Kun ajatellaan aikaa ennen sosiaalista mediaa, viestin välittivät sähköpostiviestit ja kirjeet. Sillä välin kun yritykset satsaavat kaikki voimansa mainontaan somessa, toiset tekevät tulosta tämän lisäksi myös sähköpostilla. Sähköpostimainonta saattaa kuulostaa paluulta vanhoihin aikoihin, mutta todellisuudessa sähköpostimainonta tehoaa edelleen oikein tehtynä hämmästyttävän hyvin.
Sähköpostimainonta oikein tehtynä, lue 5 vinkkiä
Sähköpostimainonta herättää niin hyväksyviä, iloisia tunteita kuin ärsyyntyneitäkin ilmeitä. Oikein tehtynä sähköpostimainonta ei aiheuta harmaita hiuksia ja tule tulkituksi spämmiksi, vaan antaa lukijalle häntä kiinnostavaa tietoa. Ehkä tärkeimpänä kaikista - sähköpostimainonta vaatii lukijalta luvan ollakseen mieluinen yllätys emailissa. Sinä, minä ja me kaikki vihaamme roskapostia, jota tulee joka tuutista jatkuvalla syötöllä. Kun käytät aikaasi sisällön luomiseen, et halua lähettää sitä sellaiselle ihmiselle, joka kokee viestisi roskapostina.
1. Sähköpostimainonta täytyy kohdistaa
Kaikki mainonta täytyy kohdistaa oikealle kohderyhmälle, eikä sähköpostimainonta ole poikkeus. Sähköpostimainonta voidaan kohdistaa koko sähköpostilistalle tai vain osalle sähköpostilistan lukijoista. Mieti kenelle kirjoitat, mitä kirjoitat ja miksi kirjoitat. Ympäripyöreästi laadittu sisältö, joka on tehty ajatellen kaikkia, harvoin vakuuttaa loppujen lopuksi ketään. Kun viestin sisältö on kohdennettu tietynlaiselle ihanneasiakkaalle, vastaa se vastaanottajan tarpeisiin täydellisesti ja näin ollen tuote tai palvelu myy oikeastaan itse itsensä.
2. Sähköpostimainontakin voi olla visuaalista
Vaikka sähköpostimainonta ei ole se kaikkein visuaalisesti näyttävin mainonnan muoto, voi sekin näyttää hyvältä. Visuaalisuudella on myös virkansa: jos sähköpostiviesti on täysin tyylitön sekamelska, vaikeuttaa se viestin lukemista ja saa aikaan epäluotettavan kuvan yrityksestä.
Värejä ja muotoja tärkeämpää kuitenkin on se, mitä sähköpostiviestillä on tarjota – jos tarjous on huono, ei kauppaa synny pelkästään kivojen värien ansiosta. Terästä tarjousta esimerkiksi sillä, että lähetät tilauksen mukana ilmaisen lahjan tai kerrot osamaksumahdollisuudesta.
3. Sähköpostimainonta on otsikoitava osuvasti
Millä perusteella sinä avaat sähköpostiviestin? Huomioit kaksi asiaa: kuka on lähettäjä ja mikä on viestin otsikko. Otsikon tehtävä on kertoa viestin aiheesta ytimekkäästi ja olla kiinnostava, jonka vaikutuksesta potentiaalinen asiakas klikkaa viestin auki. Vaikutus on tehtävä heti: saman sähköpostiviestin pariin ei enää palata tunnin päästä, vaan se hukkuu muiden viestien alle, mikäli sisältö ei tunnu tarpeeksi kiinnostavalta tai henkilökohtaiselta sillä hetkellä, kun se ensimmäistä kertaa osuu silmiin. Tutkitusti kiinnostuksen herättää sanat miten, missä, miksi, näin, nämä ja niin edelleen.
Otsikko ei kuitenkaan saa paljastaa liikaa – kun otsikko jättää potentiaaliselle asiakkaalle hieman asiaa mietintämyssyyn, klikkaa hän viestin auki uteliaisuudesta.
4. Sähköpostimainonta ei kaipaa ammattisanastoa
Kun saman aiheen parissa työskentelee päivästä toiseen, tulee itselle tutuksi aiheen ammattisanasto. Potentiaalinen asiakas ei kuitenkaan tätä erikoista kieltä ymmärrä – sähköpostimainonta on hyvä pitää sisällöltään selkeänä ja helppolukuisena ilman vaikeasti ymmärrettäviä sanoja, jotka vaativat ammatillista tietämystä aiheesta. Vaikka lähettäisit saman viestin useammalle, sähköpostimainonta koetaan hyvin henkilökohtaisena. Laadi viestin sisältö siis kaverilliseksi, mutta ammattimaiseksi: kirjoita minulta sinulle -tyylisesti.
5. Toteuta sähköpostimainonta ajatuksen kanssa
Sähköpostimainonta vaatii onnistuakseen hieman aivotyötä. Kymmenet turhat sisällöt vievät aikaa ja pahimmassa tapauksessa saavat potentiaalisen asiakkaan näkemään viestisi roskapostina. Sähköpostiviestin tulisi sisältää ainakin seuraaviin kysymyksiin vastaukset:
Kenelle lähetät viestin?
Mikä on tarjouksesi?
Miten asiakas voi ottaa seuraavan askeleen?
Miten sinun tuotteesi tai palvelusi on parempi kuin kilpailijan?
Bazar Helsinki auttaa laatimaan kiinnostavan sisällön
Sisällön on oltava kiinnostavaa otsikoinnista viestin loppukappaleeseen saakka – jätä sisällön suunnittelu ammattilaisen käsiin! Bazar Helsinki kirjoittaa tehokkaat tekstit uutiskirjeisiin, ota yhteys alta!
Comments