top of page
  • Writer's pictureBazar

Tiedätkö, mikä on sisältöstrategia?

Jos et, kohta tiedät. Trendikäs sana se ainakin on. Sisältöstrategia kuuluu monenkin suusta, mutta lonkalta heittäen puhujista puolella on todellinen käsitys siitä, mitä sisältöstrategia käytännössä tarkoittaa. Sisältöstrategia on yrityksen yksi tärkeimmistä sotasuunnitelmista, joka vie viestin perille oikeassa kanavassa oikeaan aikaan ja oikealle poppoolle. Sen tehtävä on tehdä sisällöntuotannosta ja somettamisesta taatusti tuloksekasta toimien ohjenuorana jokaiselle päätökselle. Kiveen hakattu ohje ei sisältöstrategia ole, mutta suuntaa se rohkeasti näyttää. Mikäli tämä ohjenuora puuttuu, jeesaa markkinointitoimisto Bazar Helsinki sen kanssa mielellään.


Sisältöstrategialla pyritään löytämään ne kanavat ja tavat viestiä, joilla potentiaaliseen asiakkaaseen voidaan vaikuttaa. Sen tehtävänä on tuottaa oikeanlaista sisältöä suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti niin, että yrityksen liiketoiminta kasvaa.


Sisältöstrategia on pitkän tähtäimen suunnitelma


Sisältöstrategian laatimiseen kannattaa uhrata aikaa ihan olan takaa. Suunnitteluvaihe ei ole vaikea, mutta strategiaa ei kannata lähteä sohimaan vähän sinne päin. Otetaan esimerkiksi kukkakauppias. Kukkakauppiaan sisältöstrategiasta käy ilmi, että sisältöä tehdään asiantuntijakuvan luomiseksi. Kun kysytään kysymys, kenelle sisältöä tehdään, saadaan vastaukseksi kukkapuutarhaa suunnittelevat ja kukkia osana kotinsa sisustusta pitävät. Tämän jälkeen tiedustellaan käytettäviä kanavia, joista esille nousevat kukkakaupan verkkosivuille upotettu blogi sekä kauniiden kukkasten kuvilla täytetty Instagram. Sisältöstrategia on siis suunnitelma, joka määrittää viestin sävyn, sen kohteen ja väylän.


Sisältöstrategia kuuluu jokaisen to do -listalle


Ilman sisältöstrategiaa sortuu helposti vain tuottamaan sisältöä mututuntumalla ja jakamaan sitä vähän sitä sun tänne. Kun fokusta ei ole, hajoaa pakka käsiin ennemmin tai myöhemmin. Suunnitelmallinen sisältömarkkinointi pitää seuraajat seuraajina ja saa aikaan hyviä liidejä. Liidit ovat ostovalmiita asiakkaita, joita jokaisen yrityksen tulisi sisällöillään jahdata. Sisältöstrategia auttaa myös rakentamaan toivotunlaista brändimielikuvaa potentiaalisten asiakkaiden silmissä.


Strategian laatiminen kannattaa, sillä sen avulla säästyy yrittäjän arjesta sellaista aikaa itse sisällön tuottamiseen, joka olisi muutoin mennyt pähkäilyyn ja sormien pyörittelemiseen. Oli kyse sitten ratsastuskoulusta, kukkakaupasta tai autokorjaamosta, voi sisältöstrategia toimia pelastusliivinä tiukan paikan tullen. Ei ole yhtäkään syytä, miksi sisältöstrategia kannattaisi jättää laatimatta.


Luo sisältöstrategia kolmen vaiheen avulla


Ennen kun siirryt seuraamaan näitä kolmea vaihetta, määrittele sisältöstrategian tavoitteet. Tavoitteiden tulisi tehdä selväksi se, mitä tarkalleen ottaen tehdään ja miten. Jotta tavoitteet voidaan sisältöstrategian avulla saavuttaa, on niiden myös oltava saavutettavissa. On turha asettaa tavoitteita niin korkealle, ettei niihin mitenkään nykyisillä resursseilla yllä. Tämän jälkeen voit määrittää kohderyhmän eli tunnistaa potentiaalisen asiakkaan, valita viestintäkanavat ja suunnitella sisällön. Loppuun mittaa saavutettuja tuloksia sekä kehitä strategiaa niiden pohjalta.


1. Tunnista potentiaalinen asiakas


Millaista tyyppiä haluat puhutella? Onko hän 18-vuotias vai kenties viiskymppinen? Asuuko hän Rovaniemellä vai Helsingissä aivan ytimessä? Löytyykö työpaikka S-marketista taikka henkilöstöhallinnan toimistosta? Kun tunnet asiakkaasi, on häneen helpompi kohdistaa oikeanlainen viesti. Voit pohtia, mitkä asiat kenties vaikuttavat hänen ostopäätökseensä ja mistä hän tuotteensa ostaa? Tutki myös ostopolkua, joka ilmiantaa asiakkaan ja yrityksen väliset kohtaamispisteet. Potentiaalisen asiakkaan tunnistaminen on sisältöstrategian laatimisen tärkein vaihe.


2. Valitse kanavat ja tuota sisältö


Kun asiakas on tullut tutuksi sekä hänen ostopolkunsa selväksi, on aika ottaa haltuun kanavat ja sisältö. Löytyykö potentiaalinen asiakas Instagramista, Facebookista vai Twitteristä? Instaan on turha tuottaa sisältöä, mikäli sieltä ei löydy potentiaalista asiakasta ostohousut jalassa. Jos potentiaalinen asiakas löytyy, mutta housuja ei, on tarve mahdollista luoda yrityksen oman viestinnän avulla. Bazar Helsinki on tässä kohtaa sitä mieltä, että sisältöä kannattaa ehdottomasti tehdä laatu edellä – vaikka se tarkoittaisikin muutamaa postauspäivää viikossa vähemmän. Seuraajat haluavat nähdä sellaista sisältöä, joka antaa heidän käyttämälleen ajalle arvoa. Vain aktiivisuuden vuoksi luotu sisältö on kuivaa ja tyhjää.


3. Mittaa ja analysoi


Missään ei ole mitään järkeä ilman tavoitteita. Jotta jatkossa voidaan tähdätä entistäkin korkeammalle, on aikaisempia tuloksia pystyttävä mittaamaan ja analysoimaan. Useiden mittareiden sijaan kannattaa ainakin alkuun valita yksi tai kaksi mittaria, jotta tulosten seuranta pysyy hanskassa. Mikäli hanska hukkuu, kannattaa apuun oitis soittaa Bazar Helsinki. Sisältöstrategia on kuitenkin tavoitteellinen suunnitelma, jonka tavoitteena voi olla esimerkiksi myynnin kasvattaminen, uusasiakashankinta tai viestinnän laadun parantaminen.


Uupuuko sisältöstrategia? Bazar Helsinki jeesaa!


Mikäli strateginen ymmärrys puuttuu, kellotaulusta loppuu tunnit tai sisällöntuotanto takkuaa, kannattaa koko homma ehdottomasti ulkoistaa. Bazar Helsinki on hieman erilainen markkinointitoimisto – meillä maksat ainoastaan tehdystä työstä ilman muita kuluja. Sisältöstrategia on koko markkinoinnin perusta, jonka päälle rakennetaan kaikki muu. Mikäli pohja on hutera, alkaa koko rakennelma jossain vaiheessa huojua. Tehdään yhdessä vankka perusta koko markkinoinnille ja määritellään tavoitteet, joiden avulla saavutat unelmasi! Ota yhteyttä jo tänään sivun lopusta löytyvän lomakkeen kautta.



14 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page