top of page
Writer's pictureBazar

Laadi hyvä metatieto – kolme vinkkiä

Sana metatieto ei välttämättä kuulu päivittäisiin keskusteluihin työkaverin tai parhaan ystävän kanssa, mutta tästä huolimatta on kyseessä olennainen osa jokaista päivää. Jos metatietoja ei olisi olemassa, et löytäisi Netflixistä suosikkisarjaasi tai Googlesta yhtikäs mitään.


Metatiedolla on tarkoituksena myydä sisältöä. Kun astelet kirjakauppaan, huomaat kirjojen olevan järjestetty tarkasti muun muassa niiden aiheen sekä kirjailijan mukaan. Kierrät ja kaarrat kauppaa ympäri, kunnes yksi kirja saa katseesi naulaantumaan sen upeisiin kansiin. Luet takakannen tekstin, kiinnostunut ja silmäilet läpi myös sisällysluettelon. Tarkistat kirjan julkaisuajankohdan ja tekijän. Olet myyty. Kirjan metatieto vaikutti ostopäätökseesi, sillä halusit kirjan sisältävän mahdollisimman ajankohtaista tietoa sekä tietenkin kirjailijan olevan suosikkisi.


Aivan yhtä lailla on siis tärkeää laatia verkkosivun tai -kaupan metatieto myyntiä tehostavaksi. Metatieto on usein avainasemassa myös hakukoneoptimoinnin (SEO) kannalta, sillä hakukoneet pystyvät metatietojen avulla etsimään ja löytämään tietoa tehokkaammin.


Metatieto on tietoa tiedosta


Metatieto, metadata, liitännäistieto, kuvailutieto… rakkaalla lapsella on monta nimeä. Törmäät itsekin metatietoon jatkuvasti. Yksinkertaisimmillaan metatieto on työpaikalla avaamasi tiedoston nimi ja tiedostotyyppi: matindokumentti.PDF – tässä on jo kaksi metatietoa.


Tavallisesti esimerkiksi työpaikalla käsitellään ja muokataan dokumentteja useiden eri tekijöiden toimesta. Dokumentissa metatieto voi siis olla muun muassa tiedoston nimi, koko, aihe, otsikko, dokumentin tyyppi tai tieto siitä, milloin dokumentti on viimeksi tallennettu.


CD-levyn metatieto taas kertoo esimerkiksi levyn nimen, sen esittäjän ja säveltäjän sekä julkaisupäivämäärän.


Metaotsikko ja metakuvaus


Title Tag eli metaotsikko ja Meta Description eli metakuvaus on syytä kirjoittaa mahdollisimman myyvästi ja todenmukaisesti, sillä nämä kaksi näkyvät Google-haussa kävijöille. Metaotsikko ja -kuvaus kertovat lisäksi myös itse hakukoneelle sen, mitä aihetta verkkosivusto käsittelee.


Millainen on hyvä metatieto? Metatietoja ei kannata laatia silmät ristissä, vaan niiden kirjoittamiseen kannattaa käyttää hitusen enemmän aikaa ja vaivaa. Sekä otsikon että kuvauksen kannattaa sisältää avainsana, jolla kävijät hakevat tuotettasi tai palveluasi Googlesta. Mikäli yrityksesi on esimerkiksi kauneushoitola, sisältää hyvä metatieto sanan kauneushoitola – tätä kannattaa vielä tarkentaa esimerkiksi paikkakunnalla. Metaotsikkoon on syytä kirjoittaa myös yrityksen nimi, kun taas metakuvaus voi keskittyä enemmän kävijän sivustolle houkuttelemiseen. Bazar Helsinki on avuksesi laatinut kolme hyvää vinkkiä toimivan metatiedon kirjoittamiseen, nappaa niksit alta!


Laadi hyvä metatieto – kolme vinkkiä


Metatieto kannattaa kirjoittaa niin, että sen tieto vastaa sivuston ajankohtaista tietoa ja aihetta. Sivuston aiheeseen sopimattomien hakusanojen viljely ei tehosta hakukoneoptimointia, vaikka niin saattaisi luulla: mitä enemmän suosittuja hakusanoja, sitä parempi näkyvyys hakutuloksissa, eikö? Epärelevantit hakusanat laskevat sivuston luottamusta niin Googlen kuin kävijöidenkin silmissä. Bazar Helsinki tietää, kuinka hyvä metatieto laaditaan ja jakaa siihen nyt kolme vinkkiä:


1. Tehokas metatieto sisältää CTA:n

CTA eli Call-to-Action sijoitettuna metakuvaukseen voi boostata CTR-lukua eli Click-Through Ratea. Metakuvaus kannattaa muutenkin miettiä mahdollisimman puhuttelevaksi, jolloin oikeanlainen CTA toimii kuin rasvattu. Kiinnostava, paikkansapitävä metakuvaus kannustaa kävijää klikkaamaan tiensä sivustolle. Mikäli CTA:ta ei ole, se on sijoitettu väärin tai muutoin toimii kehnosti, jää useat klikkaukset klikkaamatta sen takia.


2. Hyvä metatieto ei johda harhaan

Harhaanjohtava metatieto tympii – kävijä luulee metatiedon pohjalta saavansa ravintolan sivustolta tietoa herkulliselta kuulostavasta mutakakusta, mutta huomaakin linkkiä klikattuaan sen, ettei ravintolan jälkiruokalistasta ole löytynyt mutakakkua vuosiin. Vanhentunut metatieto tai niin sanottu Clickbait -metaotsake saa aikaan myös korkean Bounce raten eli välittömän poistumisprosentin.


3. Toimiva metatieto noudattaa merkkimäärää

Toimiva metatieto noudattaa maksimimerkkimäärä, joka on 155. Hakukoneet lukevat siis maksimissaan 155 merkkiä jättäen tämän ylimenevän osuuden lukematta. Ylimenevä osuus ei siis näy haussa. Älä hukkaa aikaasi turhan pitkiin tekstikappaleisiin, vaan pysyttele suositellun merkkimäärän alapuolella tai maksimissa.


Bazar Helsinki jakaa kanssasi mieluusti loputkin vinkit!

Vinkit eivät suinkaan loppuneet kolmeen – Bazar Helsinki jakaa kanssasi mieluusti loputkin! Yrittäjä, kiinnostaako sinua yrityksesi toiminnan tehokkuuden parantaminen?


Mikäli vastasit kyllä tai hieman nyökkäsit päälläsi, tulisi kiinnostaa myös metatietojen laatiminen. Bazar Helsinki tekee sinusta juuri sellaisen metamaisterin, joka olet aina halunnut olla. Eikä unohdeta kustannustehokkuutta, sillä meille maksat ainoastaan tehdystä työstä ja tuloksesta. Nappaa luuri käteen ja pirauta Jerelle numeroon 0400742623 jo tänään!






182 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

コメント


Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page