Valkoinen tausta huutaa tyhjyyttään. Mitä tehdä, kun ensimmäinenkään kirjain ei saa alkuaan tai juoni koskaan kohtaan huippuaan? Sisällöntuotanto takkuaa jokaisella jossain kohtaa, mutta silti sisältöä pitää tuottaa niin yrityksen Instagramiin, uutiskirjeisiin kuin verkkosivuillekin. Ja jotta sisällöntuotanto ei olisi liian helppoa, on kaiken kukkuraksi osattava luoda erilaista sisältöä eri kanaviin ja tilanteisiin huomioiden sekä kohderyhmä että hakukone. Kun luovuuden raja tulee vastaan, miten voit keksiä aiheita sisältöihin?
Sisällöntuottajan vinkit, joiden avulla keksit kiinnostavia aiheita sisältöihin
Et voi juosta sisällöntuotantoa karkuun ikuisesti. Saatat pärjätä päivän tai kaksi ilman sisältöä, mutta sen jälkeen liiketoiminta mitä todennäköisimmin kohtaa loppunsa. Joko sinun on otettava alta löytyvät vinkit haltuun ja tehtävä sisällöt itse, tai voit ulkoistaa sen sisällöntuotannon ammattilaiselle, jolloin voit käyttää aikasi mihin haluat. Jos aiot olla oman elämäsi sisällöntuottaja, lue alta vinkit, joiden avulla keksit aiheita sisältöihin! 😎
1. Katso, mitä muut googlettavat
Aihe on, mutta tarkempi idea sisällölle puuttuu? Mikäli olet esimerkiksi kirjoittamassa blogiartikkelia aiheesta sisältömarkkinointi, kannattaa sinun käydä näpyttelemässä kyseinen hakusana Googlen hakukoneeseen. Google ehdottaa sinulle suosittuja hakusanoja ja -lausekkeita, jotka voivat auttaa sinua keksimään rungon aiheen ympärille.
2. Kirjaa ylös, mitä läheisesi kysyvät sinulta
Helposti itse hukkuu ammattisanaston maailmaan ja pitää ammatillisia tietoja jopa itsestäänselvyyksinä, vaikka toiset eivät tiedä edes perusteista mitään. Kirjaa ylös ne kysymykset, joita ystävät, perheenjäsenet tai vaikkapa ventovieraat kysyvät sinulta liittyen työhösi – koska eikö sinun asiakkaitasi olekin ihmiset, jotka eivät ole alasi ammattilaisia?
3. Käännä katse sosiaaliseen mediaan
Käy läpi keskustelufoorumeita ja somekanavia, joilla kohderyhmäsi keskustelee. Esimerkiksi luonnonkosmetiikkaa myyvä verkkokauppaa voisi tehdä videon, somepäivityksen ja/tai blogiartikkelin, jossa on vastaus yleisesti eri palstoilla pohdittuun kysymykseen, "miksi valita luonnonkosmetiikka?" – aihe ei välttämättä tule itsellesi heti mieleen, koska esimerkin mukaisesti luonnonkosmetiikkaa myyvänä verkkokauppiaana luonnonkosmetiikan valitseminen on sinulle itsestäänselvyys.
4. Keksi samasta aiheesta eri variaatioita
Samasta aiheesta voi luoda erilaista sisältöä monella eri tavalla. Jos olet esimerkiksi kirjoittanut blogiartikkelin aiheesta kissan turkinhoito otsikolla "Näin hoidat kissasi turkkia", voit myöhemmin luoda jutun käänteisellä sisällöllä ja otsikolla "Viisi yleistä virhettä, jotka teet kissasi turkin hoidossa". Aina ei tarvitse ajatella niin kovin monimutkaisesti!
Tee sisältösuunnitelma, jotta vältyt stressiltä
.... tai ainakin liian suurelta stressiannokselta. 🤣 Mikä ihme se sisältösuunnitelma sitten on? Kyse on suunnitelmasta, joka auttaa sinua luomaan hyvää sisältöä tasaiseen tahtiin oikealle yleisölle.
Yritykset ilman sisältösuunnitelmaa jakavat sisältöä epäsäännöllisesti sekä julkaisevat usein huonolaatuista materiaalia, sillä se on luotu kiireessä koska "oho, tänään olikin tuo tärkeä juhlapäivä". Sisältösuunnitelmasta selviää muun muassa kohderyhmä ja kanavat, joihin sisältöä tuotetaan, sekä sisältöjen aiheet ja julkaisupäivämäärät. Sisällöt kannattaa suunnitella kuukaudeksi tai kahdeksi eteenpäin, sillä muutoksia todennäköisesti tulee.
Etkö vieläkään keksi aiheita sisältöihin? Me autamme!
Jos tuntuu, ettei ideoita synny vahingossa eikä väkisin, anna itsellesi ansaittu hermoloma ja ulkoista sisällöntuotanto ammattilaiselle. Mikäli tarvitset sisällöntuottajaa kokoaikaiseen tarpeeseen tai esimerkiksi silloin tällöin, löydät meiltä taatusti sopivan diilin. Bazar Helsinki laskuttaa ainoastaan tehdystä työstä ilman turhia tai yllättäviä kuluja. Meillä taattu laatu kohtaan sopivan hinnan, sillä tiedämme, kuinka tiukilla budjetti voi esimerkiksi yksinyrittäjällä tai vasta aloittaneella yrityksellä olla. Ota rohkeasti yhteyttä! 😊
Comentarios