Korkea asiakastyytyväisyys on jokaisella yrityksellä tähtäimessään. Se on avain menestykseen ja tiedän, että olet samaa mieltä – miksi muuten lukisit tätä artikkelia? Kun asiakkaasi ovat tyytyväisiä, suosittelevat he tuotteitasi tai palveluitasi taatusti ystävilleen illanistujaisissa ja jakavat tätä ilosanomaa myös sukulaisilleen joululahjojen muodossa.
Pelkkä hymy ei kuitenkaan saa asiakkaita ihastumaan ikihyviksi. Yritystoimintaa on rakennettava ja kehitettävä jatkuvasti niiden risujen ja ruusujen pohjalta, joita asiakkaasi sinulle antavat. Ole siis pelkkänä kuulevana korvana, kun asiakkaallasi on sanottavaa. Bazar Helsinki tavoittelee korkeaa asiakastyytyväisyyttä, jonka saavuttamista helpottavat vinkit paljastetaan pian, jatka lukemista!
Asiakastyytyväisyys on tie menestykseen
Tyytyväiset asiakkaat pitävät yritystoiminnan elossa. Asiakastyytyväisyys on tie menestykseen, mutta myös tie ylipäätänsä mihinkään: ilman asiakkaita ei ole liiketoimintaa ja ilman asiakastyytyväisyyttä ei ole asiakkaita. Asiakkaiden setelit tuovat leivän pöytään, joten heitä kannattaa kuunnella. Millaista palvelua he odottavat saavansa sinulta? Mitä ideoita heillä on toiminnan parantamiseksi? Bazar Helsinki kertoo nyt viisi hyväksi havaittua vinkkiä entistäkin tyytyväisempiin asiakkaisiin:
1. Tee asiakkuudesta helppoa
Ihmiset etsivät helppoja ja nopeita ratkaisuja ongelmaansa. Arki on hektistä ja kiireistä, eikä aikaa tai hermoja ylimääräiselle säätämiselle riitä. Varmista, että verkkosivuilta löytyy kaikki tarvittava tieto muutamalla klikkauksella ja pidä huoli siitä, että Googlen ajo-ohjeet vievät perille vanhan toimipaikan sijaan. Kerro asiakkaalle tuotteen käytöstä tai palvelun kulusta, jotta väärinymmärrys tai epäselvyys ei pääse pilaamaan muuten tyytyväisen asiakkaan oloa. Asiakastyytyväisyys kannattaa siis varmistaa säännöllisellä yhteydenpidolla – älä jätä asiakastasi pimentoon.
Tietenkään aina ei mene niin kuin pitäisi ja virheitä sattuu. Tällöin asiakkaan tyytyväisyyteen vaikuttaa se, kuinka yritys reagoi ja hoitaa tilanteen. Mikäli palaute tuntuu menevän korvasta sisään ja toisesta ulos, ei asiakas taatusti astu puotiin enää jalallakaan.
2. Ota vastaan niin risut kuin ruusutkin
Oletko koskaan saanut yritykseltä palautetta vastaan välinpitämättömyyttä? Palautteen tulisi olla yritykselle kultaakin arvokkaampi ohjenuora, jonka pohjalta toimintaa voidaan tarvittaessa parantaa. Asiakastyytyväisyys ei välttämättä vaadi sitä, että tuote tai palvelu toimii kuin rasvattu, vaan kyse on kokonaisuudesta. Asiakaskokemus pitää sisällään myös kohtaamiset sekä kommunikoinnin.
Mikäli asiakkaalta tulee kasa risuja, älä käänny asiakasta vastaan siirtymällä puolustustilaan. Liiallinen oman toiminnan puolustelu jättää usein asiakkaan sivuun, eikä hän tunne olevansa huomioon otettu ja ymmärretty. Pahoittele tilannetta, kysy mitä olisi voitu tehdä toisin ja tarjoa tarvittaessa korvausta tilanteeseen. Voit mainita, että asiakastyytyväisyys on sinulle korvaamattoman tärkeä asia – ja muista, että teot kertovat enemmän kuin sanat. Pue siis sanasi teoiksi!
3. Tutustu asiakkaisiisi
Asiakastuntemus on tärkeää koko yritystoiminnan kannalta. Kun tunnet asiakkaasi, kohdennat mainoksesi oikein ja osaat tuottaa heille sellaisia palveluita, joita he tarvitsevat. Asiakkaisiin tutustuminen on helpointa ihan perinteisin keinoin: juttele. Kuulumisten kysyminen saattaa ohjata keskustelun niin pitkälle, että päädyt ratkomaan jonkin hänen ongelmansa sinun tuotteesi tai palvelusi voimin. Kun tutustunut asiakkaisiisi, osaat myös jatkossa personoida mainosviestin juuri hänen tarpeisiinsa istuvaksi – personoitu viesti puhuttelee tuplasti paremmin kuin ympäripyöreä lätinä, joka ei oikeastaan kohdistu kehenkään.
4. Lähesty asiakasta ihmisenä
Jatkuvasti koneistuvassa maailmassa lämmin vastaanotto ihmiseltä on kaivattua. Kun lähestyt asiakastasi, tee se ihmisenä. Keskity kasvokkaiseen keskusteluun ja jätä Powerpointit vähemmälle. Vaikka oletkin kirjoittanut yrityksesi verkkosivuille UKK-osion, älä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin kuin robotti. Ja hei, myös vitsin heittäminen on sallittua. Vitsailu ei tietenkään kuulu hautaustoimiston vastaanottoon, mutta oikeanlaisessa ympäristössä se keventää tunnelmaa. Kun ilmapiiri on rento ja aito, syntyy yrityksen sekä asiakkaan välille luottamusside huomattavasti nopeammin. Turhan kankea lähestymistapa saattaa saada asiakkaan olon epämukavaksi.
5. Pidä asiakkaiden lisäksi huolta työntekijöistä
A happy employee is a happy customer. Kun täysi fokus on asiakkaissa, jää helposti työntekijät huomattavasti vähemmälle huomiolle. On kuitenkin sanomattakin selvää, että työntekijöiden hyvinvointi vaikuttaa jokaiseen asiakaspalvelutilanteeseen. Kun asiakaspalvelu on iloista ja ammattitaitoista niin verkossa kuin paikan päälläkin, korkeampi asiakastyytyväisyys on saavutettavissa. Pidä huolta siitä, että työntekijät pitävät työstään, ovat motivoituneita ja jahtaavat yhteisiä tavoitteita. Aina silloin tällöin kalenterista kannattaa raivata tilaa tiimihenkeä kasvattavalle virkistyspäivälle, jolloin opit myös tuntemaan henkilökuntasi paremmin.
Asiakastyytyväisyys toiminnan kulmakivenä – Bazar Helsinki tekee työtään sydämellisesti
Asiakastyytyväisyys on tärkeää myös meille. Bazar Helsinki on hyvien tyyppien mainostoimisto, jossa todella puhalletaan asiakkaiden kanssa yhteen hiileen! Jokainen asiakkuus on meille arvokas.
Olipa kyse digitaalisista markkinointikokonaisuuksista, luovan sisällön tuottamisesta tai tekstisisällöistä, Bazarin ammattilaiset auttavat yrityksiä saavuttamaan sovitut tavoitteet. Sinustako Bazar Helsingin tyytyväinen asiakas? Takuulla! Ota yhteyttä sivun lopusta löytyvällä lomakkeella.
Comments