top of page
  • Writer's pictureBazar

YouTube-markkinointi: ammattilaisen vinkit onnistumiseen

YouTube-markkinointi voi olla hankalaa aloittelijalle, sillä huomion arvoisia seikkoja on paljon. Kyse on Googlen kehittämästä palvelusta, mikä tarkoittaa sitä, että mainokset luodaan Googlen mainostyökaluilla. Vaikka YouTube-markkinointi tuntuisikin ylitsepääsemättömän vaikealta, ei sen tuomia mahdollisuuksia kannata sivuuttaa. Pyydä mieluummin apuun Bazar Helsinki, jotta et ohita YouTubessa viihtyvää kohderyhmääsi.


YouTubeen ladataan satojen tuntien edestä sisältöä joka ikinen tunti kolmen tunnin aikana on palveluun ladattu jo noin 900 tuntia videosisältöä. Aika paljon, eikö? YouTube houkuttelee kuukausittain 2 biljoonaa katsojaa maailmanlaajuisesti, joista noin 2 miljoonaa on suomalaisia. Kyse on suuresta potentiaalista, johon on syytä syventyä. YouTube-markkinointi kannattaa ainakin alkuun tehdä ammattilaisen tarkan silmän alla, jotta käytät mainontaan budjetoimasi rahat parhaalla mahdollisella tavalla.


YouTube on maailman toiseksi suosituin hakukone, ja Suomessa se on suositumpi kuin Yle.



1. YouTube-mainos ei ole hyvä, jos video on huono


YouTube on videoiden jakelualusta, eikä niinkään esimerkiksi Instagramiin verrattavissa oleva sosiaalisen median kanava. YouTuben käyttäjät olettavat näkevänsä ainoastaan haluamaansa sisältöä, jonka vuoksi on entistäkin tärkeämpää tehdä mainosvideon alusta kiinnostava → hyvä YouTube-mainos kiinnittää potentiaalisen asiakkaan huomion heti ensimmäisten sekuntien aikana, jotta hän jaksaa katsoa videota pidemmälle. Videon katseluajalla on merkitystä, sillä mitä pidemmälle käyttäjä koukuttuu katsomaan videota, sitä paremmin hänelle jää videon pääviesti mieleen. Mainoksen viesti on tehokas ainoastaan silloin, kun se saa katsojassa aikaan jonkin tunteen tai toimenpiteen.



2. Kohdenna YouTube-mainos oikealle yleisölle


YouTube kerää käyttäjistään muun muassa videonkatselu- ja hakuhistorian tuottamaa dataa. Tehokas YouTube-markkinointi hyödyntää videokampanjoiden loistavia kohdennusmahdollisuuksia, jotta viesti menee perille oikealle kohderyhmälle. Voit kohdentaa vaikkapa iän, sukupuolen, koulutuksen tai varallisuuden perusteella, tai näyttää kissantarvikkeita esittelevää mainosvideota niille, jotka ovat kiinnostuneita kissoista. Kaikki kohdennusvaihtoehdot näet YouTuben ohjesivulta.


Mikäli tahdot puhutella nuoremman väestön sijaan vanhempaa kansaa, tekee oikein kohdennettu YouTube-markkinointi senkin. YouTube ei ole ainoastaan nuorten rakastama palvelu, vaan siellä pörrää potentiaalisia asiakkaita kaikista ikäluokista. Ei ole lainkaan tavatonta, että esimerkiksi eläkkeelle jäänyt vanhempi herra viihdyttää itseään autoharrastajien videoilla, joita YouTubesta löytyy pilvin pimein.


Datareportalin tekemän tutkimuksen mukaan 79 % internetin käyttäjistä on YouTube-tili.

3. Valitse YouTuben mainosmuodoista tarpeisiisi sopiva


Oikealla kohdentamisella ja sopivan mainosmuodon valinnalla tekee laadukas videomainos YouTubessa taatusti tulosta. YouTube-markkinointi on kokeilemisen arvoinen tapa tehostaa yrityksen tunnettuutta ja myyntiä. Selvä, mutta missä mainos sitten näkyy? Olet taatusti itsekin katsonut YouTubessa videota, johon olet päässyt syventymään vasta mainoksen jälkeen. Suosittuja mainospaikkoja YouTubessa ovat juurikin nämä spotit ennen varsinaista videosisältöä, keskellä sitä ja sen jälkeen.


  • Instream-mainokset, jotka käyttäjä voi ohittaa 5 sekunnin katselun jälkeen.

  • Instream-mainokset, joita käyttäjä ei voi ohittaa. Näiden mainosten kesto on maksimissaan 15 sekuntia.

  • Video Discovery -mainokset, jotka toimivat kuten hakukonemainokset → kun käyttäjä hakee esimerkiksi hakusanalla meikkitutoriaali, näkyy tälle hakusanalle optimoidut mainokset ennen muita videoita.

  • Puskurimainokset, joita käyttäjä ei voi ohittaa. Näiden videoiden kesto on 6 sekuntia, ja niitä esitetään instream-mainoksista poiketen myös keskellä videota.

  • Outstream-mainokset, jotka näkyvät ainoastaan mobiilikäyttäjille.


On tärkeää tietää, mitä mikäkin mainosmuoto vaatii mainosvideolta. Esimerkiksi mobiilissa näkyvät outstream-mainokset alkavat mykkinä, sillä puhelimella videoita katsellaan usein äänettömänä vaikkapa junamatkalla. Tällöin on hyödytöntä tehdä ainoastaan mobiilikäyttäjille suunnattu mainosvideo, jonka pääviestin ymmärtämisen kannalta olisi tärkeää kuulla ääni. YouTube-markkinointi on tehokasta, kun sen tekee oikein.


Entäpä raha, mitä YouTube-markkinointi maksaa?


YouTube-markkinoinnin hinta perustuu siihen mainosmuotoon, jonka olet valinnut. Esimerkiksi ohitettava instream-mainos kustantaa sinulle ainoastaan silloin, kun katsoja klikkaa mainosta tai katsoo sitä vähintään 30 sekuntia, kun taas ei-ohitettavat instream-mainokset maksavat joka kerta, kun joku näkee kyseisen mainoksen. YouTube-markkinointi voi olla hyvinkin kustannustehokasta alkaen alle kymmenestä sentistä.


Bazar Helsinki auttaa sinua menestymään YouTubessa hyvällä mainosvideolla


Vaikka mainos olisi oikein suunniteltu ja kohdennettu, ei huono video kiinnosta ketään. Toimiva YouTube-markkinointi perustuu kiinnostavaan mainosvideoon, joka välittää tunteita ja kertoo mainoksen pääviestin selkeästi. Tiesitkö, että YouTubessa parhaiten menestyvät alle viiden minuutin videot? Ei haittaa, vaikka et tiennytkään, sillä me tiesimme! Bazar Helsinki tuottaa videoita vankalla ammattitaidolla ympäri vuoden. Tule käymään toimistollamme Helsingissä, tai sovitaan etätapaaminen!



176 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page