Sisällöntuotanto on hyvin kanavakohtaista. Se, mikä toimii Instagramissa, ei välttämättä tuo tuloksia LinkedInissä. Mikäli LinkedIn eli tutummin Linkkari on sinulle vielä suhteellisen vieras kanava, käy tämä artikkeli läpi huolellisesti. Seuraavaksi kerromme sinulle, millainen sisällöntuotanto LinkedInissä kannattaa.
Vinkki: Viimeistele yrityksesi LinkedIn-profiili ennen kuin alat tuottamaan tilille sisältöä. Lataa profiilikuva (logo), kansikuva sekä täydennä profiilin tiedot.
Sisällöntuotanto LinkedIniin on kannattavaa, jos löydät sieltä asiakkaasi
Aktiivisia LinkedIn-käyttäjiä Suomessa on yli miljoona. Heistä enemmistö on miehiä, jotka edustavat 25-34-vuoden ikää. Sinun kannattaa olla esillä LinkedInissä, mikäli haluat tavoittaa pääasiassa nuoria miehiä sekä yritysten johtohenkilöitä. Jos BC2-sektorin sijaan tavoittelet B2B-asiakkaita, on LinkedIn sinulle lähestulkoon pakollinen kanava.
Tällainen sisällöntuotanto toimii LinkedInissä
👍 Usein suhteellisen pitkät julkaisut, joissa on hyödyllistä asiaa.
👍 Julkaisut, jotka sisältävät kuvan, videon, infograafin tai vaikka lainauksen.
Mieti, kenelle teet sisältöä LinkedInissä
Siinä missä Facebookissa selataan ystävien päivityksiä, suunnataan LinkedIniin bisnesmielessä. Mieti, millaista sisältöä juuri sinun kohderyhmäsi haluaa kuulla sinulta, ja kuinka tuot sisällölläsi lisäarvoa heidän elämäänsä. Pohdi myös, millaisia hashtageja eli #avainsanoja kohderyhmäsi henkilöt käyttävät, ja onko kielenä suomi vai esimerkiksi englanti. Julkaisun perään kannattaa lisätä hashtagit, sillä ihmiset etsivät niillä sisältöä.
Aktiivisuus ei saa olla pois laadusta
Sisällöntuotanto LinkedInissä vaatii usein aikaa. Linkkariin ei kannata julkaista ns. julkaisemisen pakosta, vaan aktiivisesti tuotetun sisällön laatuun pitää panostaa. Voit esimerkiksi kirjoittaa verkkosivuillesi hakukonenäkyvyyttä kasvattavan blogiartikkelin, kopioida siitä pienen palasen LinkedIn-julkaisuun sekä liittää kaveriksi linkin artikkeliin.
Lisää aina visuaalinen elementti tekstin lisäksi
Mikäli luot sisältöä suoraan LinkedIniin, muista lisätä julkaisuun aina kuva, video, infograafi, lainaus tai muu visuaalinen elementti. Pelkkä pitkä pötkö tekstiä saa huomattavasti vähemmän näkyvyyttä LinkedInissä.
Kysy kysymys tai herätä keskustelua
Kun Pekka tykkää julkaisustasi, näyttää LinkedIn myös Pekan verkostossa olevalle Minnalle julkaisuasi. Pyri siis saamaan julkaisulla aikaan keskustelua kohderyhmän keskuudessa, jolloin tykkäykset ja kommentit boostaavat näkyvyyttäsi. Voit esimerkiksi kysyä kysymyksen, johon mahdollisimman monelta löytyisi jotain sanottavaa, tai jakaa alan uutisia, jotka taatusti herättävät keskustelua.
Tällainen sisällöntuotanto ei toimi LinkedInissä
👎 "Osta nyt alennettuun hintaan!" -tyyliset julkaisut.
👎 "Kommentoi lempivärisi, ja voita 20 € lahjakortti S-markettiin!" -tyyliset tempaukset.
LinkedIn ei välttämättä ole paras paikka mainostaa omaa kilpailua tai arvontaa. Keskity myynnin ja tarjousten tuputtamisen sijaan parantamaan asiantuntijakuvaa sekä olemaan kohderyhmälle aidosti hyödyksi. Myös sellaiset julkaisut, jotka eivät sisällä tarjouksia tai suoranaista myyntiä, mutta joissa on ainoastaan muutaman rivin verran asiaa ja visuaalinen elementti puuttuu, jäävät mitä todennäköisemmin huomiotta.
Tutki aihepiirisi tunnetuimpia tilejä – millaista sisällöntuotantoa he tekevät LinkedIniin?
Kokeile benchmarkingia eli tutki ja vertaile aihepiirisi tunnetuimpia LinkedIn-tilejä.
Mistä aiheista he puhuvat?
Millaisia hashtageja heidän julkaisuistaan löytyy?
Käyttävätkö he kuvia, videoita, taulukoita vai kenties kaikkia edellä mainituista?
Mitkä julkaisuista ovat saaneet eniten vuorovaikutusta kohderyhmän keskuudessa?
Sisällöntuotanto LinkedInissä voi alkuun olla haastavaa, sillä kanava on hyvin erilainen verrattuna esimerkiksi Instagramiin tai Facebookiin. Vaikka muiden julkaisuja ei olekaan fiksua kopioida sanasta sanaan, ei salapoliisityön tekemisessä ole mitään väärää! 😊
Sisällöntuotanto LinkedIniin helpottuu, kun sisällöntuottajana on ammattilainen
Sisällöntuotanto vaatii sekä asiakkaan että kanavan ymmärtämistä. Mikäli LinkedIn ei ole sinulle tuttu ympäristö, voit toki käyttää aikaasi siihen tutustumiseen, mutta mieti, kuinka paljon LinkedIniin käyttämäsi aika on rahana? Samalla rahalla voit ehkäpä ulkoistaa itsellesi sisällöntuottajan – ainakin meillä maksat ainoastaan tehdystä työstä. Skrollaa tätä sivua vielä hitusen alaspäin, ja ota meihin yhteyttä, niin istutaan alas tutustumaan. 👋
Comments