• Bazar

Tekstintuotanto – kuinka syntyy timanttinen teksti?

Copywriter rakastaa sanoja. Siinä missä tekstin tuottaminen on kirjoittajasielulle helppoa kuin heinän teko, tuottaa se päänsärkyä muille. Toisinaan senat ovat sakaisin myös kirjoittajalla, eikä se mitään silloin on vain saatava takaisin ote punaisesta langasta. Vaikka kirjoittamaan oppii vain kirjoittamalla, ei yrittäjän kellotaulusta tahdo löytyä aikaa ihan kaikelle.


Tekstillä on kuitenkin tärkeä tehtävä muun muassa hakukonenäkyvyyden kannalta, sillä esimerkiksi blogiartikkeleihin istutetut avainsanat auttavat verkkosivuasi kipuamaan paraatipaikalle hakutulossivulla.

Tekstiä ei kuitenkaan kirjoiteta ainoastaan hakukonetta ajatellen, vaan taitava sisällöntuottaja ujuttaa hakukoneiden rakastamat avainsanat sellaiseen sisältöön, joka antaa lukijan käyttämälle ajalle arvoa. Blogiartikkelit voivat esimerkiksi antaa vinkkejä tai ilmaisia neuvoja, jotka kasvattavat yrittäjän asiantuntijakuvaa antaen maistiaisen siitä, millaiseen vastineen maksava asiakas saisi euroilleen.


Bazar Helsinki tuottaa timanttista tekstiä, joka tekee lähtemättömän vaikutuksen. Olemme kirjoittaneet satoja hakukoneoptimoituja blogiartikkeleita ota siis kolme varsin toimivaa vinkkiä haltuun suoraan kirjoittajalta itseltään!


On OK, että tekstintuotanto takkuaa

Aina ajatus ei kulje. Pelkästään huonosti nukuttu yö aiheuttaa aivosumun, jolloin tekstin tuottaminen voi tuntua vielä entistäkin suuremmalta työmaalta. On OK, että tekstintuotanto takkuaa. Ei ole OK, mikäli asialle ei tee mitään. Tekstisisällöllä on kuitenkin tärkeä tehtävä niin verkkosivuilla tai -kaupassa kuin sosiaalisessa mediassakin. Kiinnostava otsikko kiinnittää potentiaalisen asiakkaan huomion ja ohjaa tekstin pariin, joka hoitaa asiakkaan ostohalun herättämisen.


Kaikkea ei tarvitse osata tehdä itse! Riittää, kun ongelman haluaa ratkaista. Ongelman ratkaisee Bazar Helsinki, jonka tekstit takovat tulosta.


1. Rakenna raamit jo kirjoitusvaiheessa

Valkoisen paperin kauhu on ihan tosi juttu. Tyhjyyttään huutavan canvaksen kimppuun on kuitenkin käytävä, jotta aikaa ei kulu sormien pyörittelemiseen. Sormet seikkailevat kannettavan näppämistöllä huomattavasti helpommin, kun heti alkuun sijoitat paikoilleen otsikon, väliotsikot sekä tekstikappaleet. Mahdollisuuksien mukaan voit kopioida rungon edellisestä kirjoituksestasi, mikä helpottaa aiheessa pysymistä ja kokonaisuuden hahmottamista.


Vinkki! Kokeile rajata kirjoituksen aihetta, kuten tässäkin blogiartikkelissa on tehty. Sisällöntuotannon sijaan aihe on rajattu tekstintuotantoon.


2. Mieti henkilöä, joka lukee tekstiäsi

Määritä kohderyhmä, jolle kirjoitat. Voit esimerkiksi kirjoittaa blogiartikkelin, jossa kerrot vinkkejä pienyrittäjälle. Tällöin mieti, millaisesta sisällöstä pienyrittäjä hyötyisi, jotta hän kokisi sisällön aikansa arvoiseksi. Tuo esille jo otsikossa se, kenelle kirjoitat: “Pienyrittäjä! Näillä vinkeillä säästät markkinointikuluissa.” Jos yrität kirjoittaa vähän kaikille, ei teksti luultavasti puhuttele oikeastaan ketään. Kun kirjoitat, pidä mielessä niin hakukone kuin kohderyhmä.


Kysy itseltäsi seuraavat kysymykset:

  • kenelle kirjoitat?

  • mitä hyötyä hän saa kirjoituksestasi?


2. Älä unohda, että olet myös salapoliisi

Copywriter on toiselta ammatiltaan salapoliisi, enkä edes vitsaile. Tekstintuotanto vaatii taustatyön tekemistä, jotta sisältö tekee tehtävänsä. Anna internetin kuljettaa, lue jokainen artikkeli ja tutkimus, jonka löydät. Älä jumitu ainoastaan suomen kielisiin juttuihin, vaan hae tietoa sekä inspiraatiota myös esimerkiksi englannin kielisistä teksteistä. Muista kuitenkin pitää silmällä tietojen oikeellisuutta ja ajankohtaisuutta.


3. Anna lukijalle yksi uusi ajatus

Teksti on hiotu timanttiseksi silloin, kun se antaa lukijalle yhden uuden ajatuksen kymmenen sekalaisen sijaan. Mieti sisällölle ydinviesti, jonka haluat välittää lukijalle. Voit kokeilla esimerkiksi kirjoittaa paperille ylös tärkeimmän ydinviestin ja ne asiat, jotka siitä tulevat sinulle mieleen. Pidä punainen lanka käsissäsi, mutta leikittele sanoilla niin, että ne johdattelevat lukijan toivomasi ajatuksen luokse.


Ulkoista tekstintuotanto Bazar Helsinki tekee teksteillään tulosta

Kun tekstintuotanto tuottaa harmaita hiuksia, me autamme. Jotta sanat soljuvat luoden harmonisen kokonaisuuden, on jokaista kirjainta osattava rakastaa. Anna ammattilaisen kädenjäljen näkyä ja katso, kuinka teksti myy. Jos kaipaat luontoon, leffaan tai vaikkapa rentouttavaan hierontaan, mene sinne, äläkä käytä enää tuntiakaan sanojen kanssa taistelemiseen. Ulkoistettu tekstintuotanto tuo takuuvarmaa tulosta sekä mielenrauhaa.




8 katselukertaa
Ota yhteyttä

Yhteystiedot:

info@bazarhelsinki.fi

020 127 9991

Bazar Helsinki

Tarkkampujankatu 18

00150 Helsinki

Seuraa Bazaria:

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • LinkedIn

© 2020 Bazar Helsinki