top of page
  • Writer's pictureBazar

Määritä markkinointibudjetti kolmen vaiheen avulla

Sijoita euro markkinointiin, tee se oikein ja tienaa kaksi takaisin. Markkinointibudjetti on se setelinippu, jonka olet valmis panostamaan markkinointiin.


Otetaan esimerkiksi Pekka, joka on laittamassa pullantuoksuista leipomoa pystyyn ja menettää yöunensa markkinointibudjetista stressatessaan. Koska unettomat yöt eivät tee terveydelle hyvää, näppäilee Pekka puhelimensa näytölle numeron 020 127 9990. Luurin toisesta päästä vastaa Bazar Helsinki, joka lupaa auttaa Pekkaa hädässä. Kakkukaffeilla Pekka kertoo olevansa valmis sijoittamaan markkinointiin alkuun vain pienen summan. Tavoiteliikevaihdoksi on asetettu 50 000 €, jonka pohjalta Bazarin ammattilaiset arvioivat sopivaksi markkinointibudjetiksi 2 000 € vuodessa – eli 166,6 € kuukaudessa.


Usein markkinointibudjetti on noin 5 %:n kokoinen lohko yrityksen tämän hetkisestä tai tavoitteellisesta liikevaihdosta. Aloittavan yrityksen kannattaa kuitenkin budjetoida hieman isompi, noin 12-20 %:n siivu markkinointiin. Koska markkinointibudjetin määrittelee jokainen yritys itse, voi se olla myös jo pitkään toimineilla yrityksillä esimerkiksi 20 %:n luokkaa. Kyse on siitä rahamäärästä, jonka yritys on valmis sijoittamaan tavoitteisiin päästäkseen.


Markkinointibudjetti huomioi niin uudet kuin vanhatkin asiakkaat


Kun markkinointibudjetti otetaan työn alle, lähdetään helposti ajattelemaan ainoastaan uusien asiakkaiden haalintaa. Tärkeää on toki sekin, mutta jo olemassa olevia asiakkaita ei saa jättää turhan vähälle huomiolle – hyvä markkinointibudjetti kattaa sekä uusasiakashankinnan että uudelleenmarkkinoinnin vanhoille asiakkaille. Mitä uudelleenmarkkinointi on käytännössä? Kun esimerkiksi silmäilet tuotetta verkkokaupassa ja poistut sitä ostamatta, ponnahtaa mainos juuri kyseisestä tuotteesta silmiesi alle yrityksen tehdessä uudelleenmarkkinointia.


Jotta saat koukkuun uudet asiakkaat ja pystyt pitämään haavissa vanhat asiakkaat, on markkinointibudjetista löydyttävä lohko molemmille kohderyhmille.


Pienen tai keskisuuren yrityksen markkinointibudjetti


Sillä välin kun Coca Colan kaltaiset jättimäiset yritykset mättävät markkinointiin miljoonia, porskuttelevat pienet ja keskisuuret yritykset huomattavasti pienemmällä summalla. PK-yrityksen markkinointibudjetti voi olla pienen pieni tai jopa olematon – kaikilla ei sellaista edes ole.


MarkkinointiSuomi-kollektiivi teki vuonna 2018 tutkimuksen, jonka mukaan suomalaisista PK-yrityksistä 55 % sijoitti markkinointiin vain 1-5 % liikevaihdostaan. Loput kertoivat prosenttilukeman kieppuvan alle yhdessä prosentissa tai liitelevän jopa kymmenessä.


Markkinointibudjetti – 3 vaihetta sen laatimiseen


Markkinointiin saa uppoamaan rahaa loputtomiin. Mikäli tietä näyttävää markkinointibudjettia ei ole, saattaa rahat valua vähän sinne sun tänne eikä tavoitteisiin päästä. Markkinointibudjetti kannattaa laatia ajatuksen kanssa, vaikka kyse on suuntaa antavasta suunnitelmasta. Bazar Helsinki helpottaa budjetointia kolmen simppelin vaiheen avulla, joilla pääset jo pitkälle:


1. Mieti tavoite, kohderyhmä ja kanavat


Kysy itseltäsi, millaisia tuloksia haluat saavuttaa markkinoinnilla ja kuinka nopeasti? Tavoitteen ollessa selkeä on laskettava se rahallinen panostus, jonka tavoitteisiin pääseminen vaatii. Tavoitteen on syytä olla saavutettavissa – mieti myös se, millaisia markkinointitoimenpiteitä tarvitaan, jotta maaliin päästään. Näihin kysymyksiin vastaaminen helpottuu yrityksen liiketoiminta- ja markkinointistrategiaa silmäilemällä.


Markkinointibudjetin laatimisessa tärkeässä asemassa on myös kohderyhmä. Määritä kohderyhmä, selvitä siihen kuuluvien potentiaalisten asiakkaiden ostopolku ja rakenna asiakkaan ostopäätöstä tukevaa sisältöä koko ostopolun varrelle. Markkinointibudjetin kokoon vaikuttaa tavoitteen ja kohderyhmän lisäksi myös käytettävät kanavat. Euroja kannattaa sijoittaa niihin kanaviin, jotka tuovat parhaiten tulosta. Kokeile ja tutki, mistä kauppaa syntyy tehokkaimmin.


2. Budjetoi 10-15 % kokeiluille


Vain kokeilemalla selviää, toimiiko esimerkiksi Facebook potentiaalisten asiakkaiden tavoittamisessa paremmin kuin Instagram. Muun muassa Google Analytics antaa sinulle tietoa verkkosivuliikenteestä ja siitä, millaisia kanavakohtaisia tuloksia saavutat. Markkinointibudjettiin kannattaakin varata noin 10-15 %:n siivu kokeilujen varalle. Eri markkinointiväylien ja -kikkojen kokeileminen kannattaa, sillä se antaa kohderyhmästä kullanarvoista tietoa sekä tekee markkinoinnista entistäkin tehokkaampaa.


Vaikka markkinoinnin tehtävä on tehdä tulosta, antavat alun harha-askeleet pohjaa markkinointitoimenpiteiden vertailulle. Jotta testaaminen ei syökse yritystä vararikkoon, kannattaa sitä tehdä pienellä budjetilla.


3. Tee suunnitelma, mutta älä noudata sitä orjallisesti


Markkinointibudjetti on loppujen lopuksi käsitteenä turha, mikäli markkinointia tehdään mitattavasti. Realistinen suunnitelma auttaa suuntaamaan kohti tavoitteita, mutta se ei saa olla ainoa markkinointitoimenpiteitä määrittelevä tekijä. Markkinointibudjetti elää tilanteiden mukana toimien kuitenkin ohjenuorana. Vastaan voi tulla odottamaton tilanne tai kulu, jota markkinointibudjettiin ei ole osattu budjetoida.


Markkinointibudjetti kannattaa suhteuttaa liiketoiminnan tavoitteisiin


Määritä tavoitteet sekä lyhyelle että pitkälle aikavälille ja suhteuta markkinointibudjetti niihin. Nyt kun tiedät vaiheet markkinointibudjetin laatimiseen, ryhdy tuumasta toimeen! Mikäli kaipaat budjetointiin jeesiä tai ammattilaisen näkökulmaa, Bazar Helsinki palvelee – ota yhteyttä alla olevan yhteydenottolomakkeen kautta.



10 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
Ota yhteyttä

Kiitos! Viestisi on lähetetty

bottom of page