Sähköpostimarkkinointi on joidenkin mielestä menneen talven lumia, kun taas toiset ymmärtävät sen edelleen olevan tehokas työkalu lähestulkoon alalla kuin alalla.
DMA:n mukaan jokainen sähköpostimarkkinointiin käytetty euro tuo sinulle 43 euroa takaisin.
Nyt emme kuitenkaan keskity sähköpostimarkkinoinnin hyötyihin, vaan tehokkaan markkinointiviestin kirjoittamiseen. Hyvä sähköpostimarkkinointi saa voimansa myyvästä sisällöstä, joka onnistuu puhuttelemaan asiakasta juuri oikealla hetkellä.
Millaista on hyvä sähköpostimarkkinointi?
Ajatellaan asiaa siltä kantilta, millaiset sähköpostit sinä itse heivaat roskakoriin. Tylsät, mitäänsanomattomat ja hyödyttömät viestit ovat niitä, jotka usein löytävät paikkansa roskiksesta. Sen sijaan hyödyllistä tietoa antavat sähköpostiviestit saavat usein jäädä.
Hyvä sähköpostimarkkinointi on...
✔️ Tarkasti kohdennettua → jos asiakas on osoittanut kiinnostuksensa mopoajokortin suorittamiseen, on hänelle turha tehdä sisältöä B-ajokortista.
✔️ Asiakkaalle hyödyllistä → mikäli lähetät asiakkaallesi joka perjantai kuluneen viikon kuulumisista kertovan sähköpostiviestin, menetät takuulla tilaajan sähköpostilistaltasi.
✔️ Aktivoivaa → jos asiakas ei tiedä, mitä tehdä, hän tuskin tekee mitään. Lisää sisältöösi siis käskymuotoisia toimintakehotteita, kuten "lue lisää" tai "lataa tästä".
Viisi vinkkiä sähköpostimarkkinoinnin sisällön luomiseen
Sähköpostimarkkinointi tulee olemaan läsnä tulevaisuudessakin, sillä sähköpostia on hankala korvata. Ihmiset käyttävät sähköpostejaan päivittäisen kommunikoinnin lisäksi esimerkiksi Facebookiin sekä erilaisille verkkosivuille kirjautumiseen. Kiinnostavan markkinointiviestin tekeminen on kuitenkin taitolaji, joten lue vinkit alta, jotta onnistut sähköpostimarkkinoinnissa lähes kuten kokeneet markkinointikonkarit 👇😉
1. Tee otsikosta niin houkutteleva, ettei viestiä voi ohittaa
Kun sähköpostiin kilahtaa viesti, katsot kuka sen on lähettänyt ja mikä on viestin aihe – ja näin tekee myös asiakkaasi. Viestin aiheen eli otsikon tärkein tehtävä on herättää asiakkaassa mielenkiinto, jolloin uteliaisuus suorastaan pakottaa avaamaan viestin.
Mielenkiintoa herättäviä sanoja ovat esimerkiksi miksi, miten, missä, näin ja kuka. Käytä tällaisia sanoja otsikossasi. Kokeile käyttää toimintaan ohjaavaa tai kysyvää muotoilua otsikossa, ja pidä otsikon pituus lyhyenä (3-5 sanaa).
2. Unohda ammattisanasto – puhu kieltä, jota asiakkaasi ymmärtävät
Ammattisanasto sopii alan ammattilaisten suuhun. Asiakkaasi eivät välttämättä tiedä, mitä lyhenne EI30 tarkoittaa, vaikka kattoalan asiantuntijana tiedät sen viittavaan palokatkon palonkestävyysaikaan. Käytä siis sellaisia sanoja, jotka asiakkaasi ymmärtävät, tai vähintäänkin selitä erilaiset lyhenteet ja sanastot auki.
Selkokielinen sisältö myy paremmin, joten jos aikasi ei riitä sanasokkeloiden "suomentamiseen", anna ulkopuolisen sisällöntuotannon ammattilaisen kirjoittaa ammattisanastosi helpommin ymmärrettävään muotoon.
3. Lähetä viesti nimellä, älä tittelillä
Sähköpostimarkkinointi on hyvin henkilökohtainen tapa viestiä. Kirjoita sisältöä ihmiseltä ihmiselle, äläkä piiloudu tittelin taa – "Ystävällisin terveisin, Minna Joensuun Kukkakaupalta" on huomattavasti enemmän luottamusta herättävä viestin lopetus kuin esimerkiksi mitäänsanomaton "Terveisin, Joensuun Kukkakauppa".
4. Valitse yksi tärkeä aihe, jota sisältö käsittelee
Selkeä sisältö toimii usein paremmin kuin sekametelisoppa, jonka luettuaan asiakas ei oikeastaan tiedä, mitä jäi käteen. Jos sinulla on paljon asiaa, valitse yhteen sähköpostiviestiin esimerkiksi yksi tai kaksi pääaihetta, ja kirjoita toinen sähköpostiviesti toiselle aiheelle. Näin saat tehtyä sähköpostimarkkinoinnista toimivampaa, sillä ihmiset eivät yleensä jaksa keskittyä tai kykene muistamaan montaa uutta asiaa yhdellä kertaa.
5. Muista, ettei sisältö tarkoita ainoastaan tekstiä
Sähköpostimarkkinointi saa olla myös visuaalista – taatusti itsekin luet mieluummin tekstiä, jonka seassa on muutama kuva sen sijaan, että joutuisit keskittymään pitkään tekstipötköön valkoisella tyhjällä taustalla. Kuvien lisäksi kiinnitä huomiota sähköpostiviestien designiin, sillä kauniit kirjeet ovat lähtökohtaisesti kiinnostavampia kuin vaikkapa punaiset viestit keltaisella otsikolla.
Voit käyttää aiheeseen sopivia kuvia tai graafista materiaalia, sillä ne kiinnittävät huomion ja saattavat auttaa hahmottamaan tekstissä käsitellyn asian paremmin. Huomioi kuitenkin, että käyttämäsi kuvat ovat tarpeeksi pieniä, jotta sähköpostiviestit latautuvat nopeasti.
Sähköpostimarkkinointi ilman hyvää sisältöä on kuin kakku ilman herkullista täytettä
... eikä kakku houkuttele, jos täyte puuttuu – samalla tavalla myöskään sähköpostimarkkinointi ei houkuttele ilman vastaanottajalle personoitua sisältöä. Sisällöntuotanto eli juurikin sisällön luominen saattaa kuitenkin turhauttaa, jos et oikein tiedä, millaista henkilöä sinun tulisi puhutella ja miten. Me autamme sinua siinä!
Comentarios