top of page
Writer's pictureBazar

Tee avainsanatutkimus neljän vinkin avulla

Jotta markkinointi voi saavuttaa täyden potentiaalinsa, on kannattavaa panostaa avainsanatutkimukseen. Avainsanatutkimus oksentaa paperille kaikki ne sanat, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät tehdessään hakuja Googlessa tai kommentoidessaan Vauva.fi -keskusteluun. Avainsanatutkimus on matka potentiaalisen asiakkaan sanalliseen arkkuun – reissun päälle on syytä lähteä säännöllisin väliajoin, jotta pysyt alasi aallonharjalla ja pystyt vastaamaan asiakkaidesi tarpeisiin myös muun muassa tuotekehityksen saralla. Mahtavaa! Kuinka avainsanatutkimus sitten tehdään? Bazar Helsinki kertoo sen sinulle pian neljän vinkin avulla.


Avainsanatutkimus tärkeimpänä osana hakukoneoptimointia


Hakukoneoptimointi eli Search Engine Optimization “SEO” on verkkosivun tai -kaupan sijoitusta orgaanisissa hakutuloksissa parantava prosessi, josta kaikki puhuvat ja jota kaikki tekevät. Orgaaninen hakutulos meinaa ilmaista hakutulosta, eli näkyvyyden nostamiseen orgaanisissa hakutuloksissa ei ole käytetty latin latia. Avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin tärkein osa, sillä sen avulla selviää ne hakusanat, joita potentiaalinen asiakas on käyttänyt hakiessaan esimerkiksi Googlesta ratkaisua ongelmaansa. Kun tunnistat asiakkaan käyttämät hakusanat, voit ujuttaa niitä osaksi verkkosivuasi. Tämä puolestaan nostaa sijoitustasi hakutulossivulla.


Avainsanatutkimus kerrasta maaliin – 4 vinkkiä


Avainsanatutkimus on tärkeää tehdä huolellisesti, sillä epärelevanttien hakusanojen käyttäminen ohjaa verkkosivuille sellaisia ihmisiä, joita sisältösi ja tuotteesi ei todellisuudessa kiinnosta. Harhaanjohdetut ihmiset poistuvat sivuilta pois nopeasti nostaen Bounce ratea ja hinaten verkkosivua alaspäin hakutulossivulla. Bazar Helsinki on koonnut alle neljä vinkkiä, joiden avulla avainsanatutkimus on mahdollista tehdä itse. Mikäli aihe tuntuu vielä tämänkin jälkeen hankalalta, päivästä tuntuu loppuvan tunnit tai kaipaat tarkempaa analyysia, ole yhteydessä meihin.


1. Vaihda yrittäjän kengät asiakkaan saappaisiin


Kuvittele itsesi tilanteeseen, jossa avaat kannettavan tai näppäilet puhelimesi ruudulle pääsykoodin ja suuntaat Googleen. Millä hakusanalla etsit sitä tuotetta tai palvelua, jota myyt? Ensimmäinen vaihe avainsanatutkimuksen tekemisessä on siis yrittäjän kenkien heittäminen kierrätyskeskukseen ja asiakkaan saappaiden vaihtaminen edellisten tilalle.


Käytä myös muutama tunti foorumien sekä somekanavien läpikäymiseen. Etsi keskusteluja ja julkaisuja tuotteitasi tai palveluitasi koskevasta aiheesta, joista sitten poimit potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa usein esiintyviä avainsanoja ja otat ne ylös paperille. Kiinnitä huomiosi siihen, mitä sanoja he käyttävät keskusteluissa tai julkaisuissa.


Jeesiä saat avainsanatyökaluista – kuten Google Keyword Plannerista tai Übersuggestista. Yhdestä avainsanatyökaluun syötetystä avainsanasta työkalu muodostaa jopa useita satoja eri variaatioita.


2. Selvitä hakumäärät ja kilpailun taso


Google Keyword Planner on aika haka tässäkin. Se arvioi syöttämiesi avainsanojen kilpailun tason ja selvittää niiden hakumäärät kuukausitasolla. Hyviä hakusanoja haetaan kuukausitasolla ainakin sata kertaa. Ahrefs -avainsanatyökalun avulla on myös mahdollista tehdä käänteinen avainsanatutkimus, jossa hakukenttään syötetään verkkosivun URL ja sieltä työkalu poimii kymmeniä avainsanoja, joilla kyseinen sivusto näkyy hakutuloksissa. Voit syöttää kenttään kilpailijasi verkkosivuosoitteen, josta irti saatu tieto havainnollistaa kilpailun tasoa ja antaa vihiä myös siitä, mitkä hakusanat voisivat toimia sinunkin kohdallasi.


3. Kokeile kartoittaa toimivia avainsanoja hakusanamainonnalla


Hakusanamainonta eli Search Engine Marketing “SEM” pitää koko pakan kasassa sisältäen niin hakukonemainonnan kuin hakukoneoptimoinninkin. SEM on keino lisätä myyntiä, kävijäliikennettä sekä tunnettuutta. Myös avainsanojen suosiota voidaan kartoittaa hakusanamainonnalla esimerkiksi Google Ads -kampanjan kautta. Kun hakusanamainontaa tehdään Google Adsillä, löydät yrityksellesi relevantit hakusanat helpommin.


4. Valitse tärkeimmät avainsanat ja optimoi verkkosivu


Avainsanatutkimus hyötyy myös työkalusta nimeltä Google Search Console. Kun olet laatinut pitkän listan eri työkalujen ja näiden vinkkien avulla löytämistäsi avainsanoista, on aika rajata listasta pois OK:t ja pitää vain parhaimmat. Parhaat avainsanat ovat yrityksellesi relevantteja, mutta niiden kilpailun taso on alhaista. Kova kilpailu tekee orgaanisen sijoituksen nostamisesta hitusen haastavampaa. Kun jyvät on erotettu akanoista, on aika optimoida verkkosivu sisältämään näitä parhaimpia avainsanoja. Tarvitsetko apua? Bazar Helsinki optimoi verkkosivusi menestymään!


Avainsanatutkimus on matka potentiaalisen asiakkaan ajatuksiin


Ja kyllä, se matka kannattaa tehdä – eikä ainoastaan yhden kerran, vaan siitä pitäisi tulla yrityksesi suosikkimatkakohde! Avainsanatutkimuksen tekemistä helpottavat useat eri työkalut, joista mainittakoon vielä lisäksi Google Analytics, Google Trends sekä Keywordtool.io. Jotta avainsanatutkimus onnistuu, on näitä työkaluja osattava analysoida. Bazar Helsinki johdattaa sinut näiden työkalujen tulkitsemisen maailmaan tai ottaa harteilleen koko avainsanatutkimuksen, ota siis yhteyttä alla olevalla yhteydenottolomakkeella jo tänään!



29 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page