• Bazar

Näin tehdään Instagram Stories markkinointi


Instagram Stories on ihanan Instagramin ominaisuus, jota selataan pitkin päivää. Instagram avataan samalla sekunnilla pepun painautuessa bussin penkkiin – ystävien tarinoita käydään läpi aina, kun siihen tulee mahdollisuus. Mistä ihmeen tarinoista on kyse? Tarinat ovat ainoastaan 24 tunnin ajan näkyviä kuvia tai lyhyitä videoklippejä, joiden sisältö on usein rentoa ja viihdyttävää. Tarinat eivät tallennu tai jää profiiliin nähtäville, jonka vuoksi Storiesiin julkaisemiseen on huomattavasti matalampi kynnys. Vaikka Instagram on vahvasti visuaalinen sovellus, jossa Instagram feedillä maalataan julkisuuskuvaa ja luodaan brändiä kera brändivärien, annetaan tarinoissa anteeksi pieni rosoisuus. Tarinoissa kannattaa rohkeasti tuoda esille aitoutta ja persoonallisuutta. Mainokset kannattaa kuitenkin luoda myös tarinoihin kera ammattilaisen kädenjäljen.


Lue täältä, kuinka yhtenäinen Instagram feed rakentuu


Instagram Stories markkinointi kannattaa tehdä huolella, jotta roposet kilahtavat viemärin sijaan omaan kassaan. Esimerkiksi uudelleenmarkkinointi toimii Instagram Storiesissa varsin mallikkaasti. Tarinamainos voi vaikkapa muistuttaa tuotteista, joita potentiaalinen asiakas on käynyt verkkokaupassa silmäilemässä. Muistutus toimii tämän lisäksi hyvin ostoskoriin jätettyjen tuotteiden kohdalla.

Vaikka oikein tehty Instagram Stories markkinointi tekee taikojaan, ei perinteistä kanavaa kannata unohtaa. Oletko sittenkin sitä mieltä, että kohderyhmäsi lymyilee Facebookissa? Kun luot tarinamainoksen Facebookin mainostyökalulla, voit määrittää sen näkyväksi myös Facebookin Storiesissa.


Instagram Stories markkinointi neljän vinkin avulla


Instagram Stories markkinointi toimii erityisen hyvin, sillä mainokset sijoittuvat seurattujen henkilöiden tarinoiden väleihin. Mainoksella on vain muutama sekunti aikaa herättää potentiaalisen asiakkaan mielenkiinto, jotta tämä ei klikkaa mainoksen yli. Lue vinkit, jotka Bazar Helsinki on sinulle koostanut, ja kokeile sen jälkeen luoda oma mainos.


Kun yrityksen Instagram-tili on linkitetty yrityksen Facebook-tiliin, voit luoda tarinamainoksen Facebookin mainostyökalulla.

1. Aseta oikea kuvakoko tai valitse video

Tarinassa näkyvä mainos kannattaa suunnitella kuvakokoon 1080 x 1920. Kuvasuhteeksi suositellaan 9:16. Kuva näkyy ainoastaan 5 sekuntia, kun taas yksittäisen videon maksimipituus on 15 sekuntia. Voit myös valita yhteen mainokseen kolme kuvaa, jotka tällöin näkyvät peräkkäin kukin viiden sekunnin ajan. Mainoksen jälkeen jatkuu ne tarinat, joita potentiaalinen asiakas on alunperin tullut katsomaan. Muista ladata kuva muodossa .jpg tai .png, sekä video muodossa .mp4 tai .mov.


2. Määritä kohderyhmä ja kohdenna

Mikäli mietit, löytyykö Instagramista kohderyhmääsi osuvia henkilöitä, on vastaus mitä luultavammin kyllä. Suomessa Instagramia selaavat pääosin 18–29-vuotiaat nuoret aikuiset, mutta mukaan mahtuu myös suuri joukko 30–49-vuotiaita. Kyse on 1,7 miljoonan suomalaisen joukosta, johon sinäkin taatusti kuulut – Instagram löytyy varmasti myös omasta puhelimestasi!


Muutamia yleisiä kohdennusvaihtoehtoja:

  • kattavuus

  • konversiot

  • liikenne

  • näyttökerrat


3. Herätä kiireisen somettajan huomio

Instagram Stories markkinointi koostuu visuaalisista mainoksista, jotka vilahtavat kohdehenkilön kavereiden tarinoiden välissä varsin nopealla temmolla. Mainoksen yli hypätään, mikäli se ei herätä kiinnostusta heti – ja nyt puhutaan muutamasta sekunnista. Hyvä tarinamainos sitouttaa jopa tavallista syötemainosta paremmin. Mainosta ei kannata hukuttaa pitkän tekstipätkän alle, sillä kukaan ei ehdi lukemaan ja sisäistämään asioita salamannopeasti. Mainosmateriaalin voit väsätä itse esimerkiksi Canvalla, mutta taatusti myyvän matskun tuottaa Bazar Helsinki kera hyödyllisten Instagram Stories markkinointivinkkien.


Huomioi suunnitteluvaiheessa ja sijoittelussa se, että vasempaan yläreunaan tulee esille käyttäjätilin nimi, jonka alla komeilee teksti Sponsoroitu.

4. Analysoi tuloksia Google Analyticsissä

Mitään mainontaa ei kannata tehdä, mikäli tavoitteita ei aseteta. Kysy itseltäsi, mitä mainoksella halutaan saada aikaan? Onko tavoitteena kenties osto tai esimerkiksi X määrä mainoksen klikkauksia? Oli miten oli, voi tarinamainonnan tuloksia analysoida näppärästi Google Analyticsillä. Jotta analytiikkaohjelman käyttäminen onnistuu, tulee sinun tehdä oikeaoppinen tägitys. Jos tuntuu vaikealta, apuun rientää Bazar Helsinki – soita meille numeroon 020 127 9991!


Bazar Helsinki taitaa tarinankerronnan lisäksi tarinamarkkinoinnin

Bazar Helsinki on uuden ajan digimarkkinointitoimisto, joka tuntee nykyaikaiset viestintäkanavat sekä toimivat kikat markkinoinnin toteuttamiseen. Mikäli Instagram tuntuu itselle vielä vieraalta pelikentältä, antaa Bazar Helsinki parhaat varusteet ja pelivinkit voittoon, so game on!

6 katselukertaa
Ota yhteyttä

Yhteystiedot:

info@bazarhelsinki.fi

020 127 9991

Bazar Helsinki

Tarkkampujankatu 18

00150 Helsinki

Seuraa Bazaria:

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • LinkedIn

© 2020 Bazar Helsinki