Haluatko myydä enemmän tai hankkia lisää liidejä? Kukapa ei haluaisi. Yritysblogin kirjoittaminen ei ole kiva lisä, jota kannattaa tehdä, jos joskus jää tunti tai kaksi ylimääräistä aikaa. Yritysblogia on tänä päivänä lähestulkoon pakko kirjoittaa, jotta ei jää muiden jalkoihin. Hyvä blogiartikkeli kasvattaa hakukonenäkyvyyttä ilmaiseksi, parantaa vuorovaikutusta asiakkaan ja yrityksen välillä, tekee somettamisesta hitusen helpompaa ja saa sinut kuulostamaan alan parhaalta ammattilaiselta.
Millainen on hyvä yritysblogi?
Hyvässä yritysblogissa yhdistyy sisällön laatu ja aktiivisuus – blogiartikkelit ovat kiinnostavia, hyödyllisiä sekä viihdyttäviä, ja niitä julkaistaan vähintään kerran viikossa. Mitä useammin, sen parempi. Hyvä yritysblogi myy vuorokauden ympäri silloinkin, kun yrityksen myyntimiehet vetävät sikeitä.
Vinkki: Blogiartikkeleita kannattaa elävöittää pienillä kuvilla, ymmärtämistä helpottavilla infograafeilla tai lyhyillä videopätkillä, sillä pelkän pitkän tekstipötkön lukeminen saattaa saada potentiaalisen asiakkaan tekemään U-käännöksen.
1. Yritysblogi on tärkeä osa hakukoneoptimointia
Palataan kysymykseen, miksi yrityksen kannattaa kirjoittaa blogia? Yksi tärkeimmistä syistä on hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization). Mikäli sivustolla ei julkaista mitään aktiivisesti, saattavat hakukoneet ajatella yrityksen lopettaneen toimintansa. Esimerkiksi muutaman kerran viikossa julkaistu blogiartikkeli on oiva tapa ilmoittaa Googlelle ja muille hakukoneille, että sivuston sisältö on ajankohtaista.
Muutama vinkki yritysblogin hakukoneoptimointiin:
🔗 Linkitä muihin kirjoittamiisi blogiartikkeleihin sekä arvostetuille sivustoille
→ sisäinen linkitys (Internal Links) ja ulkoinen linkitys (External Links).
🔑 Mieti tarkasti yrityksellesi tärkeimmät avainsanat ja rakenna blogiartikkeli niiden ympärille. Esimerkiksi talon kattoja pesevä yritys voisi kirjoittaa artikkelin nimeltä "Peltikaton pesu", sillä ihmiset hakevat Googlesta mitä todennäköisimmin juuri tällä hakulausekkeella silloin, kun haluavat tietää kuinka peltikatto pestään.
👩 Älä kirjoita blogiartikkelia ainoastaan hakukonetta ajatellen, sillä ihmiset eivät kiinnostu koneelle kirjoitetusta sisällöstä. He haluavat hyvää tietoa, inspiraatiota ja ideoita, jotta palaavat sisältösi pariin uudestaan.
Lukuvinkki: Blogiteksti orgaanisen näkyvyyden lähteenä
2. Yritysblogista on helppo siirtää sisältöä someen
Tuntuuko, että someen on hankala keksiä kiinnostavaa sisältöä, joka antaa seuraajien käyttämälle ajalle arvoa? Korosta blogiartikkelisi mielenkiintoisimpia kohtia muutamalla lauseella tai lyhyellä kappaleella vaikkapa Instagramissa tai Facebookissa, ja ohjaa potentiaaliset asiakkaat sosiaalisesta mediasta verkkosivustollesi tutustumaan palveluihisi. Näin saat hyödyllistä sisältöä someen ja lisää liikennettä sivustolle.
🧍♀️🧍♀️ Yritysblogin kirjoittaminen voi tuoda sivustollesi jopa 55 % enemmän kävijöitä verrattuna yritykseen, joka ei kirjoita blogia.
3. Yritysblogi parantaa asiantuntijakuvaa
Yritysblogi on loistava tapa tuoda esille yrittäjän persoonaa sekä yrityksen tarinaa. Lisäksi sen avulla voit parantaa asiantuntijakuvaa. Blogiartikkeleissa kannattaa pyrkiä vastaamaan yleisiin kysymyksiin, joihin potentiaaliset asiakkaat etsivät Googlesta vastausta → kookosöljyä sisältävää vartalovoidetta myyvän yrityksen on fiksua kirjoittaa artikkeli, jossa vastataan esimerkiksi kysymykseen "mitä hyötyä kookosöljystä on?".
Kun kirjoitat hyödyllistä sisältöä, joka osoittaa sinun olevan alan ammattilainen, kääntyvät blogin lukijat mitä todennäköisemmin puoleesi myös maksavina asiakkaina. Tämän toivossa yritykset jakavat tietoa verkkosivuillaan ja erilaisten ilmaisten verkkokurssien muodossa hyvin avokätisesti.
4. Yritysblogi saa ostamaan
Asiakkaan on helpompi tehdä ostopäätös lyhyen tuote- tai palvelukuvauksen sijaan sen jälkeen, kun hän on saanut enemmän tietoa tuotteen käytöstä ja ominaisuuksista tai palvelun hyödyistä. Ostaja haluaa useimmiten saada varmistuksen kysymykseen "miksi tämä kannattaa ostaa?" – blogiartikkeli on loistava tapa kertoa hänelle se. Hyväkään blogiartikkeli ei kuitenkaan saa asiakasta heiluttamaan maksukorttia, mikäli verkkosivu- tai kauppa ei tee ostamisesta sujuvaa. Pidä siis huoli siitä, että ostaminen on helppoa!
🛍️ Yli puolet ihmisistä on tehnyt ostoksen luettuaan blogiartikkelin. Yritysblogin avulla voit siis myydä enemmän.
Aktiivinen bloggaaminen ei tuo tuloksia yhdessä yössä
Yritysblogin kirjoittaminen on aikaa vievää. Urakkaa ei helpota lainkaan tieto siitä, että asiakkaat eivät jonota ovellesi artikkelin julkaisua seuraavana aamuna. Hakukoneoptimoitu blogiartikkeli hakee paikkaansa hakutulossivulla vielä viikkojen ja kuukausienkin jälkeen. Yrityksen kuitenkin kannattaa kirjoittaa blogia, sillä hyvä kirjoitus tuo asiakkaita parhaimmillaan vielä jopa vuoden, kahden tai kolmen päästä, sillä blogiartikkeli ei poistu tai lakkaa näkymästä Googlessa, ellet poista sitä.
Yritysblogi meiltä – kun tekstin tuottaminen takkuaa
Bazar Helsinki on luovan sisällön toimisto, joten meiltä sanat soljuvat sujuvasti! Tuomme ammattitaitosi ja kilpailuetusi parhaimmalla tavalla esille hakukoneoptimoidun blogiartikkelin muodossa, olitpa mestari sitten pullien leipomisessa tai sähköjen asentamisessa. Ota meidän numero 📞 020 127 9991 talteen, tai soita vaikka heti!
Commentaires