top of page
Writer's pictureBazar

Tällaista on hyvä sisällöntuotanto – viisi tunnusmerkkiä

Sisällöntuotanto on tapa vakuuttaa asiakas verkossa. Tänä päivänä hyvälle sisällölle on suuri tarve, sillä asiakkaat viihtyvät netissä. Yritysten välinen kilpailu on kovaa, ja kaikki yrittävät luoda parasta mahdollista sisältöä. Hyvä sisällöntuotanto koostuu monesta eri asiasta, eikä enää pelkkä kivan tekstin kirjoittaminen tai kivan kuvan nappaaminen riitä.


Mitä on sisällöntuotant0?


Sisällöntuotanto tarkoittaa sisällön tuottamista. Sisällöt puolestaan voivat olla vaikkapa tekstiä, kuvia ta videoita. Eri tyyppiset sisällöt sopivat erilaisiin tarkoituksiin, joten sisällön tyyppi on syytä valita tarkasti käyttötarkoituksen, tavoitteiden ja kohderyhmän mukaan.


Sisällöntuotantoa ovat:

  • Kirjoitettu sisältö, kuten blogiartikkelit, tuotekuvaukset ja uutiskirjeet.

  • Videosisältö, kuten mainosvideot, somevideot ja yritysvideot.

  • Kuvasisältö, kuten tuotekuvat, mainoskuvat ja somekuvat.

  • Äänisisältö, kuten radiomainokset, podcastit ja voice-overit.


Sisällöntuotanto pitää sisällään siis kaiken yrityksen tuottaman sisällön eri kanaviin, kuten esimerkiksi sosiaaliseen mediaan eli someen, printtimainoksiin ja TV:seen.


Hyvän sisällöntuotannon viisi tunnusmerkkiä


Hyvä sisällöntuotanto vaatii ajatustyötä. Se ei synny ainoastaan kirjaimista, vaan vaatii selkeää tavoitteiden ja kohderyhmän tuntemista. Millaista hyvä sisältö sitten on? Me Bazarilla olemme tuottaneet sisältöä satojen tuntien edestä, ja nyt jaamme vinkkimme!



1. Hyvä sisältö tukee asiakasta ostopolun eri vaiheissa


Asiakas harvoin ilmestyy paikalle ja ostaa heti, vaan hän kulkee kuvitteellista polkua pitkin kohti ostopäätöstä. Tätä polkua kutsutaan ostopoluksi.


Sisällöntuotanto on tärkeä osa asiakkaan vakuuttamista. Hyvällä sisällöllä voidaan herättää tunteita ja luoda mieleenpainuvia mielikuvia yrityksestä, tuotteesta tai palvelusta. Laadukas sisältö vakuuttaa ja ohjaa asiakasta kohti kassaa.


2. Hyvässä sisällössä on selkeä punainen lanka


Tänä päivänä ihmisiin kohdistuu valtava informaatiotulva. Monet potentiaalisista asiakkaista sulkevat silmänsä ja korvansa, jos kokevat, että tietoa tulee kerralla liikaa.


Hyvässä sisällössä käsitellään yhtä pääaihetta kerrallaan, eikä yritetä tuputtaa kaikkea olemassa olevaa, yritystä hyödyttävää tietoa ns. samoihin kansiin.


Olet taatusti huomannut, kuinka esimerkiksi blogiartikkeleita kirjoitetaan samasta aihealueesta monta kappaletta. Tällä pyritään tietenkin vaikuttamaan hakukonenäkyvyyteen, mutta aiheet on tarkasti rajattu myös sen vuoksi, ettei ihmiset pysty sisäistämään montaa uutta asiaa kerrallaan.


3. Hyvä sisältö on hakukoneoptimoitu


Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) tarkoittaa verkkosivuston optimointia niin, että se nousee hakutuloksissa ylöspäin paremmalle paikalle. Verkkosivuston optimointi puolestaan pitää sisällään myös sisällön optimoinnin.


Taitavasti tuotettu sisältö puhuttelee sekä ihmistä että hakukonetta. Hakukoneoptimoidulla sisällöllä tarkoitetaan sisältöä eli esimerkiksi tekstiä, joka on rakennettu tietyn hakusanan tai -lausekkeen ympärille. Tätä valittua hakusanaa toistetaan otsikossa, väliotsikoissa ja leipätekstissä.


4. Hyvä sisältö ratkaisee asiakkaan ongelman


Sisällöllä on tehtävä. Sen tehtävä ei voi ainoastaan olla hakukonenäkyvyyden parantaminen – tai voi, mutta silloin kukaan ei jaksa kiinnostua sisällöstä, mikä puolestaan aiheuttaa päinvastaisen lopputuloksen.


Hyvä sisältö auttaa. Mikäli myyt esimerkiksi takkoja, tee vaikkapa video tai kirjoita artikkeli siitä, kuinka takan avulla asiakas voi pienentää sähkölaskuaan. Tällöin ratkaiset korkeasta sähkölaskusta kärsivän asiakkaan ongelman, tai tuot esiin ongelman, josta asiakas ei edes tiennyt kärsivänsä.


5. Hyvä sisällöntuotanto on systemaattista


Sisältöä ei ole fiksua luoda kiireessä tai paineen alla. Hyvässä sisällössä on nähtävillä se, että sisällön luomiseen on käytetty resursseja, eikä sisältöä ole tehty "kunhan nyt jotain julkaisen" -tyylillä. Sisällöntuotannon tulee olla systemaattista ja osa sisältösuunnitelmaa.


Näin pääset tuloksiin, joista haaveilet. Epäaktiivinen sisällöntuotanto, jossa sisällöllä ei ole mitään todellista tarkoitusta, ei aikuisten oikeasti kiinnosta ketään.



Sisällöntuotanto vaatii aikaa onko sinulla sitä?


Aika on rajallista. Monet yrittäjät yrittävät luoda sisältöä, vaikka aikaa ei ole. Tällöin sisällön laatu helposti kärsii, mikä puolestaan näkyy tuloksettomuutena. Sisällöllä on kuitenkin tänä päivänä valtava merkitys, sillä kaikki on verkossa. Kun asiakas täytyy vakuuttaa verkossa ilman todellista ihmiskontaktia, jää ainoaksi mahdollisuudeksi tehdä se sisällöllä.


Lääke ajanpuutteeseen on riittävä suunnittelu tai sisällöntuotannon ulkoistaminen. Suunnittele kuukauden sisällöt etukäteen, ja jos tunnit siltikin loppuvat kesken, jätä sisällön tuottaminen ammattilaiselle, jolla aikaa on.








62 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page