Digimarkkinointi tunnetaan myös nimellä digitaalinen markkinointi. Kyse on markkinoinnin osa-alueesta, jota lähes jokaisen yrityksen on kannattavaa hyödyntää digitalisaation valtaamassa maailmassa – kun puhelimesta löytyy nykyään niin lentolippu kuin maksukorttikin, kannattaa yrityksen harkita markkinointinsa kohdistamista lehtisten sijaan esimerkiksi sosiaaliseen mediaan.
Mikäli markkinointibudjetti venyy molempiin, on yrityksen usein järkevää hyödyntää digimarkkinoinnin lisäksi perinteisen markkinoinnin keinoja. Nämä kaksi tapaa tehdä markkinointia elävät parhaimmillaan harmonisessa symbioosissa tuoden tulosta taloon.
Digimarkkinointi käsittää muun muassa seuraavat:
sosiaalinen media
verkkosivut
hakusanamainonta
hakukoneoptimointi
videomarkkinointi
sähköpostimarkkinointi
sisältömarkkinointi
bannerimainonta
Perinteinen markkinointi sen sijaan pyörii lehtimainoksien, käyntikorttien ja esitteiden ympärillä. Myös esimerkiksi televisio- ja radiomainokset sekä suoramarkkinointi kuuluu perinteisen markkinoinnin raamien sisään.
Digimarkkinointi tehostaa kommunikointia
Vaikka digimarkkinointi on ottanut paikkansa nykyajan markkinointimaailmasta, löytyy tilaa myös perinteiselle tavalle tehdä markkinointia. Sen lisäksi, että digimarkkinointi pitää sisällään muun muassa sisältömarkkinoinnin ja perinteinen markkinointi esitteet, eroaa näiden kommunikointitapa toisistaan. Digimarkkinointi on tehokas tapa tehostaa yrityksen ja asiakkaiden välistä kommunikointia.
Digimarkkinointi kommunikoi kohderyhmän kanssa kaksisuuntaisesti esimerkiksi sosiaalisen median postauksessa.
Yritys kysyy kysymyksen tai heittää ilmoille keskustelunaiheen, johon potentiaalinen asiakas vastaa vaikkapa kommenttikentässä. Kyse on julkisesta kommunikoinnista, jonka nopeatempoisuus mahdollistaa tarpeellisten kampanjakohtaisten muutosten tekemisen sähäkästi.
Perinteinen markkinointi kommunikoi kohderyhmän kanssa yksisuuntaisesti esimerkiksi lähettämällä esitteen potentiaalisen asiakkaan kotiin.
Potentiaalinen asiakas ei kuitenkaan vastaa takaisin. Perinteinen markkinointi puhuu, asiakas kuuntelee. Kommunikointi tapahtuu toimiston aukioloaikojen puitteissa.
Digimarkkinointi tavoittaa lähes jokaisen suomalaisen
Kaikki ovat verkossa, kaikki tapahtuu verkossa. Instagramia ja Snapchatia selataan jopa puolet päivästä, laskut maksetaan verkkopankin mobiilisovelluksella ja lapsia viihdytetään iPadilla. Digimarkkinointi tavoittaa lähes jokaisen suomalaisen – vain noin 1 % koko kansasta jää digimarkkinoinnin ulkopuolelle. Digimarkkinoinnista toimivan tekevät laajat kohdennusvaihtoehdot, interaktiivisuus sekä äärettömän tarkasti analysoitavat tulokset.
Pienyritykset ja yksinyrittäjät: digimarkkinointi on mahdollista toteuttaa myös pienellä budjetilla. Siinä missä TV-mainos maksaa tuhansia, voi Facebook-videomainoksen pyöräyttää käyntiin kympillä.
Jotta digimarkkinointi kannattaa, on syytä määrittää selkeät tavoitteet. Tämän jälkeen valitaan tavoitteita tukevat kanavat ja viesti, jolla kohderyhmää halutaan puhutella. Digimarkkinointi vaatii kaverikseen strategian, jonka luomisessa jeesaa Bazar Helsinki.
Kenelle digimarkkinointi sopii?
Digimarkkinointi sopii kaikenlaisille yrityksille toimialasta tai kokemusvuosista riippumatta. Siitä hyötyvät niin pienet, keskisuuret kuin suuretkin yritykset, jotka haluavat tehostaa viestintäänsä ja kasvattaa lukujaan. Tärkein työkalu digimarkkinointi on verkossa kokonaan tai osittain toimiville yrityksille. Digimarkkinoinnin avulla viesti voidaan kohdistaa juuri sille kohdeyleisölle, joka suuntaa mainoksen nähtyään ostohousut jalassa kaupoille.
Bazar Helsinki on aikasi arvoinen digimarkkinointitoimisto
Onko punainen lanka hukassa? Digimarkkinointi on tehokas ja nykyaikainen tapa tehdä markkinointia – tulosta ei kuitenkaan synny vahingossa. Digimarkkinointia tehdessä on ensiarvoisen tärkeää tietää, mitkä ovat tavat päästä tavoitteisiin. Bazar Helsinki ei ole perinteinen mainostoimisto, vaan maksat ainoastaan työpanoksesta jota kulloinkin tarvitset. Soita meille numeroon 020 127 9991, tai täytä yhteydenottolomake sivun alareunasta. Ollaan kuulolla!
Comments