Pieni budjetti? Jatka lukemista! Pienen yrityksen markkinointi pyörii jollain aivan muulla kuin rahalla. Pienen yrityksen vahvuuksilla, kuten yrittäjän intohimolla voi saada enemmän aikaan kuin setelinipulla – rakkaus lajiin on kuitenkin tuotava esille. Leipuri tekee taatusti herkullisia leivoksia, mutta pienen yrityksen markkinointi saattaa tuottaa leipuriyrittäjälle päänvaivaa. Bazar Helsinki taas tuntee markkinointikentät huomattavasti reseptejä paremmin! Katso meidän vinkit PK-yrityksen kustannustehokkaaseen markkinointiin alta.
Viisi toimivaa vinkkiä PK-yrityksen markkinointiin
Pienen yrityksen markkinointi ei ole samanlaista kuin jättimäisen bisneksen boostaaminen. Toki yhteisiäkin piirteitä löytyy, mutta pienen tai keskisuuren yrityksen eli PK-yrityksen on kiinnitettävä huomio eri asioihin. Bazar Helsinki jakaa nyt viisi vinkkiä, joilla pienen yrityksen markkinointi saadaan toimimaan ja liiketoiminta kasvamaan:
1. Panosta asiakaskokemukseen
Tyytyväiset asiakkaat ovat menestyvän liiketoiminnan ydin. Vaikka elämme internetin ja sosiaalisen median pyörittämässä maailmassa, jossa yritykset panostavat mainontaan, sana leviää edelleen myös perinteisesti ystävältä ystävälle. Pienen yrityksen markkinointi helpottuu huomattavasti, kun panostat asiakaskokemukseen – kehitä tuotteesi tai palvelusi niin hyväksi, että Liisa ei voi olla mainitsematta siitä Lotalle. Hyvä tuote tai palvelu höystettynä sydämellisellä asiakaspalvelulla on varma tie suosioon.
Jotta asiakaskokemus voi olla paras mahdollinen, on sinun tunnettava asiakkaasi. Millaisista asioista Liisa pitää? Kuinka Lotta maksaa verkkokauppaostoksensa mieluiten, pankkikortilla vai laskulla? Reagoi palautteisiin ja kehitysideoihin. Älä pelkää kysyä asiakkaiden mielipidettä ja osallistaa heitä toimintasi kehittämiseen. Etenkin kun kyselyn vastanneiden kesken arvotaan pieni palkinto, saat asiakkaat takuuvarmasti osallistumaan. Aika on ihmisille rahaa, joten he harvoin käyttävät sitä sinuun hyötymättä siitä itse mitään.
PK-yritys voi työllistää useammankin henkilön. Mikäli yrityksessä on sinun lisäksesi muita tekijöitä, panosta myös heidän viihtyvyyteensä. Pienen yrityksen markkinointi kaipaa boostia iloisista työntekijöistä, joiden tyytyväisyys näkyy työnteossa ja asiakaskohtaamisissa. Työntekijän hyvinvointi vaikuttaa asiakaskokemukseen: huonosti voiva asiakaspalvelija kera nyrpeän naaman ei saa asiakasta palamaan, sen sijaan iloinen tervehdys ja lämmin hymy tekee vaikutuksen.
2. Ole esillä sosiaalisessa mediassa
Pienen yrityksen markkinointi on myös asiakaspalvelua verkossa. Sosiaalinen media on tänä päivänä tärkeä väylä potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseen sekä jo olemassa olevien asiakassuhteiden ylläpitämiseen. Voit hyödyntää somea niin maksetun kuin ilmaisenkin näkyvyyden saavuttamisessa.
Vaikka maksettu näkyvyys vaatiikin hitusen hilloa, ei budjetin tarvitse olla suuri: Facebook- ja Instagram -mainontaa voi tehdä hyvin muutamalla kympillä. Kun budjetti on rajallinen, korostuu strategian sekä kohdentamisen tärkeys. Mikäli suunnitelmaa tai kohderyhmää ei ole, voit samantien heittää vähäisetkin setelit ulos ikkunasta. Kaipaatko ammattilaisen strategista näkökulmaa tai apua markkinointiin budjetoidun rahan kustannustehokkaaseen sijoittamiseen? Bazar Helsinki jeesaa!
Pienen yrityksen markkinointi koostuu maksetun mainonnan lisäksi orgaanisesta eli ilmaisesta mainonnasta. Tärkeintä on olla somessa aktiivinen ja tuottaa kanaviin sellaista sisältöä, joka kiinnostaa juuri sinun kohderyhmääsi. On kuitenkin täysin turhaa postata päivittäin huonoa sisältöä vain aktiivisuuden ylläpitämiseksi – älä siis anna laadun kärsiä. Pelkkä kuiva sisältö tuotteista tai palveluista karkottaa seuraajat taatusti, jonka vuoksi somessa kannattaa tuoda esille myös henkilökunnan persoonaa, yrityksen brändiä sekä tarinaa. Bazar Helsinki taitaa luovan sisällön tuottamisen sekä tuloksellisen somettamisen, ota yhteyttä täältä!
3. Erotu persoonalla ja brändillä
Etenkin kun toimiala on kilpailtu, massasta täytyy erottua. Sinä teet yrityksestäsi yksilöllisen, ainutlaatuisen ja kiinnostavan – ihmiset haluavat nähdä ihmisen yrityksen takana. Pienen yrityksen markkinointi hyötyy persoonasta. Mieti myös, millaisen henkilön haluat näyttää vastaavan yrityksen toiminnasta: oletko pirteä, iloinen ja ammattitaitoinen vai väsyneen oloinen, epäsiisti ja huolimaton? Osa yrittäjistä näyttää somessa ainoastaan täydellisyyttä ja rakentaa brändiä sen varaan, kun taas osa paljastaa myös inhimillisen puolensa. Aina pelkkä kiillotettu julkisuuskuva ei tehoa, vaan usein ripaus aitoutta saa ihmiset rakastumaan.
Voit näyttää somessa palasia yrittäjän arjesta, ottaa osaa somekansan keskuudessa suosittuihin haasteisiin ja kommunikoida asiakkaiden kanssa lähes ystävänomaiseen sävyyn. Ole heille läsnä.
Pienen yrityksen markkinointi tarvitsee persoonan lisäksi tunnistettavaa brändiä. Kun brändi on helposti tunnistettava ja viesti yhtenäinen, painuu yrityksesi potentiaalisten asiakkaiden muistiin elävämmin. Panosta visuaaliseen ilmeeseen ja pidä huoli siitä, että ilme säilyy yhtenäisenä jokaiseen kanavaan jaetussa julkaisussa ja painetussa materiaalissa.
4. Laita verkkosivut ja hakukoneoptimointi kuntoon
Tänä päivänä yrityksen toiminnasta kannattaa siirtää siivu verkkoon. Vaikka asiakas tekisi ostonsa perinteisesti kivijalkakaupasta, usein hän hakee tietoa etukäteen verkosta ja vasta tämän jälkeen astelee ovista sisään. Verkkosivut ovat must have – eikä mitkä tahansa verkkosivut, vaan responsiiviset sellaiset. Responsiivisuus tarkoittaa sitä, että verkkosivu skaalautuu käytettävän laitteen mukaan sopivaksi. Kuvat näkyvät kokonaisina, tekstit on helppo lukea ja painikkeita pystyy painamaan. Suurin osa silmäilee internetiä mobiililaitteelta, jonka vuoksi mobiiliystävällisyys on verkkosivun yksi tärkein ominaisuus.
Pienen yrityksen markkinointi vaatii tuekseen myös hakukoneoptimointia (SEO). Ihmiset jaksavat selata Googlen hakutuloksia läpi yhden tai maksimissaan kahden sivun verran, mutta usein tarttuvat ensimmäiseltä sivulta ensimmäisiin vaihtoehtoihin. Haluat taatusti parhaalle paikalle, joka moninkertaistaa näkyvyytesi? Oikein tehty hakukoneoptimointi nostaa sijoitustasi hakutulossivulla.
Kokeile, missä kohtaa hakutuloksia näyt tällä hetkellä: etsi selaimen incognito-tila painamalla CTRL + Shift + N. Tämän jälkeen googleta yrityksesi toimiala/relevantti hakusana/paikkakunta. Relevantilla hakusanalla tarkoitetaan sellaista sanaa tai lausetta, jota potentiaalinen asiakas käyttää Googlessa etsiessään sinua.
5. Tee yhteistyötä ja verkostoidu
Sinun ei tarvitse olla paikkakuntasi Duracell-pupu verkostoituaksesi – myös introverttien kannattaa harjoitella verkostoitumistaitoja, ole oma itsesi. Pienen yrityksen markkinointi helpottuu huomattavasti kumppanuuksista, puhumattakaan vertaistuesta jota voit saada ja antaa.
Esimerkiksi kaksi pientä yritystä voi yhdistää voimansa ja tuottaa yhdessä maailman parhaan asiakaskokemuksen. Etsi sellainen yritys yhteistyöhön, joka ei suoraan kilpaile kanssasi, mutta ymmärtää liiketoimintaasi samalla tavalla kuin sinä hänen.
Bazar Helsinki auttaa yritystäsi kasvamaan
On sinun aikasi kasvaa täyteen potentiaaliin! Bazar Helsinki on yrityksesi luotettava digikumppani, joka taitaa niin kiinnostavan sisällön, verkkosivut ja hakukoneoptimoinnin kuin printtimateriaalinkin. Bazar Helsinki ei ole tavanomainen mainostoimisto, vaan meillä maksat ainoastaan työpanoksesta: palvelupaketeista pieneen tarpeeseen sopii Light, jatkuvaan jeesiin Luova ja kokonaisvaltaiseen kampanjointiin Laaja. Oletko valmis kasvattamaan liiketoimintaasi? Mikäli vastasit KYLLÄ, lue lisää täältä!
Comments