• Bazar

Näin tehdään tapahtumamarkkinointi

Tapahtumat ovat mahtavia, eikö vain? Ostohousut jalassa juoksentelevia asiakkaita suljetaan seinien sisään tutkimaan tuotteita, tai houkutellaan linjoille tapaamaan kasvoja tuotteiden takana. Tapahtumien järjestäminen ja tuloksellinen tapahtumamarkkinointi ei kuitenkaan tapahdu sormia napsauttamalla, vaan koko prosessi vaatii usein runsain määrin resursseja suunnitteluvaiheesta toteutukseen ja jälkianalysointiin asti.


Tapahtumamarkkinointi on tapa tehdä potentiaaliseen asiakkaan vaikutus ihan Face-to-Face. Kyse on äärettömän vuorovaikutuksellisesta ja kohderyhmälle arvokasta sisältöä tarjoavasta keinosta kasvattaa yrityksen tunnettuutta sekä edistää myyntiä. Bazar Helsinki rakastaa tapahtumia yhtä paljon kuin sinä! Bazarin takana lymyää itse asiassa kaksi tapahtumatuottajaa, Jere ja Heikki (katso lisää Events365). Jatka siis lukemista, mikäli alan rautaisten ammattilaisten vinkit kutkuttelevat.


Mitä tapahtumamarkkinointi on?


Tapahtumamarkkinointi tarkoittaa tuotteiden tai palveluiden markkinointia tapahtumassa. Tapahtuman järjestäjä voi olla kuka tahansa asiansa osaava: sinä, naapurin Pekka tai Bazar Helsinki. Tapahtuma voidaan järjestää online- tai offline-ympäristössä: esimerkiksi webinaarin muodossa onlinena tai workshopina offlinena. Olipa järjestäjänä tai tapahtumapaikkana mikä tai kuka tahansa, on tapahtumamarkkinoinnin keskiössä itse tuote, palvelu tai brändi.


Markkinoi tapahtumaa oikein – neljä vinkkiä alkuun


Tapahtumamarkkinointi ei ole välttämättä ihan helppo nakki. Tänä päivänä tapahtumamarkkinointi kannattaa myös yhdistää digiin, sillä digikanavat houkuttelevat paikalle juuri oikeanlaista porukkaa ja luovat innostusta dominoefektin lailla: kun kävijä näkee Facebookissa mainostettavan tapahtuman, siirtyy hän silmäilemään tapahtumasta kiinnostuneita ja löytää sieltä joukon ystäviään. On lähes takuuvarmaa, että kyseinen kävijä siirtyy lippukauppaan samalta istumalta. Sosiaalisen median ja koko digitalisaation voimaa ei millään voi väheksyä osana tehokasta tapahtumamarkkinointia.


1. Aseta tavoitteet, jonka tapahtumamarkkinointi pyrkii saavuttamaan


Käykö sinulle joskus niin, että ryhdyt suin päin vauhdikkaasti touhuamaan jotain ja vasta puolessa välissä tajuat, ettei tässä ole mitään järkeä? Tapahtuman järjestäminen vaatii mukaan hitusen eurojakin, joten kannattaa heti alkuun miettiä, minkä vuoksi tapahtumaa ollaan järjestämässä. Mitä sen järjestämisellä halutaan saavuttaa? Esimerkiksi workshopin tarkoituksena voi olla työnantajamielikuvan parantaminen, mikäli rekry on pian tulossa.


Tapahtuman tarkoituksen määrittäminen helpottaa kohderyhmän havainnollistamista sekä tapahtuman kulun ja sisällön suunnittelemista. Aseta tapahtumalle sekä sen markkinoinnille selkeät tavoitteet, jotka sinun on mahdollista saavuttaa. Vaikka korkealle pitää tähdätä, pitää tavoitteet suhteuttaa myös resursseihin.


Pst! Kun tapahtuma on pulkassa, älä unohda mitata tavoitteisiin pääsyä.


2. Kuuntele korvat höröllä sitä, mitä kohderyhmällä on sanottavaa


Mieti, kenelle tapahtumaa teet ja millaiselle kohderyhmälle tapahtumamarkkinointi on suunnattu. On kuitenkin sanomattakin selvää, ettet järjestä esimerkiksi messuja itsellesi – tapahtuma on potentiaalisia asiakkaita varten. Kuuntele siis sitä, mitä he sanovat. Millaisia asioita he toivovat käsiteltävän vaikkapa workshopissa tai mistä kanavasta he haluaisivat mieluiten saada päivityksiä tapahtumaan liittyen? Kun tarjoat kohderyhmälle heitä kiinnostavaa sisältöä ja annat heidän käyttämälleen ajalle arvoa, ovat he taatusti tyytyväisempiä ja ostavat tuotteitasi tai palveluitasi luottavaisin mielin. Asiakastyytyväisyys on tärkeä tekijä myös tapahtumien järjestämisessä ja tapahtumamarkkinoinnissa.


3. Hyödynnä sosiaalisen median voimaa tapahtumamarkkinoinnissa


Aloita viestiminen riittävän ajoissa ja tee se niissä kanavissa, joissa potentiaaliset asiakkaasi ovat. Kun tapahtuma vaatii kävijältä suurempaa panostusta, tulee sen markkinointi aloittaa heti ensimetreillä: esimerkiksi kokopäiväisen tapahtuman markkinointi on kannattavaa startata jo useampaa kuukautta ennen tapahtumapäivää.


Pieni tapahtuma tai tempaus hyötyy Facebookin yrityssivun alle luodusta tapahtumasivusta, kun taas vaikkapa jokavuotinen festivaali ansaitsee kokonaisen yrityssivun omakseen. Luo strategia, joka toimii ohjenuorana somessa esille olemiselle ja levitä tapahtuman hashtagia. Tapahtuman hashtag eli aihetunniste on sinun itse keksimäsi: esimerkiksi #pirkonpullapäivät. Voit kannustaa seuraajiasi jakamaan tapahtumasta kertovaa julkaisua omassa profiilissaan käyttämällä tapahtuman hashtagia – palkintona voi olla ilmainen herkkupulla!


Hoida tapahtumamarkkinointi ensi kerralla vieläkin paremmin


Sujuiko mallikkaasti? Hienoa! Seuraavan kerran kun järjestät tapahtuman ja markkinoit sitä, tee koko prosessi alusta alkaen entistäkin paremmin. Yllätä koko asiakaskuntasi ylittämällä heidän odotuksensa! Kerta kerralta ja vuosi vuodelta onnistuneemmin järjestetty häppeninki kerää kuhinaa ympärilleen. Tapahtumasta voi muodostua perinne, jossa ystävykset kokoontuvat tai ammattilaiset tsemppaavat toisiaan yritysrintamalla. Hoida siis tapahtumamarkkinointi ensi kerralla vieläkin paremmin!


Tapahtumamarkkinointi on meidän heiniä! Bazar Helsinki markkinoi tapahtumat tuloksellisesti


Tapahtumamarkkinointi vaatii hitusen osaamista. Ensimmäisten tapahtumien järjestäminen sekä markkinoiminen on aina täynnä toinen toistaan erikoisempia kokeiluja, joista osa toimii ja osa ei. Mikäli kuitenkin haluat viedä tapahtumamarkkinoinnin kerrasta maaliin mahdollisimman kustannustehokkaasti ilman kokeiluihin uponneita euroja, on Bazar Helsinki täällä sinua varten – soita numeroon 020 127 9990 tai skrollaa tätä sivua hivenen alaspäin, jotta pääset perille yhteydenottolomakkeen luo. Nähdään pian!




10 katselukertaa
Ota yhteyttä

Yhteystiedot:

info@bazarhelsinki.fi

020 127 9991

Bazar Helsinki

Tarkkampujankatu 18

00150 Helsinki

Seuraa Bazaria:

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • LinkedIn

© 2020 Bazar Helsinki