• Bazar

Millainen on hyvä uutiskirje? Lue neljä vinkkiä!

Kerran kuussa lähetetty uutiskirje ei välttämättä enää toimi. Sähköpostimarkkinointi on tehokasta – mutta vain hyvällä, lukijalle lisäarvoa tuovalla sisällöllä. Sisältöä ja suunnitelmaa luodessa on hyvä pitää mielessä se, että potentiaalisen asiakkaasi sähköpostissa on todennäköisesti uutiskirje myös kilpailevalta yritykseltä. Kuinka siis erottua muista? Yksinkertaisesti, anna ilmaiseksi ja ole oma itsesi.


Jos yrityksesi kouluttaa koiria, lisää uutiskirjeeseen vinkkejä esimerkiksi hihnakäyttäytymiseen liittyen. Kun annat tietoa ja palasen ammattilaisen näkökulmaa ilmaiseksi, kääntyy lukija taatusti puoleesi ongelman osuessa omalle kohdalle – luottaahan hän jo taitoihisi.


Lisää mukaan ripaus huumoria sekä persoonallisuutta, sillä pelkkien ilmaisten vinkkien antaminen ei riitä. Ihmiset haluavat nähdä ihmisen yrityksen takana.


Uutiskirje pelkkänä tekstinä vai myös kera kuvien?


Vaikka kuvan sanotaan kertovan enemmän kuin tuhat sanaa, on toisinaan myös täysin tekstipohjaiselle uutiskirjeelle paikkansa. Vain tekstiä sisältävä uutiskirje kantaa nimeä Plain text -uutiskirje. Tekstipohjainen uutiskirje on helpompi saada tuntumaan henkilökohtaiselta kirjeeltä, kun taas visuaalisia elementtejä sisältävä HTML-uutiskirje on kätevämpi tyylitellä yrityksen ilmeen mukaisesti: molemmissa uutiskirjetyypeissä on siis puolensa! Sekä teksti- että kuvapohjaista uutiskirjettä kannattaa kokeilla ja vertailla kumpi toimii kohderyhmän keskuudessa paremmin.


1. Hyvä uutiskirje herättää mielenkiinnon ensi kättelyssä


Kun lukija näkee uutiskirjeesi sähköpostinsa avatessaan, hän joko kiinnostuu siitä tai selaa ohi vauhdilla. Hyvä uutiskirje herättää mielenkiinnon välittömästi – eikä pelkästään otsikolla, vaan myös otsikon alapuolella lymyilevällä preheaderilla.


Otsikko voi esimerkiksi kysyä, tarjota tai todeta. Pysy kuitenkin aiheessa äläkä kiusaa lukijoitasi harhaanjohtavilla click bait -otsikoilla, jotka pahimmassa tapauksessa saavat lukijat liittymään postituslistalta poistuneiden joukkoon. Hyvä uutiskirje sisältää kiinnostavan, aiheeseen linkittyvän otsikon, joka ei paljasta liikaa.


Aihekentän otsikko sekä sen alapuolella sijaitseva, lauseen mittainen preheader voi sisältää emojeita. Kaikenlaisiin ihmisiin hymiöt, sydämet ja palmut eivät tehoa, mutta kokeilemalla sekin selviää. Kaikki sähköpostiohjelmat eivät kuitenkaan tue aihekentän emojeita.


Haluatko tehdä lähtemättömän vaikutuksen? Lue loputkin vinkit otsikointiin!


2. Toimiva uutiskirje ohjaa ottamaan seuraavan askeleen


Uutiskirje ei kannata ilman yhteystietoja – ei tietenkään. Tämän lisäksi toimiva uutiskirje sisältää suorat linkit someen sekä Call to Action -painikkeen (CTA). Ilman näitä oleellisia tietoja herää kysymys: etkö halua lukijan ottavan seuraavaa askelta? Hyvä CTA on esimerkiksi lue lisää, osta tai varaa nyt. CTA-painikkeita voi olla useampi, mutta maltti on valttia tässäkin! Jos lukijalle antaa mahdollisuuden tehdä sitä sun tätä, ei hän välttämättä tee yhtikäs mitään.


3. Visuaalinen uutiskirje kiinnostaa


Pitkä pätkä pelkkää tekstiä saattaa saada lukijan huokaisemaan, kun taas muutama kuva kappaleiden väliin upotettuna luo mielikuvan hitusen helpommin luettavasta tekstistä. Osa ihmisistä kuitenkin haluaa tiedon olevan sellaisenaan silmien edessä, jolloin Plain text -malli toimii paremmin kuin HTLM-uutiskirje.


Etenkin jos uutiskirje käsittelee vaikeaa tai monimutkaista aihetta, havainnollistavat ja tukevat kuvat tekstin sanomaa. Kuvat kannattaa kuitenkin pitää pieninä ja nopeasti latautuvina, jotta uutiskirje ei lennä roskakoriin hitaiden yhteyksien vuoksi.


Visuaalisuus tarkoittaa toki muutakin kuin kuvia: sommittelua ja värejä. Sekava uutiskirje saa lukijan taatusti poistumaan listoilta, kun taas järkevää rakennetta noudattava uutiskirje kera yhteensopivien, brändin visuaalisen ilmeen mukaisten sävyjen pitää lukijat tyytyväisinä – eihän kellään ole aikaa yrittää saada selvyyttä sekamelskasta!


Tarvitsetko apua uutiskirjeen elävöittämiseen? Bazar Helsinki tuottaa katseen vangitsevan visuaalisen sisällön sekä tarvittaessa raapustaa myös kiinnostavan tekstin.


4. Hyvä uutiskirje ei pakota jäämään


Lukijaa ei kannata yrittää pitää listoilla väkisin. Esimerkillinen uutiskirje sisältää postituslistalta poistumislinkin uutiskirjeen alareunassa – poistuminen on siis hyvä tehdä helpoksi ja vaivattomaksi, jotta voit pitää aidosti kiinnostuneista lukijoistasi entistäkin parempaa huolta.


Kiinnostava uutiskirje pohjautuu sisältöön – ja sen Bazar Helsinki taitaa parhaiten!


Oli kyseessä sitten Plain text -tai HTML-uutiskirje, on sisältö uutiskirjeen keskiössä. Sisältö vaikuttaa alusta loppuun asti: se vangitsee katseen jo heti ensi kättelyssä vieden lukijan syvemmälle aiheen pariin – sisältö on siis asia, johon kannattaa pihistämisen sijaan panostaa! Bazar Helsinki tuottaa kaiken tarvitsemasi sisällön houkuttelevasta tekstistä optimoituihin kuviin sekä videoihin. Haluatko lisää myyntiä uutiskirjeen kautta? Ota yhteyttä tiimiin, joka tekee työt kustannustehokkaasti nopeallakin aikataululla.

3 katselukertaa
Ota yhteyttä

Yhteystiedot:

info@bazarhelsinki.fi

020 127 9991

Bazar Helsinki

Tarkkampujankatu 18

00150 Helsinki

Seuraa Bazaria:

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • LinkedIn

© 2020 Bazar Helsinki