• Bazar

Markkinoinnin pelillistäminen – kolme tapaa tehdä se oikein

Kuulostaako gamification tutulta? Ehkä, kun se suomennetaan sanaksi pelillistäminen. Vaikka pelillistäminen käsitteenä ei olisikaan tuttu, on se peruskauraa jokaiselle arjessa. Kun shoppailet verkkokaupassa ja sinua kehotetaan ostamaan vielä kympillä saadaksesi ostokseen kaupan päälle lahjan, olet törmännyt pelillistämiseen. Markkinoinnin pelillistäminen on tapa motivoida asiakasta ostamaan sekä jakamaan tietoa yrityksen tuotteesta tai palvelusta. Markkinoinnin pelillistäminen vahvistaa brändiä ja aktivoi potentiaalista asiakasta ottamaan askeleen ostopäätöksen suuntaan.


Pelillistäminen tuo mieleen pelit. Pelillistäminen onkin käytännössä sitä, että peleistä tutut elementit otetaan käyttöön aivan muissa, pelaamiseen liittymättömissä tarkoituksissa. Näitä elementtejä ovat esimerkiksi kilpailut, yhteistyö, tavoitteet sekä pelin työstä erottava vapaaehtoisuus. Markkinoinnin pelillistäminen pyrkii saamaan potentiaalisen asiakkaan omasta tahdostaan syventymään mainostettavaan asiaan pintaa syvemmälle. Alkoiko aihe kiinnostamaan? Bazar Helsinki tuntee tämän taktiikan kikat, joten jatka lukemista!


Markkinoinnin pelillistäminen x 3


Markkinoinnin pelillistäminen on tuttu ilmiö, jota lähes kaikki yritykset hyödyntävät jollain tasolla. Kun ostaminen ja yrityksen kanssa vuorovaikutuksessa oleminen tehdään helpoksi ja hauskaksi, tekee potentiaalinen asiakas sen mielellään. Markkinoinnin pelillistäminen motivoi sekä aktivoi kasvattaen ostovalmiutta. Bazar Helsinki kertoo seuraavaksi kolme tapaa, joilla voit pelillistää yrityksesi markkinointia:


1. Pisteytä asiakkaan aktiivisuus


On sanomattakin selvää, että palkinnot motivoivat. Arvoituksellisuus ja salamyhkäisyys saa kenet tahansa kiinnostumaan – kanta-asiakasjärjestelmät voivat toimia kuten joulukalenteri: mitähän seuraavasta luukusta paljastuu? Esimerkiksi verkkokaupan asiakastaso voi nousta asiakkaan aktiivisuuden mukaan. Kun asiakas on tietyllä tasolla, saavuttaa hän jonkin edun tai lahjan. Aktiivisuudeksi voidaan määrittää vaikkapa osto, jolloin ostaminen vie kohti korkeampaa tasoa. Asiakkaan aktiivisuuden pisteyttäminen ja ostoista palkitseminen saa hänet pysymään asiakkaana. Lojaliteettia voidaan kasvattaa myös esimerkiksi perinteisen kanta-asiakaskortin avulla, jolloin joka kymmenes palvelu on ilmainen tai asiakas saa hyödyntää alennuksen.


2. Järjestä tehtävän sisältävä kilpailu


Kaikkihan rakastavat kilpailuita, eikö niin? Palkinnosta viis! Markkinoinnin pelillistäminen voi olla käytännössä myös tehtäviä sisältävien kilpailujen järjestämistä. Monet yritykset tekevät tätä. Someen postataan kisakuva, jossa seuraajia kehotetaan esimerkiksi ottamaan kuva tuotteen kanssa, postaamaan se vaikkapa Instagramiin ja tägäämään eli merkitsemään siihen yrityksen profiili kera tietyn hashtagin eli aihetunnisteen.


Martti jakaa kukkakauppansa Instagram-tilillä seuraavan julkaisun:


Kukat kuuluvat keittiöön! Ota kuva Martin kukkakaupan kukkien valtaamasta keittiöstäsi ja jaa se Instagramissa hashtagilla #martinkukkakauppa, muista myös tägätä @martinkukkakauppa julkaisuun. Kaikkien osallistuneiden kesken arvotaan kukat olohuoneeseen!


Ja näin sana kukkakaupasta leviää – potentiaalinen asiakas tekee myös itse markkinointia yrityksen puolesta jakaessaan julkaisun ystävilleen. Markkinoinnin pelillistäminen onkin parhaimmillaan potentiaalisen asiakkaan näkökulmasta hauskaa ja hyödyllistä. Ota kuitenkin huomioon arvontaa tai kilpailua järjestäessäsi se, että osallistumisvaatimukset ovat yleisten sääntöjen mukaiset ja simppelit. Mikäli osallistuminen vaatii kymmenen asian tekemistä, ei yksikään jaksa vaivautua.


3. Aseta verkkokauppaan ostotavoite


Ostotavoite voi olla esimerkiksi X summa, jonka käytettyään asiakas saa lahjan. Kun mainitset tästä verkkokaupassasi jo heti alkuun vaikkapa botilla, bannerilla tai näkyvään paikkaan sijoitetulla tekstillä, syntyy asiakkaalle tahto edetä kohti palkintoa. Palkinto kannattaa tässä tapauksessa olla esillä, jotta motivaatio palkinnon saavuttamisesta syrjäyttää tarkankin rahankäyttäjän epäröivät ajatukset. Markkinoinnin pelillistäminen ostotavoitteen avulla saa ostamisen tuntumaan helpolta, hauskalta ja suorastaan järkevältä.


Markkinoinnin pelillistäminen tekee ihmeitä bisnekselle


Markkinoinnin pelillistäminen on luova tapa lähestyä potentiaalisia asiakkaita käytännönläheisesti. Tavoitteena on saada potentiaalinen asiakas sitoutumaan yritykseen ja kommunikoimaan sen kanssa omasta tahdostaan esimerkiksi juurikin kilpailun avulla. Markkinoinnin pelillistäminen saa aikaan sen, ettei yrityksen markkinointi tunnu tuotetta tuputtavalta tai päällekäyvältä. Oikein tehtynä markkinoinnin pelillistäminen voi saada aikaan ihmeitä! Bazar Helsinki kertoo taktiikasta mielellään lisää kahvikupposen äärellä, ota meihin yhteyttä alla olevan yhteyslomakkeen kautta ja sovitaan reffit vaikka jo huomiselle!



8 katselukertaa
Ota yhteyttä

Yhteystiedot:

info@bazarhelsinki.fi

020 127 9991

Bazar Helsinki

Tarkkampujankatu 18

00150 Helsinki

Seuraa Bazaria:

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • LinkedIn

© 2020 Bazar Helsinki