• Bazar

Somettaminen sujuvaksi – ota käyttöön somemainonnan työkalut!

Somessa pitää olla esillä. Kun monta rautaa on tulessa, kaikkien kanavien hallinta ja analysointi voi olla todellinen kompastuskivi. Alkuun kannattaa valita yksi kanava, jonka opettelee tuntemaan kuin omat taskunsa. Aloita esimerkiksi Facebookista tai Instagramista riippuen siitä, minkä ikäistä populaa kohderyhmäsi on: vanhemman kansan tavoitat paremmin Facesta, nuoremmat sen sijaan viihtyvät Instassa. Vasta kun löydät yhdestä kanavasta tärkeät ominaisuudet vaikka silmät sidottuna, voit siirtyä seuraavan kohderyhmällesi sopivan kanavan kimppuun.


Jossain vaiheessa tilanne äityy siihen, että aktiivisia kanavia on useampia ja somettaminen on alun haparoinnin jälkeen tavoitteellisempaa. Tällöin avuksi kannattaa ottaa somemainonnan työkalut, jotka tekevät somettamisesta sujuvampaa. Näitä työkaluja hyödyntääksesi sinun ei välttämättä tarvitse vielä tehdä mainontaa tai olla siinä kokenut konkari, vaan somemainonnan työkalut auttavat ihan rutiininomaisissa asioissa – kuten postausten julkaisemisessa ja tavoittavuuden seurannassa.


Somemainonnan työkalut, joista viiteen kannattaa tutustua nyt


Mieleesi saattaa herätä kysymys: ovatko kaikki nämä somemainonnan työkalut todella hyödyllisiä? Kyllä, eikä lista pääty alla olevaan viiteen, vaan somemaailma on täynnä somettamista helpottavia sovelluksia. Somemainonnan työkalut nopeuttavat kanavien hallintaa, mikä puolestaan säästää aikaa hermoista puhumattakaan!


Vieläkö epäröit? Statistan mukaan yli 42 % asiakkaista odottaa saavansa sosiaalisessa mediassa kysymäänsä kysymykseen yritykseltä vastauksen alle tunnissa. Kun kanavia ja kysymyksiä on useita, helpottavat somemainonnan työkalut asiakkaiden tarpeisiin vastaamista. Mikäli kysymykseen saa odottaa vastausta useita vuorokausia, ehtii siinä ajassa jo katsella läpi kaikki muut vaihtoehdot ja tarttua sellaisen yrityksen palveluun, jonka kanssa kommunikoiminen ei vaadi päiväkausien odottelua. Bazar Helsinki kertoo sinulle nyt viisi työkalua, joiden avulla somettaminen helpottuu:


1. Bitly / Free URL Shortener


Mikäli teet mainontaa somessa, on sinun jatkuvasti pidettävä silmällä teksikappaleiden pituutta. Kun ylimääräistä tilaa ei ole, lyhentää Bitly linkkien pituutta puolella. Bitly on ilmainen, mutta sen käyttö vaatii nykyään rekisteröitymisen. Bitly tarjoaa myös maksullisia diilejä, joiden avulla on mahdollista saada hyödyllistä dataa klikeistä sekä käyttäjien käyttämistä laitteista. Kaikista nopein tapa linkkien lyhennykseen on kuitenkin Free URL Shortener.


2. Hootsuite


Hootsuiten avulla usean aktiivisen kanavan kokonaisuus on helpompi hallita ja viesti pitää yhtenäisenä. Ilmaisversio antaa hallinnoida ainoastaan muutamaa kanavaa, kun taas maksulliset versiot tarjoavat vaihtoehtoja reilummalla kädellä. Maksullista versiota voit kokeilla demon tai 30 päivän ilmaisen kokeilujakson muodossa, jonka jälkeen maksu on sopimuksesta riippuen 25-599 euroa / kk. Hootsuiten avulla voit julkaista sisältöä saman tien tai ajastaa sen kohderyhmälle parhaimpaan ajankohtaan, seurata sisältöön sitoutumista sekä kommunikoida seuraajien kanssa. Hootsuite on yksi suosituimmista somemainonnan työkaluista – sitä käyttävät niin WWF kuin Sonykin.


3. Buffer


Buffer on kuin Hootsuiten sisar. Sovellus antaa julkaista ja ajastaa sisältöä eri kanaviin, analysoida tuloksia sekä somettaa laatimasi julkaisukalenterin pohjalta. Bufferilta löytyy ilmainen versio, josta saa irti myös tärkeää analytiikkaa seuraajien sitoutumisesta sisältöihin. Maksullista sopimusta voit kokeilla ilmaiseksi 14 päivän ajan, jonka jälkeen diili kustantaa 72,10 euroa / kk. Bufferin asiakkaista löytyvät muun muassa Spotify ja Shopify.


3. IFTTT


If This, Then That tekee rutiininomaisista tehtävistä huomattavasti helpompia. Mikäli tahdot esimerkiksi vaihtaa profiilikuva Instagramiin, IFTTT vaihtaa sen myös samalla Facebookiin ja Twitteriin. Profiilikuvien synkronoinnin lisäksi voit automatisoida esimerkiksi kiitosviestin lähettämisen tai yritystoiminnan kannalta sopivien henkilöiden seuraamisen. Ajatuksena on siis yhdistellä toimintoja sosiaalisessa mediassa toisiinsa. Palvelu on helppo käyttää, eikä vaadi ylimääräistä pähkäilyä tai tuntien ajan tutoriaalien tutkimista.


3. Canva


Somemainonnan työkalu tämä ei sinäänsä ole, mutta sitäkin enemmän somettamista helpottava sovellus. Canvan avulla voit esimerkiksi valita kanaviin valmiiksi optimoituja pohjia, jolloin julkaisu on taatusti standardikoon mukainen – jokaisella kanavalla on eri koot, johon julkaisun on istuttava. Canva helpottaa huomattavasti sisällön luomista tarjoamalla paljon ilmaista materiaalia sekä visuaalista inspiraatiota omaan tekemiseen. Canvalla hoituu niin kansikuva, Instagram-postauksen kuvasisältö kuin ravintolan menukin. Kyseessä on ilmainen sovellus, josta löytyy kuitenkin myös laajempia diilejä edullisesti hintaan 8,99 - 27 euroa / kk.


Somemainonnan työkalut osana tehokasta somettamista


Somemainonnan työkalut tekevät somettamista helpompaa, nopeampaa ja sujuvampaa. Siinä missä aiemmin on jokainen kanava ollut käytävä päivittämässä yksitellen, hoituu näillä työkaluilla se yhdellä kirjautumisella ja muutamalla klikkauksella. Somettaminen ei kuitenkaan ole vain harvojen ja valittujen hommaa, vaan somen voimaa on syytä ihan jokaisen yrityksen hyödyntää, kokeile edes! Tarvitsetko apua somemaailmaan sukeltamisessa? Bazar Helsinki tietää ajankohtaiset vinkit ja niksit somessa erottumiseen sekä ilmaisen että maksetun mainonnan avulla – kysy lisää sivun alareunasta löytyvällä lomakkeella!

5 katselukertaa
Ota yhteyttä

Yhteystiedot:

info@bazarhelsinki.fi

020 127 9991

Bazar Helsinki

Tarkkampujankatu 18

00150 Helsinki

Seuraa Bazaria:

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • LinkedIn

© 2020 Bazar Helsinki