top of page
  • Writer's pictureBazar

Verkkokauppias! Tällainen on hyvä tuotekuva

Nyt jos koskaan on aika viedä tuotteet verkkoon. Vallitseva pandemiatilanne ohjaa verkkokauppaostoksille myös sellaisia kävijöitä, jotka käyvät tavanomaisesti tutustumassa tuotteisiin paikan päällä. Tuotekuvan tehtävä onkin antaa mahdollisimman realistinen kuva todellisesta tuotteesta, tai vaihtoehtoisesti välittää jokin ostopäätökseen ajava tunne. Hyvä tuotekuva on verkkokauppiaalle tärkeä osa kaupantekoa, sillä verkkokaupassa kauppias ei voi vakuuttaa potentiaalista asiakasta kuten kivijalkakaupassa. Tällöin ostopäätökseen vaikuttaa muut asiat.


Bazar Helsinki on uuden ajan markkinointitoimisto, jolle tuotekuvaukset ovat osa lähestulkoon jokaista työpäivää. Mikäli sinulla herää tämän artikkelin jälkeen kysyttävää, pirauta meille rohkeasti numeroon 020 127 9991. Mutta nyt takaisin asiaan!


Yksi hyvän tuotekuvan tunnusmerkeistä on se, että kuva herättää kiinnostuksen. Kun tuotekuva saa potentiaalisessa asiakkaassa aikaan jonkin tunteen tai reaktion, jää se hänen mieleensä todennäköisemmin. Haluttu tunne voi olla esimerkiksi helpotus, ilo, oivallus tai innostus. Ihminen muistaa sen asian, joka sai hänet tuntemaan jonkin tunteen.


Tuotekuva on hyvä, kun se myy tunnetta.

Asiakkaat haluavat tavallisten, valkotaustaisen tuotekuvien rinnalle inspiraatiota. Inspiroivassa tuotekuvassa tuote on osa hetkeä. Sellaista hetkeä, johon potentiaalinen asiakas pystyy itsensä kuvittelemaan. Mikäli myyt esimerkiksi untuvapeittoa, pyri välittämään tuotekuvalla lämpöä, pehmeyttä ja tunnelmaa. Ei ihmekään, miksi paksut untuvapeitot kuvataan muhkean sängyn päällä, joka suorastaan kutsuu vällyjen väliin!


Miksi tuotekuva on niin tärkeä osa verkkokauppaa?


Mieti itseäsi. Kun teet ostoksia verkkokaupassa, silmäilet läpi tuotekuvan, kuvauksen ja hinnan. Jos todella tarvitset jotakin, saatat ostaa sellaisenkin tuotteen, jonka tuotekuva ei edusta tuotetta. Lisämyyntiä ja aistin varassa tapahtuvia heräteostoksia syntyy silloin, kun aistejasi stimuloidaan. Näköaistia voidaan stimuloida visuaalisilla elementeillä, kuten esimerkiksi upeilla tuotekuvilla, jotka saavat sinut luomaan päässäsi tarpeita tuotteen ostolle. Ostopäätökseen vaikuttaa moni asia, joista yksi vahvimmista on tunne.


Tuotekuvien tärkeys korostuu etenkin silloin, kun kyse on esimerkiksi vaatteista, huonekaluista tai sellaisesta tuotteesta, joka ei ole kovin tunnettu, ja jonka käyttötarkoitusta tai ulkomuotoa on hankala selittää sanoin. On kuitenkin syytä panostaa tuotekuviin aina, oli tuote mikä tahansa tuotekuvat maalaavat mielikuvaa tuotteen lisäksi tuotetta myyvästä yrityksestä. Kellertävät, huonolaatuiset ja verkkokaupassa hitaasti latautuvat kuvat eivät vakuuta, kun taas valoisat ja selkeät tuotekuvat herättävät luottamusta. Laadukas tuote voi näyttää kehnolta, mikäli tuotekuva on otettu huonosti. Toisaalta myös keskivertoinen tuote näyttää helposti paremmalta, kun tuotekuva on hyvä.


Tiesitkö, että jopa kuvan tiedostonimellä on merkitystä? Oikein optimoidut kuvat nostavat ilmaiseksi verkkokaupan näkyvyyttä hakutuloksissa.


Etenkin nyt vallitsevan poikkeustilanteen vuoksi kuluttajat shoppailevat paljon verkossa. Verkkokaupassa ei ole mahdollisuutta tunnustella tai katsella tuotetta kuten kivijalkapuodissa, mikä antaa tuotekuville entistäkin suuremman painoarvon päätöksenteossa. Asiakkaiden lisäksi myös hakukoneet rakastavat kuvia ja videoita!


Hyvä tuotekuva pähkinänkuoressa


Hyvät tuotekuvat ovat myös tunnistettava osa brändiä. Tuotekuvissa toistuvilla, yhtenäisillä elementeillä tai värimaailmalla voit luoda kokonaisuuden, jonka kuluttajat osaavat liittää brändiisi. Mikäli käytät kuvissasi rekvisiittaa, pidä huoli siitä, että tuote on silti kuvan keskipiste. Rekvisiitalla ja tuotekuvien maltillisella editoinnilla voit saada aikaan upean, hallitun kokonaisuuden tai sekamelskan, joka ei todellisuudessa myy tuotetta.


Jos tuotteen sopusuhtainen sijoittaminen hetkeen rekvisiitan avulla tuntuu hankalalta, aloita tavallisella valkoisella taustalla. Myös valkotaustaisia, niin sanotusti tyhjän tylsiä tuotekuvia tarvitaan. Simppelin tuotekuvan tarkoitus ei ole välittää tunteita tai kertoa käyttötarkoituksesta, vaan antaa mahdollisimman selkeä kuva tuotteesta. Tällöin tärkeää on panostaa kuvan laatuun, jotta asiakas voi zoomata tuotekuvaa ilman, että laatu muuttuu pikselimössöksi. Huolehdi myös puhtaan valkoisesta taustasta ja valitse sinertävä valo keltaisen keinovalon sijaan.

Tuotekuvauksen muistilista:
  • Vältä keltaista keinovaloa.

  • Panosta laadukkaaseen puhelimeen tai kameraan.

  • Voit käyttää rekvisiittaa, mutta anna tuotteen olla kuvan tähti.

  • Jos ei onnistu tai aika loppuu kesken, pyydä apuun Bazar Helsinki.


73 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page