top of page
  • Writer's pictureBazar

Viisi vinkkiä verkkokaupan perustajalle

Suurin osa yrityksistä myy tuotteitaan osittain tai kokonaan verkossa. Tänä päivänä asiakkaiden ostoprosessi saa hyvin usein alkunsa Googlesta, mikä korostaa verkkokaupan tärkeyttä. Siinä missä tavallinen kivijalkakauppa sulkee ovensa iltapäivällä tai illalla, eikä avaa oviaan lainkaan esimerkiksi sunnuntaisin, toimii verkkokauppa kellonajasta, viikonpäivistä ja juhlapyhistä huolimatta. Oletkin varmaan jo sisäistänyt verkkokaupan hyödyt liiketoiminnalle, joten nyt on aika perustaa sellainen. Bazar Helsinki on listannut alle viisi vinkkiä sinulle, joka suunnittelet verkkokaupan perustamista!


Vaikka tuotteet ja tekstit olisivat paikoillaan, ei työ verkkokaupan parissa pääty siihen. Tuotteita on tietenkin toimitettava ja sisältöä osattava päivittää ajankohtaan sekä sesonkiin sopivaksi – verkkokauppa ei nuku, vaan ostoksia tehdään kellon ympäri.


Muista ostaa verkkokaupallesi domain eli verkkotunnus, jotta linkki on muotoa www.kaisankauppa.fi sen sijaan, että se olisi esimerkiksi www.kaisankauppa.mycashflow.fi.


Toimiva verkkokauppa vaatii suunnittelua


Vaikka verkkokaupan perustamiseen löytyy useita työkaluja ja valmiita pohjia, kuten MyCashflow ja Vilkas, kannattaa suunnittelutyöhön silti satsata. Kun verkkokauppaa on tuunattu useamman kymmenen tunnin edestä, on ikävää huomata, ettei asiakkaat koe kauppaa miellyttävänä ostopaikkana. Aloita suunnittelu muiden verkkokauppojen tutkimisella ja sillä, että kysyt olemassa olevien asiakkaidesi mielipiteitä.


Verkkokaupan perustamiseen parhaat vinkit antaa Bazar Helsinki – myös käytännön tasolla. Mikäli suunnittelu tai toteutus tökkii, auttaa Bazarin ammattilaiset sinua mielellään. Kysy rohkeasti apua verkkokaupan perustamiseen tai yhden osa-alueen, kuten esimerkiksi tuotekuvien tai tuotekuvausten laatimiseen.


1. Optimoi verkkokauppa oikein


Optimointi on kaiken A ja O. Mikäli verkkokauppa ei toimi mobiililaitteella, tekevät puhelimella shoppailevat asiakkaat U-käännöksen. Jos sivusto kaiken kukkuraksi vielä latautuu hitaasti, lähtevät loputkin. Kuluttajat osaavat vaatia toimivuutta, nopeutta ja käyttäjäystävällisyyttä – mikäli verkkokauppasi ei ole sellainen, näyttäytyy kilpailijasi verkkokauppa entistäkin parempana vaihtoehtona. Kun verkkokauppa skaalautuu asiakkaan käyttämän laitteen mukaan eli on responsiivinen, madaltuu kynnys ostosten tekemiseen esimerkiksi pitkällä junamatkalla.


Verkkokaupan optimointi vaikuttaa potentiaalisten asiakkaiden käyttökokemuksen lisäksi hakukonenäkyvyyteen.

2. Pidä kohderyhmä mielessä


Suunnittele verkkokauppa, joka vastaa heidän tarpeitaan. Visuaalisella ilmeellä on merkitys, mutta loppujen lopuksi sivuston käyttömukavuus ratkaisee. Huolehdi, että verkkokaupan tuotteet ovat helposti löydettävissä muun muassa ennustavan tuotehaun avulla, navigaatio toimii ja toimitus- sekä palautusehdot ovat nähtävillä. Tärkeää on myös monipuolisten maksuvaihtoehtojen olemassaolo, sillä tuotteet saattavat jäädä notkumaan ostoskoriin ainoastaan sen takia, ettei verkkokaupassa ole mahdollisuus maksaa nopeasti MobilePay-sovelluksella tai myöhemmin Klarnan laskulla.


Tee tuotekuvauksista selkeitä, tuotekuvista havainnollistavia ja tarjoa esimerkiksi ilmainen toimitus yli 50 euron tilauksille.


3. Ota mallia menestyneistä


Kopioiminen ei kannata, mutta mallia saa aina ottaa. Menestyneet verkkokauppiaat käsittelevät paljon hyödyllistä dataa, jonka pohjalta he kehittävät kauppaansa. Näistä tekijöistä kannattaa siis ottaa mallia, sillä itselläsi ei mitä todennäköisemmin vielä ole verkkokaupan liikenteestä ja ostoista kertynyttä tietoa. Verkkokaupan suunnitteluvaiheessa selaile niin suomalaisia kuin kansainvälisiäkin alallasi toimivia verkkokauppoja, ja poimi näitä kauppoja yhdistäviä tekijöitä.


Yhdistäviä tekijöitä voi olla esimerkiksi tuotteiden jakaminen tiettyihin tuoteryhmiin, tuotesuositukset ja tärkeimmät ominaisuudet, joista on mainittu jokaisen tuotteen tuotekuvauksessa.

4. Tee ostamisesta helppoa


Kuluttajat ovat kiireisiä. Asiakkaat saattavat nähdä tuotteesta mainoksen Instagramissa ja tehdä ostopäätöksen saman tien bussimatkalla, jolloin ostamisen on käytävä helposti ja nopeasti ennen omaa pysäkkiä. Jos esimerkiksi tuote on loppuunmyyty, on hyvä verkkokauppa askeleen edellä ja ehdottaa potentiaaliselle asiakkaalle toista samankaltaista tuotetta, tai vähintäänkin antaa mahdollisuuden liittyä ns. odotuslistalle, jolloin asiakas saa ilmoituksen sähköpostiinsa tuotteen ollessa taas ostettavissa. Kun ostaminen on tehty sujuvaksi, palaa asiakas taatusti myös takaisin.


Ostamista voi helpottaa esimerkiksi siten, että maksuvaihtoehtoihin lisää MobilePay-sovelluksen, jolla maksaminen hoituu yhdellä swaippauksella.

5. Kuuntele palautteita ja kehitä


Kun verkkokauppasi on valmis, se ei todellisuudessa ole valmis. Kerää asiakkaiden suorittamista toimista dataa, jonka pohjalta teet päätöksiä. Kuuntele korvat höröllä palautteita ja kehitä kaupan toimintaa niiden perusteella. Asiakkaat kuitenkin tietävät parhaiten, mikä heidät saa ostamaan ja palaamaan verkkokauppaan uudestaan. Vaikka verkkokauppasi olisi mielestäsi upea, ole nöyrä, jotta voit tehdä siitä entistäkin paremman. Keskity visuaalisten elementtien lisäksi siihen, että verkkokauppa toimii ja antaa kävijöille miellyttävän ostokokemuksen.


Laadukkaan verkkokaupan ei tarvitse maksaa maltaita


Hyvää ei saa halvalla, sanotaan. Tässä tilanteessa se kyllä usein pitääkin paikkansa. Verkkokauppaa perustaessa kannattaa satsata muutama roponen enemmän sellaiseen tekijään, joka vie projektin kerrasta maaliin. Jotta verkkokauppa saa parhaat mahdollisuudet kivuta korkealle Googlessa, täytyy se rakentaa hakukone huomioiden. Bazar Helsinki toteuttaa laadukkaan, hakukone- ja käyttäjäystävällisen verkkokaupan kustannustehokkaasti ilman ylimääräisiä kuluja niin, että maksat ainoastaan tehdystä työstä. Näin ollen laadukkaan verkkokaupan ei tarvitse maksaa maltaita.




5 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page