


✔️ Instagram-kuvajulkaisu (vaaka)

Kuvakoko: 1080 x 566 px


✔️ Instagram-kuvajulkaisu (pysty) SUOSITUS

Kuvakoko: 1080 x 1350 px


✔️ Instagram-tarina

Kuvakoko: 1080 x 1920 px




Twitter kuvakoot


Tekstipohjaisiin tviitteihin perustuva Twitter on siitä erilainen palvelu, ettei syötettä selatessa kuvat näy kokonaisuudessaan mobiililaitteella. Ole siis erityisen tarkkana kuvakokojen kanssa, jotta kuvasi herättävät potentiaalisen asiakkaan huomion.


✔️ Twitter-profiilikuva

Kuvakoko: 400 x 400 px


✔️ Twitter-kansikuva

Kuvakoko: 1500 x 500 px


✔️ Twitter-kuvajulkaisu

Kuvakoko: 1200 x 675 px


✔️ Twitter Fleet -kuva

Kuvakoko: 1080 x 1920 px



LinkedIn kuvakoot


LinkedInissä kuvakokoihin osittain vaikuttaa se, oletko yksityinen henkilö vai yritys. Ota huomioon myös se, että LinkedIn tukee suurikokoisia profiilikuvia (jopa 8MB), joten voit huoletta ladata mahdollisimman korkealaatuisen kuvan edustamaan itseäsi tai yritystäsi.


✔️ LinkedIn-profiilikuva

Kuvakoko: 400 x 400 px


✔️ LinkedIn-kansikuva (yritys)

Kuvakoko: 1536 x 768 px


✔️ LinkedIn-kansikuva (yksityinen)

Kuvakoko: 1584 x 396 px


✔️ LinkedIn-kuvajulkaisu

Kuvakoko: 1200 x 627 px


✔️ LinkedIn Stories -kuva

Kuvakoko: 1080 x 1920 px



YouTube kuvakoot


YouTube keskittyy kuvien sijaan videoihin, mutta kanavan perustietoihin lukeutuvat tietysti profiilikuva ja kansikuva. Videoiden esikatselukuvat eli thumbnailit kannattaa myös personoida ja optimoida oikeaan kokoon, jotta saat katsojan houkuteltua klikkaamaan.


✔️ YouTube-profiilikuva

Kuvakoko: 800 x 800 px


✔️ YouTube-kansikuva

Kuvakoko: 2560 x 1440 px


✔️ YouTube-thumbnail

Kuvakoko: 1280 x 720 px


Näin muutat somekuvien koot oikeiksi


Onko kuvasi väärän kokoinen? Kuvan kokoa voit muuttaa esimerkiksi Adoben Photoshopilla, Social Image Resize Tool -työkalulla tai ilmaisella Canvalla.


HUOM! Lataa kuva aina tiedostomuodossa .JPEG tai .PNG. Poikkeuksena LinkedInin tai YouTuben profiili- ja kansikuvat, jotka voivat olla myös muotoa .GIF.






121 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page